پرستارانی که در پساکرونا نادیده گرفته شدند
کد خبر: 4103742
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳

پرستارانی که در پساکرونا نادیده گرفته شدند

رئیس نظام پرستاری استان قزوین گفت: وعده جذب پرستاران طرحی و شرکتی در ایام کرونا داده شد، اما اکنون باوجود کمبود نیرو و باوجود وعده‌هایی که در ایام سخت کرونا به پرستاران داده شد، شاهد تعدیل آنان و خانه‌نشین شدن برخی همکاران هستیم.

پرستاران

به گزارش ایکنا از قزوین، وهب نصیری، رئیس نظام پرستاری استان قزوین، به‌مناسبت روز پرستار گفت: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۱۶ سال است مصوبه مجلس شورای اسلامی است، اما تاکنون اجرانشده بود، از ۲ سال قبل که پرستاران با مقام معظم رهبری دیدار داشتند دستور اجرای آن داده شد، سال گذشته نیز مجدد روی این موضوع تأکید شد و رئیس‌جمهور پیگیر اجرای آن بود.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های نظام پرستاری این موضوع توسط شورای عالی بیمه تأیید شد، در هیئت‌وزیران تصویب شد و وزارت بهداشت آئین‌نامه آن را جهت اجرایی شدن ابلاغ کرد.

نصیری بیان کرد: زیرساخت‌هایی برای اجرای این مصوبه نیاز است، اکنون متأسفانه فرمول‌های سردرگم کننده و پیچیده‌ای برای این تعرفه گذاری لحاظ شده است، چراکه در کنار ثبت برخی اطلاعات، برخی اطلاعات هم قابل ثبت نیست و به‌صورت دستی باید محاسبه شود.

رئیس نظام پرستاری استان قزوین اظهار کرد: این فرمول‌بندی اشکالاتی را ایجاد کرده و موجب شده مصوبه‌ای که ابتدای سال ۱۴۰۱ ابلاغ‌شده است هنوز در ثبت اطلاعات نیز دچار مشکل باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرداخت تعرفه‌گذاری‌ها علی‌الحساب آغازشده است، اما این پرداختی‌ها مشابه تعرفه‌گذاری‌های واقعی نبوده و همین موضوع باعث نارضایتی پرستاران شده است.

نصیری تأکید کرد: البته این پرداختی‌ها قطعی نیست اما طبق گمانه‌زنی‌ها ممکن است با پرداخت تعرفه‌گذاری‌ها کارانه قطع شود، در این صورت چالش‌ها بیشتر خواهد شد و پرداختی‌ها نیز تفاوتی نخواهد کرد.

وی تصریح کرد:‌ ما انتظار داشتیم زمانی که این مصوبه پس از گذر سال‌های متمادی در حال اجرایی شدن است، به‌گونه‌ای باشد که زیرساخت‌های آن موجود باشد و از سوی دیگر پرداخت‌ها به‌نحوی باشد که موجب کاهش تفاوت دستمزد پزشکان و پرستاران شود، زیرا تفاوت دریافتی پزشکان و پرستاران بسیار بالا بود و با این روش قصد داشتند این اختلافات کاهش یابد، اما آنچه پرداخت‌شده چنین نیست.

کم‌کاری در پرداخت تعرفه‌گذاری

رئیس نظام پرستاری استان قزوین یادآور شد: بحث تعرفه‌گذاری موضوعی است که مربوط به همه پرستاران اعم از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دولتی، تأمین‌اجتماعی و خصوصی است، بیمارستان‌های دولتی پرداخت تعرفه‌گذاری را به‌صورت علی‌الحساب آغاز کرده‌اند، برخی بیمارستان‌های خصوصی نیز پرداخت تعرفه‌گذاری را آغاز کرده‌اند، اما بر اساس دستورالعمل نیست و برخی دستورالعمل‌های داخلی را برای خود ایجاد کرده‌اند و بر اساس آن پرداخت می‌کنند که این مطابق قانون نیست.

وی اظهار کرد: بیمارستان‌های خصوصی نیز باید بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در موضوع پرداخت تعرفه‌گذاری ورود کنند و از قرار دادن دستورالعمل‌های داخلی پرهیز کنند.

نصیری گفت:‌ متأسفانه بیمارستان‌های تأمین اجتماعی هنوز زیر بار پرداخت تعرفه‌گذاری نرفته‌اند، درحالی‌که بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی نیز باید مطابق مصوبه هیئت‌وزیران از این مصوبه تبعیت کنند، زیرا این مصوبه برای همه پرستاران در بیمارستان‌های مختلف است.

وی بیان کرد: البته تا حدودی طبیعی است که هر قانونی در ابتدای اجرا چالش‌هایی را به‌دنبال داشته باشد که امیدواریم با گذر زمان این چالش‌ها برطرف شوند.

نصیری خاطرنشان کرد: در بحث تعرفه‌گذاری و کارانه، طبق آئین‌نامه‌ای که وزارت بهداشت ابلاغ کرده است، تمامی پرستاران اعم از شرکتی و طرحی باید از این موضوع منتفع شوند، اکنون به این صورت است که این پرداختی‌ها برای همکاران شرکتی هر ماه توسط دانشگاه علوم‌پزشکی به‌حساب شرکت‌ها واریز می‌شود، شرکت این‌ها را جمع کرده و به‌صورت یک‌جا به همکاران شرکتی پرداخت می‌کند، یعنی به این صورت است که دانشگاه ۳ کارانه به همکاران غیرشرکتی و رسمی پرداخت می‌کند و سپس یک مورد به شرکتی‌ها پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: البته دانشگاه علوم‌پزشکی این پرداختی‌ها را هم‌زمان انجام می‌دهد، اما به‌حساب شرکت‌ها می‌رود و شرکت‌ها هر سه ماه یک‌بار پرداخت می‌کنند و پرداخت‌ها به‌صورت ماهیانه انجام نمی‌شود، درحالی‌که بسیاری از استان‌ها این‌گونه نیست و کارانه کارکنان غیرشرکتی و شرکتی هم‌زمان پرداخت می‌شود.

نصیری بیان کرد: این موضوع موجب ایجاد فاصله زمانی بین دریافتی کارانه پرستاران رسمی و شرکتی می‌شود، اکنون نیز کارانه‌ها در استان قزوین یک‌سال عقب‌افتادگی دارند، درحالی‌که این عقب‌افتادگی برای بسیاری از استان‌ها کمتر از این مدت است.

رئیس نظام پرستاری استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات دیگر، فوق‌العاده خاص کادر درمان است، فوق‌العاده خاص مصوبه سال ۱۳۸۳ در مجلس شورای اسلامی است، پرستاران به‌عنوان کارکنان حوزه سلامت جزو مشاغلی هستند که شامل فوق‌العاده خاص می‌شوند، تلاش‌های پرستاران در دوران کرونا بیشتر به چشم آمد، چراکه علیرغم تمام خطرات، پرستاران در این ایام سنگر را حفظ کردند و در خط مقدم مبارزه با کرونا جنگیدند.

وی ادامه داد: در دیداری که پرستاران با رئیس‌جمهور داشتند، ایشان صریحاً دستور پرداخت فوق‌العاده خاص را دادند، اما به مرحله اجرا نرسید، یعنی وعده‌ای بود که اجرایی نشد و همین موضوع موجب نارضایتی پرستاران شد، نظام پرستاری کشور همچنان پیگیر این موضوع است تا وعده رئیس‌جمهور اجرایی شود.

رئیس نظام پرستاری استان قزوین گفت: وعده جذب پرستاران طرحی و شرکتی در ایام کرونا داده شد، اما اکنون باوجود کمبود نیرو و باوجود وعده‌هایی که در ایام سخت کرونا به پرستاران داده شد، شاهد تعدیل آنان و خانه‌نشین شدن برخی همکاران هستیم.

وی افزود: در آن ایام سخت به این عزیزان وعده داده شد که بمانند و در ایام کرونا کمک کنند تا در آینده جذب بیمارستان‌ها شوند، اما با فروکش کردن تب کرونا عدم نیاز این همکاران زده شد و بسیاری از این عزیزان خانه‌نشین شدند و برخی دیگر نیز همچنان با تمدید قراردادهای سه‌ماهه و ۶ ماهه در سیستم فعالیت می‌کنند.

رئیس نظام پرستاری استان قزوین عنوان کرد: درحالی برخی پرستاران قزوینی خانه‌نشین شدند که به‌شدت در استان با کمبود نیرو مواجه هستیم، متأسفانه وعده جذب پرستارانتا به امروز عملی و میسر نشده است. 

نصیری تأکید کرد: اکنون حدود ۳۰ درصد از همکاران فعال ما در استان به‌صورت شرکتی هستند، مطابق آمار تا سال گذشته حدود ۶۰۰ نیروی شرکتی داشتیم که اگر این عزیزان جذب شوند مشکل کمبود نیرو نیز حل خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام
captcha