دفاع قاطع ترکیه از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4104045
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳

دفاع قاطع ترکیه از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه مدعی شد عادی‌سازی روابط این کشور و رژیم صهیونیستی به نفع منطقه است و نباید به معنای خیانت به آرمان فلسطین تلقی شود.

به گزارش ایکنا به نقل از تی آر تی، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد عادی‌سازی روابط کشورش با رژیم صهیونیستی به معنای خیانت به آرمان فلسطین نیست.

 چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانسی در شهر رم پایتخت ایتالیا گفت: اشتباه است که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را خیانت به مسئله فلسطین بخوانیم. اوغلو تأکید کرد: ترکیه و اسرائیل با استفاده از تشکیل کابینه اسرائیلی جدید روابط خود را عادی کردند.

چاوش اوغلو افزود که کشورش در روابط خود با کشورهای منطقه نقش مهمی ایفا می‌کند و بحران‌هایی که منطقه با آنها رو به رو شد، فرصت‌هایی را نیز به همراه داشت. 

وی تأکید کرد: اسرائیل می‌داند موضع آنکارا نسبت به فلسطین تغییر نخواهد کرد و این عادی‌سازی روابط همکاری‌هایی برای دو طرف و تمام منطقه به همراه می‌آورد.

چندی پیش نیز مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که استانبول تصمیم گرفته است سفیر خود در فلسطین اشغالی را منصوب کند و مناسبات دیپلماتیک میان دو طرف را از سر گیرد. 

روابط تل‌آویو و استانبول در سال ۲۰۱۰ پس از حمله نیروهای ویژه اسرائیل به کشتی ماوی مرمره که از ترکیه به نوار غزه در حال حرکت بود رو به تیرگی گذاشت.

در ماه می ۲۰۱۸، آنکارا از سفیر رژیم اسرائیل در ترکیه خواست این کشور را پس از اعتراضات در نوار غزه در مخالفت با سالگرد انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس ترک کند.

چندی پیش طارق سلمی، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین درباره ازسرگیری روابط ترکیه و اسرائیل تصریح کرد: تبادل سفیر با رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با این رژیم با توجه به تجاوزات، تروریسم و ​​کشتار روزانه‌ای که از سوی آن‌ها صورت می‌گیرد، اشغالگران را بیش‌ از پیش به تداوم تجاوزات خود تشویق می‌کند.

سال گذشته در پی حمله رژیم صهیونیستی به غزه که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر و زخمی شدن حدود ۲ هزار نفر از مردم بی‌گناه این منطقه شد، رئیس‌جمهور ترکیه این حمله را قتل عام توصیف کرد و چندی بعد نیز سفیر رژیم صهیونیستی از ترکیه اخراج شد.

انتهای پیام
captcha