ابراز نگرانی امام جمعه ابرکوه از ورود خرده‌فرهنگ‌های غیربومی
کد خبر: 4105257
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴

ابراز نگرانی امام جمعه ابرکوه از ورود خرده‌فرهنگ‌های غیربومی

امام‌جمعه ابرکوه با ابراز نگرانی از ورود خرده‌فرهنگ‌های غیربومی و اندیشه‌های آسیب‌رسان در ابعاد مذهبی و... گفت: متأسفانه به لحاظ اختلاط فرهنگی که مدت‌هاست در کشور شاهد هستیم، این شهرستان در معرض آسیب فرهنگی قرار دارد.

سیدابراهیم حسینی، امام‌جمعه ابرکوهحجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی، امام‌جمعه ابرکوه در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به اینکه شهرستان ابرکوه تاکنون یکی از شهرستان‌های بکر و دست نخورده کشورمان بوده است، گفت: سلامت فرهنگ مذهبی و عمومی شهرستان کمتر مورد تعرض و دستخوش آسیب خرده فرهنگ‌های غیر بومی قرار گرفته است اما متأسفانه به لحاظ اختلاط فرهنگی که مدت‌هاست در کشور شاهد هستیم این شهرستان در معرض آسیب فرهنگی قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به صنعتی شدن و کارگاهی شدن شهرستان ابرکوه، بیش از 30 کارخانه تولید کاشی و سرامیک مجوز احداث را در این شهرستان از متولیان و مسئولان گرفته‌اند. اکنون کمتر از 10 مرکز کارخانه کاشی و سرامیک داریم که قریب به 1000 نیرو مشغول به کار دارد. کارخانه فولاد نیز 500 نیروی مشغول به کار دارد و در آینده نزدیک نیز 1000 نیرو را با طرح توسعه‌ای که در دستور کار دارند، پذیرا خواهند بود.

حسینی تصریح کرد: همچنین منطقه ویژه اقتصادی طی پیگیری‌های سال‌های اخیر، مصوب کشوری دارد که ابرکوه منطقه ویژه داشته باشد و با دایر شدن آن قطعاً تعداد زیادی نیروی کار وارد شهرستان می‌شوند. با این توضیح در آینده بسیار نزدیک، قریب به هزاران نفر نیروی کار از شهرستان‌ها و مناطق مختلف شمال تا جنوب کشور را در شهرستان خواهیم داشت.

امام‌ جمعه ابرکوه افزود: ورود خرده فرهنگ‌های غیربومی و احیاناً فرهنگ‌ها و اندیشه‌های آسیب‌رسان در ابعاد مذهبی و... ما را نگران کرده است که از این بابت به احتمال زیاد دچار آسیب‌های فرهنگی شویم. جلساتی با فرماندار، استاندار، مسئولان ذی‌ربط و ... برگزار شده است و متولیان امر می‌گویند شرایط، شرایط توسعه است و الزاماتی دارد.

میراث فرهنگی، میراث‌دار فرهنگ بومی باشد

حسینی اظهار کرد: ورود نیروهای غیربومی از الزامات توسعه است و باید کاری کرد که جلوی آسیب‌ها گرفته شود اما متأسفانه کسی طرحی ارائه نداده است. نهایتاً پیشنهاد بنده این بود که در این خصوص شهرکی بنام مهاجران را احداث کنیم که در مجاورت مراکز کارخانه‌ای، منطقه ویژه اقتصادی، تولیدی، صنعتی و ... باشد تا نیروهایی که برای هر مرکز اقتصادی یا کارخانجات کار می‌کنند متولیان امر، نیروها را در همان شهرک اسکان دهند. این پیشنهاد مورد موافقت مدیرکل راه و شهرسازی استان قرار گرفت و در تلاش هستیم تا این پیشنهاد در دستور کار شهرستان قرار گیرد تا به عنوان مطالبه به سرانجام برسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر مقام معظم رهبری در 15 دی ‌ماه سال 86 به استان یزد، گفت: مقام معظم رهبری در این سفر، تصمیم گرفتند که در سطح استان از شهرستان ابرکوه بازدید نمایند و در تعریف شهرستان فرمودند، ابرکوه شهری کهن و کویری و یکی از مناطق نام‌دار و با نشان کشور است.

خطیب جمعه شهرستان ابرکوه افزود: ابرکوه به یکی از 14 شهر نمونه گردشگری کشور تبدیل شده و به ثبت رسیده است. اولین آثار باستانی یزد به عنوان گنبد عالی در ابرکوه ثبت ملی شده است. بیش از 450 اثر باستانی نیز در ابرکوه وجود دارد که 150 مورد آن ثبت ملی شده است و مابقی در حال ثبت هستند.

حسینی گفت: این آثار ملی و میراثی فرصتی ایجاد می‌کند که فرهنگ معنوی و مذهبی را حفظ کنیم و توصیه این است که میراث فرهنگی، میراث‌دار خشت و گل نیست بلکه میراث‌دار فرهنگ بومی و دینی شهرستان باشد.

انتهای پیام
captcha