درگیری آمریکا با ایران، هویتی است
کد خبر: 4105354
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

درگیری آمریکا با ایران، هویتی است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: درگیری آمریکا با ایران به‌عنوان طلایه‌دار حکومت دینی یک درگیری هویتی است. درگیری هویتی هم قابل حل و فصل نیست و فقط زمانی که یک طرف هویت طرف مقابل را بپذیرد و یا کاملا مغلوب طرف دیگر شود خاتمه خواهد یافت.

علیرضا رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدانبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی همدان، علیرضا رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان امروز در مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر، روز دانشجو که به همت تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی در سالن اجتماعات شهید عباسپور دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد، اظهار کرد: ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ و شهادت سه نفر از دانشجویان در اعتراض به حضور نیکسون، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ایران به‌عنوان روز دانشجو نشان‌دهنده روح ظلم‌ستیزی در دانشجویان است.

دانشیار روابط بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا به‌دنبال شکل‌گیری یک نظام هژمونیک در دنیاست، گفت: آمریکا با پایه‌ریزی ساختار هایی اقتصادی (گات)، مالی (بانک جهانی) پولی (صندوق بین‌المللی پول)، نظامی (ناتو)، سیاسی و امنیتی (سازمان ملل متحد)، سیستم قدرت هژمونیک خود در دنیا را پی‌ریزی کرد. پس از پایان جنگ سرد با طرح ایده پایان تاریخ، این نکته را اذعان کرد که لیبرال دموکراسی با شکست فاشیسم و نازیسم در جنگ جهانی دوم و کمونیسم در دوره جنگ سرد، الگوی نهایی تدبیر امور سیاسی در دنیاست.

رضایی تصریح کرد: در این بین جمهوری اسلامی ایران با ارائه الگوی حکومت دینی، حذف دین از عرصه سیاست را از رنسانس به بعد در غرب مورد انتقاد قرار داد، به همین دلیل درگیری آمریکا با ایران به‌عنوان طلایه‌دار حکومت دینی یک درگیری هویتی است. درگیری هویتی هم قابل حل و فصل نیست و فقط زمانی که یک طرف هویت طرف مقابل را بپذیرد و یا کاملا مغلوب طرف دیگر شود خاتمه خواهد یافت.

دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی همدان تصریح کرد: به همین دلیل است که وزیر امور خارجه آمریکا پس از نقض برجام از ایران می‌خواهد که برنامه موشکی خود را و حمایتش از حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها، حشدالشعبی و... را پایان داده و خروج از سوریه را پیگیری کند.

رضایی گفت: امروز محور اصلی در دنیا بر قدرت اقتصادی استوار است و اگر ما می‌خواهیم در این درگیری پیروز شویم باید بنیه اقتصادی خود را قوی کنیم، چراکه اقتصاد قوی در بسط اندیشه‌ها و الگوها بسیار مهم است. امروزه سهم ایالات متحده از کیک اقتصاد جهانی از 50 درصد در سال 1945 به حدود 25 درصد در سال 2022 رسیده است. بخش مهمی از این موضوع به ظهور دیگر قدرت‌ها (عمدتا کشورهای عضو بریکس) باز می‌گردد.

وی گفت: طبق بیانیه گام دوم انقلاب، بسیاری از مشکلات اقتصادی حاکم در کشور ساختاری است و چند سال است که مقام معظم رهبری حل مسئله کشور را اتکا به اقتصاد درون‌زا و اقتصاد مقاومتی می‌داند. از این‌رو، توجه به این مهم بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه ابوالفضل یدالهی اصلان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان ضمن گرامیداشت روز دانشجو گفت: دانشجویان قشر فاخر و باارزشی هستند؛ مظهر شهامت و سرعت عمل ملت ایران، دانشجویان هستند و دانشگاه نوعی مسجد است و دانشجو بودن یک ارزش است.

وی بیان کرد: دانشجوی ایرانی نماد هوشیاری، هوشمندی و بصیرت و ایمان به زندگی بهتر است. اگر می‌خواهیم موفق شویم باید به نیروهای جوان اعتماد کنیم. اگر دانشجو قدرت تحلیل و نقش فعال داشته باشد، می‌تواند در پیشبرد اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مؤثر واقع شود.

انتهای پیام
captcha