قرص ماه، عمود بر فراز کعبه + عکس
کد خبر: 4106665
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
وقوع یک پدیده نادر نجومی

قرص ماه، عمود بر فراز کعبه + عکس

آسمان مکه مکرمه بامداد امروز یک ساعت و 22 دقیقه پیش از اذان صبح در مسجدالحرام شاهد پدیده نادر نجومی، عمود شدن ماه بر فراز کعبه، بود.

به گزارش ایکنا به نقل از المصری الیوم، این دومین و آخرین بار در سال جاری خواهد بود که ماه کاملاً بر فراز کعبه عمود خواهد بود.

به گفته هیئت نجوم جده با انتشار گزارشی تصریح کرد: ماه در ساعت 04:07 بامداد به وقت مکه (01:07 به وقت گرینویچ) در زاویه 89.5 درجه نسبت به عرض مکه قرار خواهد گرفت از سویی قرص ماه به اندازه 79 درصد با نور خورشید روشن خواهد بود به شکلی که با 126 درجه از خورشید جدا شده و در فاصله 405335 کیلومتر دورتر از آن قرار می‌گیرد. این وضعیت امکان عکاسی از نور ماه هم‌زمان با طلوع خورشید و با آسمانی آبی را فراهم خواهد کرد.

پدیده عمود شدن یکی از روش‌های علمی برای تأیید صحت محاسبات حرکت اجرام آسمانی از جمله ماه است که تعیین مکان آن را به شکلی بسیار دقیق فراهم می‌کند، علاوه بر آن می‌توان از این پدیده نجومی برای شناخت جهت قبله به روشی ساده از چندین منطقه در سراسر جهان استفاده کرد.

موقعیت ماه برای کسانی که در سرزمین‌های دور از کعبه زندگی می‌کنند در زمان عمود بودن ماه بر مکه به جهت قرار گرفتن کعبه اشاره دارد. با این حال به دلیل تفاوت نیم یا ربع درجه‌ای زاویه ماه با عمود بودن کامل این شیوه برای شهرهای نزدیک به مکه مانند جده و عسفان، کاربردی ندارد اما برای شهرها و مناطق دورتر این شیوه برای تعیین قبله کاربرد زیادی دارد.

عمود شدن ماه بر فراز کعبه

بنابراین کسانی که در مکان‌های جغرافیایی دور از مسجدالحرام در منطقه خلیج‌ فارس و دیگر کشورهای عربی زندگی می‌کنند، با توجه به عمود بودن مکان ماه به شکل دقیق در افق مکه، محل ماه می‌تواند جهت کعبه و در نتیجه جهت قبله را به طور دقیق نشان دهد، برای به دست آوردن نتایج دقیق، متخصصان از برخی دستگاه‌ها برای اندازه‌گیری دقیق استفاده می‌کنند.

 این پدیده نجومی یعنی عمود شدن کامل ماه بر فراز کعبه در زمان‌های خاصی رخ می‌دهد و تعیین زمان دقیق آن با دقت بالایی صورت می‌گیرد، این وضعیت در مقایسه با دیگر موقعیت‌های ماه در گردش خود به دور زمین نادر است.

انتهای پیام
captcha