کد خبر: 4107836
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
مدیرکل پژوهش کانون پرورش فکری کودکان تبیین کرد؛

رویکرد کاربردی کانون پرورش فکری نسبت به پژوهش‌ها + صوت

نسرین سجادیان گفت: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پژوهش‌ها با رویکرد کاربردی برنامه‌ریزی و انجام می‌شود، چراکه در هر بخش لازم است ابتدا مطالعه و سپس اقدام شود.

نسرین سجادیان، مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با پژوهش محور بودن فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع کودک و نوجوان اقدامات پژوهشی در سطح جامعه کم نیست اما بیشتر اقداماتی که صورت می‌گیرد در حوزه پژوهش‌های بنیادی است و حتی اگر در حوزه پژوهش‌های کاربردی باشد خیلی به کار گرفته نمی‌شود. ولی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پژوهش‌ها با رویکرد کاربردی برنامه‌ریزی و انجام می‌شود؛ چراکه در هر بخش لازم است ابتدا مطالعه صورت گیرد و سپس اقدام شود؛ برای مثال در حوزه تولید برای اینکه یک انیمیشن، فیلم کوتاه، سرگرمی و کتاب تولید شود حتماً قبل از آن ضرورت دارد که مطالعه‌ای در قالب یک پژوهش انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پژوهش‌های کاربردی از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است و همواره این دغدغه بوده که براساس نتایج پژوهش‌ها سیاست‌ها و برنامه‌های دوره بعدی تعریف شود؛‌ علاوه بر پژوهش کلاسیک چند سالی است که حتماً پژوهش در قالب‌های دیگر از جمله اقدام‌پژوهی هم در کانون بسیار رواج دارد.

توجه ویژه به اقدام پژوهشی

سجادیان در رابطه با اقدام پژوهشی شرح داد:‌ اقدام پژوهشی به معنای پژوهش در عمل است و مربیان و همکاران کانون پرورش فکری با توانمندی‌هایی که دارند مسائل خود را در حوزه عملکرد خود شناسایی می‌کنند و در قالب یک اقدام‌پژوهی برای آن مسئله پاسخی را پیدا می‌کنند که در دسته مطالعات موردی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: نتایج اقدام‌پژوهی‌ها برای ما بسیار مهم است و اگرچه آنها به عنوان یک مطالعه موردی قابل تعمیم نیستند ولی به واسطه اینکه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خیلی استقبال می‌شود، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که در طول سال نشست‌های ترویجی که هر دو هفته یک بار با حضور اساتید صاحب نظر در حوزه مربوطه برگزار می‌شود؛ اقدام‌پژوهی‌های برگزیده از سویزخود پژوهشگر ارائه ‌شود و طی پرسش و پاسخ نکات مبهم و جنبه‌‌ها نامعلوم کار هم برای مخاطبان و علاقه‌مندان برطرف می‌شود. این موضوع خیلی کمک می‌کند تا همکاران و به ویژه مربیان در انجام وظایف خود به عنوان یک مربی یا تسهیلگر توانمندتر و مسلط‌تر عمل کنند.

کد

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان براساس رسالت خود باید به کودکان و نوجوانان و مسائل مربوط به آنها بپردازد. بر همین اساس برگزاری نشست‌های تخصصی جزو برنامه‌های رایج در کانون است. به این شکل که ما با شناسایی مسائل حوزه کودک و نوجوان و شناسایی افراد و اساتید صاحب‌نظر در سطح جامعه و دانشگاهی تلاش می‌کنیم تا از دانش و تجربه ارزشمند اساتید برای پیدا کردن راه‌حل‌ها در حوزه مسائل کودک و نوجوانان استفاده کنیم. این امر در کانون پرورش فکری موضوع جدیدی نیست اما در سال‌های اخیر با توجه به اهمیتی که کودک و نوجوان برای همه در سطح جامعه پیدا کرده است به این موضوع مقداری جدی‌تر پرداخته می‌شود و در جزئیات کار و روش‌ها تغییرات و توسعه هم ایجاد شده است.

اهمیت مسئله محور بودن پژوهش‌ها

وی در رابطه با مسئله محور بودن پژوهش‌ها بیان کرد: کاربرد پژوهش‌ها برای ما مهم است ولی در واقع تعدادی از پژوهش‌هایی که انجام می‌شوند مسئله محور نیستند چرا که از ابتدا مسئله یا سؤال آن پژوهش به درستی تعریف نشده است و بر همین اساس از نتیجه آن هم نمی‌شود در عمل استفاده کرد. البته این موضوع  عمومیت ندارد ولی خوب است که دانشگاه‌ها به مسائل اساسی توجه کنند و اساتیدی که در جایگاه استاد راهنما هستند خیلی می‌تواند در این رابطه کمک کنند باشند.

وی ادامه داد: همه ساله تعداد زیادی دانشجو در مقاطع مختلف پایان‌نامه و مقاله می‌نویسند ولی چون ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه و سازمان‌های دیگر مانند آموزش‌وپرورش و کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان وجود ندارد از نتایج این تحقیق‌ها و تلاش‌ها به درستی استفاده نمی‌شود و حاصل کار آنها بایگانی می‌شود. متأسفانه هنوز هم کمتر می‌بینیم پژوهش‌هایی که در عرصه آموزش‌وپرورش انجام می‌شود در عمل استفاده ‌شود.

سجادیان افزود: کانون معمولاً با پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش ارتباط دارد ولی بیشتر در قالب جلسات هماهنگی است اما اینکه بشود از مقالات تولیدی بعد از پژوهش‌ها استفاده شود یا تعامل هدفمندی صورت بگیرد، متأسفانه موردی وجود ندارد.

ویژه برنامه هفته پژوهش

وی در رابطه با ویژه برنامه هفته پژوهش که در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد بیان کرد: این ویژه برنامه امسال با محوریت مسئله شناسی در حوزه کودک و نوجوان برگزار شد و طبق فراخوان برگزاری این برنامه که در ابتدای تابستان امسال برگزار شد، قالب‌های آثار ارسال شده برای این ویژه برنامه عبارت بود از: اقدام پژوهی، مقاله، رساله و پایان‌نامه، جستارنویسی و پژوهش اعضاء کانون پرورشی فکری کودکان نوجوانان.

وی ادامه: بر همین اساس روز چهارشنبه 23 آذر از برگزیدگان هر بخش به صورت مجازی و حضوری تقدیر شد و در برنامه‌ریزی و راهبری فعالیت‌های امسال تمرکز بر مخاطب‌شناسی و مرکز محوری مدنظر بوده است. تلاش شده به فعالیت پژوهشی اعضا توجه ویژه‌ای شود و در همین راستا نشست صمیمی اعضای پژوهشگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مدیرعامل کانون برگزار شد.

سجادیان اضافه کرد: با توجه به ظرفیت ارزشمندی که در استان‌های مختلف در حوزه علمی وجود دارد، امسال سعی بر این شد تا مبتنی بر رویکرد تمرکززدایی از این ظرفیت در برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی به خوبی استفاده شود و شاهد همکاری استان‌های فارس، تهران، مازندران، سمنان، خوزستان و کرمانشاه در برنامه‌های ستادی بودیم و به تفکیک هر استان برنامه‌های ویژه هفته پژوهش در برش استانی نیز برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه در استان تهران نمایشگاهی متشکل از آثار برگزیده برگزار شد ادامه داد: به منظور بهره‌مندی از ظرفیت سایر فعالیت‌های کانون در تحقق فعالیت‌های پژوهشی چند نمونه از بازی‌های پژوهشی هم که توسط مربیان خلاق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طراحی شده و برای بازدیدکنندگان کودک و نوجوان قابل استفاده است به نمایش گذاشته شده است. این بازی‌ها و پژوهش‌ها در نگارخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا پایان آذر در خدمت علاقه‌مندان است.

انتهای پیام
captcha