همکاری ازبکستان و مغولستان در صنعت گوشت حلال
کد خبر: 4109727
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲

همکاری ازبکستان و مغولستان در صنعت گوشت حلال

وزیر غذا، کشاورزی و صنایع سبک مغولستان در دیدار مجازی با وزیر کشاورزی ازبکستان اظهار کرد: فرصت خوبی برای مغولستان در افزایش صادرات به ازبکستان در آینده وجود دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از Mongolia Weekly، تاشکند به واردات گوشت حلال از اولان باتور و همچنین صادرات میوه، گیاهان و سبزیجات علاقه‌مند است. علاوه بر این، ازبکستان علاقه‌مند به ایجاد مزرعه‌ای دامی و سرمایه‌گذاری مشترک فرآوری گوشت حلال در مغولستان است.

به گفته کارشناسان،‌ گوشت حلال بازاری پرسود و به سرعت در حال گسترش در مغولستان است. جمعیت گسترده دام مغولستان و تعهد به قوانین ذبح حلال، این کشور را به بازیگری امیدوارکننده در بازار جهانی گوشت حلال تبدیل کرده است.

مغولستان در 10 ماهه اول سال 2022، 500 تن گوشت و محصولات جانبی به ازبکستان صادر کرده است.

شرکت‌های مغولی در سال‌های اخیر قوانین ذبح حلال را معرفی کرده‌اند که فرصتی را برای عرضه گوشت حلال به کشورهایی مانند ازبکستان، قزاقستان، ایران و آذربایجان ایجاد می‌کند.

وزیر غذا، کشاورزی و صنایع سبک مغولستان در دیدار مجازی با وزیر کشاورزی ازبکستان اظهار کرد: فرصت خوبی برای مغولستان در افزایش صادرات به ازبکستان در آینده وجود دارد.

در دسامبر 2022، ازبکستان به 9 شرکت مغولستانی اجازه واردات گوشت و فرآورده‌های گوشتی را صادر کرد که تعداد شرکت‌هایی را که می‌توانند به این کشور صادرات داشته باشند به 26 افزایش یافته است.

در جریان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان در سپتامبر 2022، رؤسای جمهور دو کشور با یکدیگر دیدار و توافق کردند که کمیسیون بین دولتی مغولستان و ازبکستان تشکیل شود. اولین نشست کمیسیون بین دولتی قرار است طی سه ماهه اول سال 2023 در ازبکستان و به ریاست وزیران کشاورزی دو کشور برگزار شود.

در سال 2019، دو کشور توافق کردند که روی پروژه‌ها و برنامه‌های مشترک برای توسعه بیشتر همکاری در دامپروری و مراقبت‌های دامپزشکی کار کنند و متقابلاً در مورد گواهی‌های دامپزشکی به توافق رسیدند. این امر امکان صادرات گوشت و فرآورده‌های گوشتی را به ازبکستان فراهم کرد.

صنعت گوشت، به ویژه صادرات، یکی از امیدوارکننده‌ترین راه‌ها برای مغولستان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از اتکای بیش از حد به صنایع استخراجی مانند معدن است.

نسبت بزرگ دام مغولستان (90 میلیون رأس دام) به جمعیت انسانی آن که حدود 3.4 میلیون نفر است، به این معنی بوده که این کشور فضای زیادی برای رشد صادرات گوشت خود دارد.

برترین مقاصد صادراتی «گوشت و کله پاچه خوراکی گوشت» از مغولستان در سال 2021، چین با سهم 73 درصد (14.5 میلیون دلار آمریکا) هنگ کنگ با سهم 15 درصد (2.97 میلیون دلار آمریکا) و ایران با سهم 7.6 درصد (1.5 میلیون دلار آمریکا) بوده‌اند.

انتهای پیام
captcha