ابهام در سرنوشت لوایح برنامه هفتم و بودجه در پس اخبار متناقض
کد خبر: 4110902
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵

ابهام در سرنوشت لوایح برنامه هفتم و بودجه در پس اخبار متناقض

در حالی که نمایندگان مجلس معتقدند لایحه بودجه ۱۴۰۲ باید مبتنی بر برنامه هفتم تنظیم و تدوین شود و تا زمانی‌که تکلیف برنامه هفتم مشخص نشده و بند‌های آن به تصویب نرسیده نمی‌‎توان برای بودجه تصمیم‌گیری کرد، دولت اعلام کرده که لایحه بودجه به مجلس ارسال شده است.

لایحه بودجه ۱۴۰۲

به گزارش ایکنا، همزمانی تدوین لایحه بودجه 1402 و برنامه هفتم به چالشی میان پارلمان و قوه مجریه تبدیل شده است.

طی روزهای گذشته از رسانه‌های مختلف بارها شنیده‌ شده که احتمالاً دولت نتواند لایحه بودجه سال آینده و برنامه هفتم را با هم تنظیم و به مجلس ارائه دهد اما از سوی دیگر نمایندگان مجلس مصمم هستند که دولت ابتدا زمان دقیق ارائه لایحه برنامه هفتم را تعیین تکلیف کند و سپس لایحه بودجه اعلام وصول شود و در دستورکار قرار ‌گیرد. هرچند رئیس جمهور در پنجم دی ماه سال جاری در نامه‌ای به شکل رسمی لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرده ولی فعلاً به گفته سیدنظام موسوی؛ سخنگوی هیئت رئيسه، مجلس تصمیم ندارد آن را تا زمان مشخص شدن وضعیت برنامه هفتم اعلام وصول کند.

اولین آزمون مهم دولت در ترسیم چشم‌انداز یک ساله

نمایندگان مجلس معتقدند لایحه بودجه 1402 باید مبتنی بر برنامه هفتم تنظیم و تدوین شود و تا زمانی‌که تکلیف برنامه هفتم مشخص نشده و بندهای آن به تصویب نرسیده نمی‌‎توان برای بودجه 1402 تصمیم‌‎گیری کرد.

لایحه بودجه سال آینده اولین آزمون مهم دولت در ترسیم چشم‌انداز یک سال آینده کشور و یک‌پنجم برنامه هفتم محسوب می‌شود، لذا ضروری است بودجه به نحوی تدوین شود که اهداف برنامه هفتم در آن به صورت کامل جانمایی شود.

البته براساس گمانه‌زنی‌ها و مطالب مطرح‌شده به نقل از سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی احتمالاً برنامه ششم توسعه برای یک سال دیگر تمدید شود ولی به شرط اینکه مقام معظم رهبری یا نمایندگان مجلس با آن موافقت کنند.

تناقضاتی که بودجه را تحت تأثیر قرار می‌دهد

به طور کلی ابهاماتی که در تمدید یا عدم تمدید برنامه ششم توسعه وجود دارد و عدم رغبت دولت در ارائه برنامه هفتم تا قبل از اعلام وصول شدن لایحه بودجه سال آینده سبب شده تا تناقضات بسیاری به وجود آید که این تناقضات بررسی کامل لایحه بودجه سال آینده را به تأخیر خواهد انداخت و آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حتی احتمال دارد بودجه سال آینده برای بازه زمانی کوتاه به تصویب برسد.

بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه رئیس جمهور لایحه بودجه را به مجلس ارسال کرده و فعلاً تا مشخص شدن تکلیف برنامه هفتم اعلام وصول نخواهد شد، گفت: اساس بودجه سالانه باید براساس چهارچوب برنامه پنج ساله نوشته شود و بنابراین اصرار ما بر این است که مسیر برنامه هفتم سریعاً مشخص شود تا بدانیم بودجه‌ای که قرار است بنویسیم مبتنی بر چه اصول و اهدافی و سیاست‌های برنامه‌ای است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ما فعلاً منتظر برنامه هفتم هستیم یا اینکه برنامه ششم تمدید شود، عنوان کرد: ولی تمدید برنامه ششم برای یک سال دیگر هدف ما نیست، چون معتقدیم چهارچوب حرکتی کشور تفاوت اساسی کرده و با وجود اینکه قبلاً هم یک سال تمدید شده، تمدید آن برای یک سال دیگر گزینه مطلوبی نیست. اساساً نیازهای کشور تغییر کرده و برنامه ششم جوابگوی این نیازها نیست و باید برنامه هفتم مبتنی بر نیازهای کشور تدوین شود.

مجتبی برزگری

انتهای پیام
captcha