نمایش صفحاتی از نسخه قدیمی قرآن در موزه لوور + فیلم
کد خبر: 4111116
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹

نمایش صفحاتی از نسخه قدیمی قرآن در موزه لوور + فیلم

صفحاتی از یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود قرآن در موزه لوور پاریس به نمایش درآمده است.

به گزارش ایکنا به نقل از گلوبال ویلیج اسپیس، موزه لوور پاریس نمایشگاه جدیدی را افتتاح کرد که از جمله بخشی از صفحات یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن کریم را به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه با عنوان «شکوه واحه‌های ازبکستان» شامل بیش از 170 اثر تاریخی این کشور از جمله تابلوهای نقاشی تحسین شده، مجسمه‌های بودا و ابزارهای مورد استفاده در زندگی روزانه در این تمدن باستانی است.

دو صفحه از قرآن کریم کته لنگر یکی از اولین نسخه‌های خطی قرآن موجود در جهان که به دوران اولیه اسلام بازمی‌گردد، از جاذبه‌های اصلی این نمایشگاه است. این نسخه خطی به یکی از قدیمی‌ترین اشکال خط عربی کوفی و حجازی و در ابعاد متوسط 21 در 14 اینچ بر روی کاغذ نوشته شده است. برای مدت طولانی، این قرآن در مسجد لنگر اوتا ازبکستان در منطقه قماشی در منطقه کشکه دریا نگهداری می‌شد.

روکو رانته، باستان‌شناس فرانسوی که از سال 2009 در واحه بخارای ازبکستان کار و حفاری می‌کند، یکی از مسئولان نمایشگاه است. ازبکستان یکی از مراکز اصلی در مسیر تجاری جاده ابریشم بود که دریای مدیترانه را به خاور دور متصل می‌کرد.

این نمایشگاه با همکاری موزه لوور و بنیاد توسعه فرهنگ و هنر ازبکستان برگزار شده و پذیرای بازدیدکنندگان در سفری 1600 ساله در پهنه تاریخ و تمدن ازبکستان است.

نمایشگاه موزه لوور، تاریخ ازبکستان را از قرن پنجم و ششم قبل از میلاد تا زمان سلطنت تیموریان به همراه آثاری از قرن 19 تا اواسط قرن 20 و همچنین نقاشی‌های آوانگارد ترکستان از مجموعه موزه‌های دولتی ازبکستان را در معرض دید علاقه‌مندان می‌گذارد.

این نمایشگاه تا 6 مارس 2023 (15 اسفند) در موزه لوور برپا خواهد بود. همچنین نمایشگاه دیگری با عنوان «جاده سمرقند: معجزات ابریشم و طلا»، میراث فرهنگی غنی ازبکستان را به تصویر می‌کشد که به طور همزمان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha