درخواست آوارگان روهینگیا برای بازگشت به کشور خود
کد خبر: 4111331
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵

درخواست آوارگان روهینگیا برای بازگشت به کشور خود

هزاران نفر از آوارگان روهینگیایی در بنگلادش خواستار بازگشت به کشور خود در سال 2023 شدند.

به گزارش ایکنا، به نقل از  الجزیره، هزاران مسلمان روهینگیا در یک اردوگاه پناهجویان در سواحل جنوب شرقی بنگلادش در راهپیمایی‌های گسترده شرکت کرده و خواستار بازگشت صلح‌آمیز و با عزت به وطن خود در میانمار در سال 2023 شدند.

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی‌ها بنرهایی با خود حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «سال 2023 باید سال بازگشت ما به خانه باشد»، «روهینگیا می‌خواهند در سال 2023 لبخند بزنند».

آن‌ها از اینکه فرزندانشان بدون آموزش و مراقبت در شرایط نامطمئن نسبت به بازگشت مسالمت‌آمیز و آبرومندانه به خانه و شرایط بدی در 33 کمپ پر ازدحام در بنگلادش درحال بزرگ‌شدن هستند، ابراز ناراحتی کردند.

رهبران آوارگان روهینگیایی از جامعه جهانی خواستند تا فشار مناسبی را بر دولت میانمار اعمال کند تا آن‌ها حقوق شهروندی خود را بازیابند و سالم به خانه‌های خود بازگردند.

به گفته سازمان ملل متحد، ارتش میانمار و شبه‌نظامیان بودایی از 25 آگوست 2017 حملات و قتل عام‌های وحشیانه را علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت آراکان آغاز کرده‌اند که بر اساس گزارش این سازمان، هزاران نفر از آن‌ها را کشته است که نزدیک به یک میلیون آواره و مجبور به مهاجرت به بنگلادش شدند.

دولت میانمار، آوارگان روهینگیا را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌داند، در حالی که توسط سازمان ملل متحد به عنوان اقلیتی که با بیشترین آزار و اذیت‌ روبرو هستند، طبقه‌بندی شده‌اند.

براساس اعلام یونیسف، حدود یک میلیون مسلمان روهینگیا در حال حاضر در کمپ پناهندگان در شهر کوکس بازار بنگلادش زندگی می‌کنند.

انتهای پیام
captcha