قرنطینه نداریم اما مسافران ماسک بزنند
کد خبر: 4112221
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
وزیر بهداشت:

قرنطینه نداریم اما مسافران ماسک بزنند

وزیر بهداشت با اشاره به شیوع سویه جدید کرونا از مردم خواست واکسن تزریق کنند و مسافران به خصوص در هواپیما ماسک بزنند و گفت: سیاست ما کم کردن سفرها و قرنطینه نیست و در این مدت هم تقریبا همه محدودیت‌ها را برداشته‌ایم.

قرنطینه نخواهیم داشت اما مسافران ماسک بزنند

به گزارش ایکنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا و تحریم دارویی کشور به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت: در یکی دو هفته اخیر سویه‌های جدید امیکرون در کشور مشاهده شده و این دال بر این موضوع است که این ویروس اکنون در جامعه وجود دارد. این ویروسی است که انتشار آن به سرعت انجام می‌گیرد و می‌تواند همه گیری ایجاد کند و بهترین راه پیشگیری این است که کسانی که از زدن واکسن‌شان شش ماه گذشته است، حتما مجددا واکسن تزریق کنند.

وی با تأکید بر اینکه افراد پرخطر و افراد مسن حتما باید واکسن بزنند، گفت: به مردم توصیه می‌کنیم در جاهایی که فضا بسته است و احتمال آلودگی بیشتر است حتما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

مسافران به خصوص در هواپیما ماسک بزنند

عین‌اللهی ادامه داد: طبق صحبتی که با وزیر راه داشتیم پیشنهاد ما این است که در هواپیما، اتوبوس، قطار و فضاهای بسته به خصوص در هواپیما که هوا خارج نمی‌شود بلکه گردش می‌کند و اگر یک ویروس وجود داشته باشد می‌تواند همه افراد را آلوده کند، حتما مسافران ماسک بزنند.

وی اعلام کرد: ما همه نوع واکسن و در واقع پلتفرم‌ها را در کشور داریم. خوشبختانه هر شش نوع پلتفرم در کشور تولید می‌شود و در حال حاضر نزدیک به پنج میلیون واکسن کرونا در کشور ذخیره شده است،  امکان تولید واکسن را هم داریم و به سرعت می‌توانیم هر چقدر که نیاز است واکسن تولید کنیم.

قرنطینه نخواهیم داشت 

عین‌اللهی در خصوص احتمال قرنطینه در کشور، گفت: فکر نمی‌کنم؛ سیاست ما کم کردن سفرها و قرنطینه نبوده و در این مدت هم تقریبا همه محدودیت‌ها را برداشته‌ایم. ما براساس همان سامانه‌ای که وزارت کشور دارد از سیستم قرنطینه هوشمند استفاده می‌کنیم؛ مثلا برای فروش بلیت و انجام سفر برای افرادی که واکسن نزده باشند محدودیت ایجاد می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال دانش بنیان نامگذاری شده، حدود ۳۴۰ مرکز دانش بنیان ایجاد کرده‌ایم. در روزهای اخیر نیز نمایشگاه فناوری بازار را برگزار کردیم که هزار و 391 محصول دانش بنیان در حوزه سلامت از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به نمایش گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و 724 اختراع در حوزه سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور داشته‌ایم، گفت: حدود ۲۵ درصد بخش دانش بنیان در کل کشور در اختیار حوزه سلامت است و در همین چارچوب ۱۱ مرکز علمی فناوری ایجاد و هشت مرکز رشد و جهش علمی کشور از رتبه ۱۶ به ۱۵ ارتقاء پیدا کرده و این نشان دهنده فعالیت دانشمندان در کشور است.

چون بانک‌ها تحریم است دارو هم تحریم است 

وی با یادآوری اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران شعبه‌ای را در کربلا ایجاد کرده است، در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر واردات دارو، گفت: بانک‌های ما تحریم هستند، بنابراین دارو و تجهیزات هم تحریم هستند؛ چون مباید پول این دارو و تجهیزات را از طریق بانک‌ها پرداخت کنیم. بنابراین با توجه به تحریم بودن بانک‌ها، تحریم شامل دارو و تجهیزات نیز هست، ولی ما از راه‌هایی که وجود دارد توانسته‌ایم دارو و تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کنیم.

انتهای پیام
captcha