چند نکته درباره جوایز مسابقات سراسری قرآن اوقاف
کد خبر: 4113066
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶

چند نکته درباره جوایز مسابقات سراسری قرآن اوقاف

برابری میزان جوایز مسابقات سراسری قرآن در دو بخش بانوان و آقایان از جمله مطالبات بانوان بوده است که امسال در بخش آوایی مسابقات سراسری قرآن این مطالبه محقق شد.

نکاتی در مورد جوایز مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، فینال بخش آوایی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن طی روزهای آینده به میزبانی استان خوزستان آغاز می‌شود و به مدت یک هفته با حضور بیش از 180 شرکت‌کننده در دو بخش بانوان و آقایان در جریان خواهد بود. در ادامه چند نکته در مورد جوایز این مسابقات از نگاه مخاطبان می‌گذرد.

روز گذشته هفدهم دی‌ماه برنامه افق رادیو قرآن با موضوع بررسی مشکلات و چالش‌های پیش‌روی فعالیت‌های قرآنی بانوان با حضور مژگان خان‌بابا و رضوان جلالی‌فر(به صورت تلفنی) به روی امواج این شبکه رادیویی رفت و بخشی از آن ناخواسته به مسابقات گره خورد.

این دو فعال قرآنی در بخشی از صحبت‌های خود نسبت به نابرابری جوایز بانوان و آقایان در مسابقات قرآن ابراز گلایه کرده و بر این موضوع که چنین فرایندی می‌تواند منجر به بی‌انگیزگی بانوان برای حضور در فعالیت‌های قرآنی شود، تأکید کردند. (متن برنامه افق 17 دی‌ماه 1401)

این موضوع در حالی مطرح شد که رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که 12 دی‌ماه برگزار شد از برابرسازی میزان جوایز بانوان و آقایان در بخش آوایی مسابقات سراسری قرآن خبر داده بود.

این برابرسازی تنها در بخش آوایی صورت گرفته و مدیران قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصمیم خود در مورد اینکه آیا این برابرسازی به سایر بخش‌ها و به خصوص مسابقات معارفی و ... نیز تعمیم داده خواهد شد یا خیر صحبتی به میان نیاورده‌اند.

در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و بر اساس اعلام رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نفرات اول رشته‌های حفظ کل و قرائت تحقیق در هر دو بخش بانوان و آقایان 40 میلیون تومان دریافت خواهند کرد. همچنین رتبه‌های دوم تا پنجم نیز به ترتیب 35، 30، 25 و 20 میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ 20 جزء قرآن کریم نیز رتبه اول 22 میلیون تومان دریافت خواهد کرد و رتبه‌های دوم تا پنجم نیز به ترتیب 20، 18، 16 و 14 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

بر همین اساس مجموع جوایز نفرات اول تا پنجم چهار رشته در هر دو گروه به 480 میلیون تومان می‌رسد. از این میزان 300 میلیون تومان برای 10 رتبه اول حفظ کل و قرائت تحقیق بانوان و آقایان و 180 میلیون تومان نیز برای 10 برگزیده حفظ 20 جزء و قرائت ترتیل بانوان و آقایان در نظر گرفته شده است.

نکته دیگری که در مورد جوایز مسابقات سراسری قرآن کریم وجود دارد، رشد جوایز نسبت به تورم روز است، در ماه‌های اخیر رشد تورم بسیار بالا بوده و به نظر می‌رسد میزان افزایش جوایز این دوره از مسابقات با نرخ تورم هم‌خوانی نداشته باشد. با این حساب چه بسا ارزش ریالی جوایز نفرات برتر مسابقات امسال با وجود رشدی که نسبت به سال قبل داشته است (به صورت غیررسمی عدد آن 20 درصد اعلام شده است) ارزش مادی کمتری نسبت به جوایز نفرات برتر در سال‌های قبل داشته باشد.

سومین و آخرین نکته‌ای که باید در مورد جوایز مسابقات قرآن مورد اشاره قرار داد و البته به مسابقات بین‌المللی قرآن بازمی‌گردد، بحث حذف ارز از جوایز مسابقات بین‌المللی قرآن است. اقدامی خوب از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که در ماه‌های قبل اتخاذ شد و بر اساس آن مقرر شد جوایز مسابقات بین‌‌المللی قرآن به صورت ریالی پرداخت شود.

موضوعی که درستی آن به خصوص در این روزها که قیمت ارز با نوسانات لحظه‌ای مواجه است، بیشتر به چشم می‌آید. این موضوع علاوه بر ممانعت از خروج ارز باعث صرفه‌جویی آن نیز شده است و بر همین اساس است که انتظار می‌رود بخشی از منابع ذخیره‌سازی شده از محل این صرفه‌جویی در راستای افزایش میزان جوایز مسابقات قرآن هزینه شود.

انتهای پیام
captcha