ادبیات راهی مؤثر در مقابله با تحریف انقلاب است
کد خبر: 4113981
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد:

ادبیات راهی مؤثر در مقابله با تحریف انقلاب است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: مبارزه با تحریف و قرائت غلط از امام(ره) رسالت و مأموریت همه ما است که یکی از راه‌های مبارزه با این تحریف، استفاده از زبان بُرّان، مؤثر و عمیق ادبیات است.

آئین رونمایی از کتاب روح‌الله

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین رونمایی از رمان «روح‌الله» و کتاب صوتی «تفسیر آفتاب»، امروز چهارشنبه ۲۱ دی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، علی محمد مؤدب، مدیرعامل مؤسسه انتشاراتی شهرستان ادب، هادی حکیمیان، نویسنده کتاب و جمعی از اهالی قلم در سالن شیخ‌انصاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد.

بنیان یک نظام فکری و تمدنی توسط امام خمینی(ره)

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مراسم ضمن تشکر از نویسنده داستان‌واره «روح‌الله» و تهیه‌کنندگان کتاب صوتی تفسیر آفتاب، عنوان کرد: حضرت امام(ره) در دوره‌ای ستاره پرفروغی شد و در عالمی درخشید که راه گم‌کرده  فراوان داشت و در جریان حاکمیت کشور، جریان شیطانی فراماسونری بود که قالب نمادینش نظام فکری لیبرال دموکراسی و بن‌مایه آن نفی دین بود، امامی ظهور کرد که دو قرائت غلط از اسلام را نفی و قرائت صحیحی از اسلام ارائه کرد.

وی ادامه داد: دوره‌ای بود که مسلمان‌ها به دام التقاط افتاده و به دنبال ایجاد مشروعیت برای اسلام، با مشابهت‌سازی مکتب‌های فکری غرب بودند، مسلمانانی که برای نجات اسلام به این مکاتب فکری غرب چنگ می‌زدند، امام(ره) این التقاط و تحجر را نفی کرد و قرائت اسلام ناب محمدی (ص) را آورد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: حرکتی که امام خمینی‌(ره) آغاز کرد، هر چند به ظاهر در یک کشور بود اما معنا و تقدیری فراتر از تغییر نظام فکری و سیاسی در ایران را رقم زد و یک نظام فکری و تمدنی را بنیان گذاشت.

آئین رونمایی از کتاب روح‌الله

حجت‌الاسلام و‌المسلمین رستمی در بخش دیگر صحبت‌های خود عنوان کرد: چالش‌ها و گرفتاری‌هایی که امروز در ابعاد مختلف برای  ملت و نظام مقتدر مظلوم ایران ایجاد می‌شود، بخشی از دعوای بنیادینی است که امام(ره) با طرح نو و غبارزدایی از اسلام ناب در این کشور پایه‌ریزی کرد و ریشه دواند که امروز شاهد شاخه و برگ این حرکت بزرگ هستیم و موجب شد همه معتقدان ادیان دین دوباره به دین بازگردند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری دنبال خاموش کردن شعله انقلاب هستند، اضافه کرد: «تحریف» یکی از راه‌‌های خاموش کردن این شعله است، چراکه در مبارزه مستقیم به نتیجه نرسیدند؛ برای همین به دنبال تحریف اسلام و امام هستند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: تحریف امام و رسالت انقلابیون راه مؤثری بود که دشمنان برای مبارزه با انقلاب و امام(ره) یافتند؛ بنابراین همان‌طور که نباید بگذاریم اسلام تحریف شود، نشانه‌ها و علائم اسلام هم نباید تحریف شود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین رستمی در پایان تأکید کرد: مبارزه با تحریف و قرائت غلط از امام(ره) رسالت و مأموریت همه ما است که یکی از راه‌های مبارزه با این تحریف، استفاده از زبان بُرّان، مؤثر و عمیق ادبیات است.

وظیفه دفاع از امام(ره) متوجه همه ما است

عباس سلیمی نمین، رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران هم در سخنانی ضمن ارائه مثال‌هایی از اقدامات حضرت امام(ره) و تحریف‌هایی که از آن صورت گرفته، عنوان کرد: امام در همه مسائل دغدغه مردم را داشتند اما معمولاً شخصیت و کلام او را به‌گونه‌ای متفاوت از این در افکار عمومی عرضه می‌کردند که همین امروز هم این تحریف‌ها عرضه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه با توجه جایگاه و شأن امام(ره) در جهان امروز، وظیفه دفاع از امام(ره) متوجه همه ما است، اضافه کرد: یعنی اگر یک روزنامه یا نشریه یا کتابی مطلبی خلاف نظر حضرت امام(ره) و یاران صدیق ایشان منتشر می‌کند، همه ما در مقام پاسخگویی به این نوع از مخدوش کردن محور انقلاب اسلامی است، بایستیم.

آئین رونمایی از کتاب روح‌الله

سلیمی نمین تأکید کرد: باید از کارهای فرمایشی، نمایشی و صوری دور شویم و واقعاً کاربردی از امام و انقلاب دفاع کنیم. یعنی آثاری که در خارج و داخل کشور درباره امام(ره) نوشته و منتشر می‌شود را بررسی کنیم و نگذاریم شخصیت و هدف حقیقی امام(ره) تحریف شود. باید از آنچه که امروز به ما شأنیت داده، دفاع کنیم وگرنه عناصر لایقی در تاریخ ارزیابی نخواهیم شد.

امام(ره) آرزوی امیرکبیر را برآورده کرد

وی در پایان تصریح کرد:در شرایطی که مراجع ما حاضر نبودند خود را به خاطر جامعه به خطر بیندازند و از اعتبار خود برای مردم هزینه کنند، امام همه وجود خود را در مسیر آزادی جامعه قرار داد و به هیچ وجه من‌الوجوه خود را ندید. امام(ره) خود را وقف جامعه کرد و در واقع آرزوی امیرکبیر که قطع ید بیگانه از کشور بود را جامعه عمل پوشاند و امروز هر کدام از ما که برای شأنیت خود احترامی قائلیم، باید این شخصیت بزرگ را پاس بداریم.

مجموعه دستگاه‌های فرهنگی ما دچار لکنت جدی هستند

علی‌محمد مؤدب، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی شهرستان ادب هم ضمن بیان اینکه مجموعه دستگاه‌های فرهنگی ما دچار لکنت جدی هستند، عنوان کرد: البته این لکنت ناشی از حرف نداشتن نیست، بلکه ناشی از این است که ادبیات روزآمد و کارآمدی برای بیان حرف‌هایمان نداریم.

وی ادامه داد: وضعیتی که مخصوصاً در چند ماه اخیر شاهد آن بودیم، نشان داد که این لکنت در مکالمه ما با بخشی از قشر جوان جامعه مشکلات جدی ایجاد کرده و همه ما لحظه به لحظه این نیاز را حس کردیم که باید به ادبیات برگردیم.

مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب در بخش دیگر صحبت‌های خود عنوان کرد: کتاب ارجمند روح‌الله منتهای دو رودخانه ادبیات و تاریخ انقلاب اسلامی و محل هم‌افزایی جریان ادبیات و تارخ انقلاب اسلامی است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنر نوشتن خلاق تاریخ انقلاب اسلامی و سیمای حضرت امام(ره) را روایت مستند کرده است.

امام خمینی(ره) همچنان از ما دفاع خواهد کرد

مؤدب با تأکید بر اینکه حضرت امام(ره) همچنان پناهگاه و دژ مستحکم انقلاب اسلامی است، افزود: این روزها همه ما به دنبال دفاع از ارزش‌های انقلاب و امام هستیم، اما اگر امام(ره) را درست ببینیم و تبیین کنیم، امام از ما دفاع خواهد کرد. اگر حق امام(ره) را درست بگذاریم، همچنان از ما دفاع خواهد کرد؛ این حق‌گذاری یعنی با زبان و هنر روز چهره و کلام حقیقی حضرت امام(ره) را برای نسل جدید بیان و روزآمد کنیم.

آئین رونمایی از کتاب روح‌الله

وی با تأکید بر اینکه ما محتاج به نوشتن هستیم، اضافه کرد: آن چیزی که در مجموعه فعالیت‌های فرهنگی ما غایب است، ادبیات زنده، خلاق و روزآمدی است که بتواند حرف‌های ما را به زبان روز تبیین کند.

کتاب شاخص «روح‌الله»؛ سرآغازی نو در روایت امام(ره) برای جوان‌ها

مدیرعامل مؤسسه ادبی شهرستان ادب با تأکید بر اینکه به گمان من کتاب شاخص «روح‌الله» سرآغاز نویی برای روایت امام(ره) برای جوان‌ها خواهد بود، افزود: امیدوارم از این سنخ کارها درباره سایر چهره‌های انقلاب اسلامی و یاران بزرگ حضرت امام(ره) و سرداران رشید انقلاب و ایران هم انجام شود.

مؤدب درباره کتاب «روح‌الله» هم عنوان کرد: هادی حکیمیان، نویسنده اثر با تکیه بر دانش خود از تاریخ و توانمندی ادبی خود حضرت امام(ره) را روایت کرده و چرایی انقلاب اسلامی و پرسش‌هایی که امروز جوانان دارند، توضیح داده و اصلی‌ترین مناظره انقلاب اسلامی با آمریکا و ریشه‌های آن را تبیین کرده است.

وی با بیان اینکه کتاب ارجمند روح‌الله با همکاری و هم‌افزایی بنیاد تبیین اندیشه‌های امام و مؤسسه شهرستان ادب شکل گرفت، ابراز امیدواری کرد این جنس همکاری‌ها بین نهادهای فرهنگی و مؤسسات ادبی و هنری ما تداوم داشته باشد.

«روح‌الله»؛ داستان‌واره‌ای از زندگی امام(ره) با کمترین تخیل

هادی حکیمیان، نویسنده کتاب «روح‌الله» هم در سخنانی ضمن اعلام اینکه نگارش این کتاب 4 سال به طول انجامید، عنوان کرد: کتاب «روح‌الله» رمان ـ به آن معنای عام که دست نویسنده در استفاده از تخیل باز است ـ نیست؛ زیرا در مورد یک شخصیت واقعی نوشته شده که ما به‌ازای بیرونی دارد.

وی ادامه داد: من این اجازه را نداشتم که درباره شخصیت حضرت امام(ره) تخیل کنم، بنابراین در اثر خیلی کم و محدود رنگ تخیل دیده می‌شود و درحقیقت کتاب یک داستان‌واره از زندگی امام خمینی(ره) از کودکی تا زمان فوت ایشان است و داستان با جریان تشییع پیکر ایشان در بهشت زهرای تهران در خرداد 1368 تمام می‌شود.

آئین رونمایی از کتاب روح‌الله

نویسنده کتاب «روح‌الله» با اشاره به اینکه کتاب‌های زیادی درباره امام(ره) نوشته شده است، گفت: خیلی از کتاب‌هایی که درباره امام خمینی(ره) نوشته‌اند تا پیروزی انقلاب پیش آمده و بعد آن را ننوشته‌اند اما در این کتاب دو فصل درباره بعد از انقلاب و زمان جنگ و مدیریت حضرت امام(ره) در جامعه و جنگ ـ چیزهایی که به نظرم برای نسل جدید مفید می‌آمد ـ را هم نوشته‌ام.

کتابی در پاسخ به چرایی شکل‌گیری انقلاب!

حکیمیان جامعه هدف کتاب «روح‌الله» را نسل جوان و دانشجو خواند و افزود: با این همه سعی کردم این کتاب را به‌گونه‌‌ای بنویسم که برای یک خانم خانه‌دار هم جذاب باشد. از برخی فنون زندگی‌نامه‌نویسی و داستان‌نویسی، تصویرسازی و دیالوگ در این داستان و چند سند جدید که حتی در صحیفه امام(ره) هم نیامده، در اثر استفاده شده که منابع آن مستند و رسمی است.

نویسنده کتاب «روح‌الله» با تاکید بر اینکه این کتاب قصد داشت به چند سؤال پاسخ دهد، تصریح کرد: ابتدا اینکه چرا سال 57 انقلاب شد و اساساً چه لزومی داشت که در ایران یک انقلاب مذهبی اتفاق بیفتد؟ همچنین بحث غرب‌ستیزی و آمریکاستیزی انقلاب هم که چند سال اخیر توسط برخی افراد مطرح تاریخ‌پژوه و اساتید علوم سیاسی منکر شده است، در این کتاب با سند مشخص و مبین شده است.

انتهای پیام
captcha