ضرورت ارائه تولیدات رسانه‌ای در ترویج جهانی عفاف و حجاب + فیلم
کد خبر: 4113991
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
عضو جامعه زنان مسلمان گرجستان تأکید کرد

ضرورت ارائه تولیدات رسانه‌ای در ترویج جهانی عفاف و حجاب + فیلم

«ناهیده حاجی آوا»، با بیان این‌که شبکه‌های اجتماعی از ابزارهای مهم در تبلیغ حجاب و ارزش‌های اسلامی هستند، گفت: باید با ساخت فیلم، انیمیشن و تولیدات رسانه‌ای، اصول و اهداف عفاف و حجاب را تبلیغ و ترویج کنیم.

«ناهیده حاجی آوا»، بانوی مسلمان گرجستانی«ناهیده حاجی آوا»، بانوی مسلمان گرجستانی از زنان فعال فرهنگی است که در رشته کلام فارغ‌التحصیل شده و در زمینه تدریس کلام اسلامی، فقه، احکام و تفسیر فعالیت دارد.

وی عضو جامعه زنان مسلمان گرجستان است و در ایام و مناسبت‌های اسلامی به‌ویژه میلاد و شهادت ائمه معصومین(ع) در مراسم‌های مختلف حضوری فعال دارد و به سخنرانی و تبیین فضایل اهل بیت(ع) می‌پردازد.

ناهیده حاجی آوا که با پوشش اسلامی، مسئولیت‌های اجتماعی و فعالیت‌های دانشگاهی خود را انجام می‌دهد، معتقد است حجاب هرگز مانعی برای انجام فعالیت بانوان در جامعه نیست و باید برای تبیین این فریضه اسلامی از طریق شبکه‌های اجتماعی وارد عمل شد و به ساخت فیلم و مستندهای مختلف در این زمینه اقدام کرد. با او گفت‌و‌گوکردیم که از فعالیت‌های خود در جامعه زنان مسلمان گرجستان و چالش‌های حجاب و عفاف در جامعه امروز بیشتر برایمان بگوید، متن این گفت‌و‌گو در ادامه می‌آید:

ایکنا ـ ابتدا خودتان را معرفی کنید و از فعالیت‌هایتان بگویید.

در مدرسه بنت الهدی در ایران در مقطع کارشناسی ارشد در رشته کلام فارغ‌التحصیل شدم و اکنون هم در رشته مطالعات زنان دانشگاه مجازی در حال ادامه تحصیل هستم.

چهار و نیم سال است از ایران به کشورم گرجستان بازگشته‌ام و عضو جامعه زنان مسلمان گرجستان هستم و در نمایندگی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در گرجستان کلام اسلامی، فقه اسلامی، احکام و تفسیر را تدریس می‌کنم.

ایکنا ـ از تاریخچه و فعالیت‌های جامعه زنان مسلمان گرجستان برای ما بیشتر بگویید.

این گروه هشت سال است که فعال است و با نظارت اداره مسلمانان گرجستان برنامه‌هایش را اجرا می‌کند و برگزاری کنفرانس و همایش، تدریس مباحث اسلامی، برگزاری برنامه‌های مناسبتی در ایام شهادت و ولادت معصومین(ع)، برنامه‌های معارفی، مسابقات قرآنی و غیر قرآنی و تبلیغات دینی سیار از جمله فعالیت‌های این تشکل است.

شنبه//تبلیغ جهانی حجاب نیازمند معرفی سیره فاطمی و ارائه تولیدات رسانه‌ای است

جامعه زنان مسلمان گرجستان، ساختمان خاصی ندارد و زیر نظر اداره مسلمانان گرجستان فعالیت می‌کند.

ایکنا ـ فعالیت‌های قرآنی اداره مسلمانان گرجستان بیشتر در چه زمینه‌هایی انجام می‌شود؟

این مرکز بیشتر در مساجد گرجستان که بیش از 100 مسجد است، تدریس قرآن دارد و هر سال مسابقات قرآن از سوی این سازمان برگزار می‌شود و بیش از 200 نفر در آن شرکت می‌کنند.

ایکنا ـ جامعه زنان مسلمان گرجستان با چه نهادهایی همکاری دارد و این همکاری چگونه است؟

همکاری‌ها با جوامع و مؤسسات گرجستانی انجام و برنامه‌هایی به صورت مشترک با مؤسسه «ایمان»، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، نمایندگی جامعة المصطفی(ص) در گرجستان اجرا می‌شود و این برنامه‌ها بیشتر در بخش تدریس، کنفرانس و چاپ کتب دینی است.

ایکنا ـ آیا برنامه‌های جامعه زنان مسلمان گرجستان در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شود؟

اداره مسلمانان گرجستان شبکه‌ای به نام «مسلم مدیا» دارد که در آنجا فعالیت‌های خود را تبلیغ می‌کند، همچنین سخنرانی‌های دینی این مرکز در یوتیوب پخش می‌شود و صفحات مجازی در فیس‌بوک، واتس‌اپ و تلگرام نیز فعال است و مقالات و سخنرانی‌ها در این صفحات در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

ایکنا ـ با توجه به اینکه حجاب از واجبات دین اسلام است و بسیاری از زنان مسلمان با حجاب در جوامع فعالیت دارند، نگاه جامعه گرجستان به پوشش اسلامی چگونه است؟ و آیا جامعه زنان مسلمان در زمینه حجاب و پوشش اسلامی فعالیت خاصی انجام می‌دهد؟

در گرجستان درباره زنان محجبه تعامل منفی و بدی دیده نمی‌شود و جامعه زنان مسلمان گرجستان چندین بار درباره حجاب، به برگزاری همایش، نگارش مقالات علمی و پخش فیلم اقدام کرده که در سایت‌های مختلف منتشر شده و در تبلیغات سیار به این موضوع پرداخته شده است.

تبلیغ جهانی حجاب نیازمند معرفی سیره فاطمی و ارائه تولیدات رسانه‌ای است + فیلم

ایکنا ـ در جامعه غیر اسلامی گرجستان پوشش و حجاب مانعی برای فعالیت‌های اجتماعی بانوان نیست؟

ما که در جامعه مسیحی گرجستان زندگی می‌کنیم، هرگز مانعی در این زمینه ندیده‌ایم، مثلا در مدارس دولتی و غیر دولتی، بیمارستان‌ها، بانک‌ها و دیگر اماکن دیگر، بانوان محجبه فعال هستند و موانع خاصی به دلیل پوشش خود ندارند.

ایکنا ـ چگونه و از چه راه‌هایی می‌توان مفاهیمی مانند پایبندی به حجاب را برای نسل جوان مسلمان تبیین کرد؟

 به نظر من اول باید از خانواده خود شروع کنیم، اگر مادر یک خانواده محجبه باشد، نسل جوان نیز در محیطی آشنا به حجاب و پوشش اسلامی رشد و نوعی فرهنگ تقلیدی را دنبال می‌کند و مادرش الگوی او قرار می‌گیرد.

همچنین با توجه به این‌که شبکه‌های اجتماعی تأثیر زیادی بر روی جوانان می‌گذارند، می‌توان فیلم‌ها و ویدئو‌های کوتاه، علمی و آموزنده را در تلگرام و اینستاگرام منتشر کرد و از این راه ذهن نسل جوان را متوجه مسئله حجاب کرد.

ایکنا ـ به نظر شما مهمترین وظیفه زنان محجبه در برابر تهاجم فرهنگی غرب چیست؟

قبل از هر چیز باید توجه کنیم غربی‌ها نیت خوبی درباره مسلمانان ندارند و در هر فرصتی تلاش می‌کنند که فرهنگ خود را به عنوان بهترین فرهنگ، به ملت‌های دیگر تحمیل کنند، بنابراین باید توجه داشته باشیم که بهترین فرهنگ، فرهنگ اسلامی است و باید آن را حفظ کنیم.

 باید از راه‌های مختلف از جمله شبکه‌های اجتماعی و با ساخت فیلم و تبلیغ پوشش اسلامی در مقابل نفوذ فرهنگ غرب در میان مسلمانان بایستیم و بیش از هر چیز باید از خانواده شروع کنیم؛ زیرا خانواده بخش مهمی از جامعه است و اگر خانواده درست شود، جامعه نیز اصلاح می‌شود.

ایکنا ـ مهم‌ترین چالش حجاب در دنیای امروز چیست؟

در این زمینه باید گفت افرادی که نسبت به حجاب بینش خوبی ندارند، حقیقت و ماهیت حجاب را نمی‌دانند، بنابراین باید قبل از هر چیز ماهیت، حقیقت و آثار مثبت حجاب را برای آنان تبیین کرد و ما این مسائل را به جامعه معرفی کنیم، سپس الگوهای مناسبی مانند حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) و زندگینامه آنان را تبیین و تأکید کنیم افراد با حجاب چگونه زندگی کردند و شیوه‌های زندگی آنان و اصول و اهداف حجاب را تبلیغ کنیم و با ساخت فیلم، انیمیشن و مجموعه‌های دینی در این زمینه گام برداریم.

گفت‌وگو: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha