ساخت نخستین مسجد جهان با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی در دبی
کد خبر: 4114261
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰

ساخت نخستین مسجد جهان با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی در دبی

اداره امور اسلامی و فعالیت‌های خیریه دبی از تصمیم خود برای ساخت نخستین مسجد جهان با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی در دبی خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از رأی الیوم، محمد الفلاسی، مدیر اجرایی بخش امور مساجد، گفت: تحولات جهانی برای استفاده از  هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف، عامل اصلی توسعه ایده  ساخت این مسجد با فناوری چاپ سه‌بعدی بوده است.

وی در یک نشست خبری تصریح کرد: در  فناوری چاپ سه‌بعدی بعدی اجزای مواد اولیه و افزودنی‌های صنعتی را بر اساس نقشه‌ها و ابعادی که در برنامه‌های الکترونیکی چاپگر وارد شده است با هم مخلوط و اجزای مختلف ساختمان بدون نیاز به دخالت مستقیم انسان و یا نیاز به استفاده از قالب‌بندی بتنی ساخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای هر چاپگر تنها سه کارگر در نظر گرفته شده است و در صورت افزایش یک چاپگر دیگر، تعداد کارگران متولی ساخت مسجد به شش کارگر خواهد رسید.

به گفته الفلاسی، تاریخ ساخت مسجد امسال شروع و در سه‌ماهه نخست سال 2025 به پایان می‌رسد، مدت زمان چاپ سه‌بعدی اجزای ساختمان مسجد، چهار ماه به طول خواهد انجامید و کار در سه‌ماهه اول سال 2025 به پایان می‌رسد و مدت زمان چاپ سه‌بعدی چهار ماه طول می‌کشد.

پیش‌بینی می‌شود هزینه ساخت این مسجد 30 درصد بیشتر از هزینه ساخت متعارف باشد، چرا که نخستین نمونه از این نوع است. استحکام بنای مسجد برای 30 سال تضمین شده است. این مسجد گنجایش حضور 600 نمازگزار را خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha