شماره پانزدهم دوفصلنامه «قرآن، فقه و حقوق اسلامی» منتشر شد
کد خبر: 4114885
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳

شماره پانزدهم دوفصلنامه «قرآن، فقه و حقوق اسلامی» منتشر شد

مدیراجرایی دوفصلنامه علمی پژوهشی «قرآن، فقه و حقوق اسلامی» از انتشار شماره پانزدهم این دوفصلنامه خبر داد.

معصوم شبانی، مدیر اجرایی دوفصلنامه علمی پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی

معصوم شبانی، مدیر اجرایی دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی «قرآن، فقه و حقوق اسلامی» انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه‌های علمیه در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: مقدمات تأسیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم از سال ۱۳۸۷ شروع و اولین مجمع عمومی در سال ۱۳۹۰ با هدف تعمیق و توسعه مباحث تخصصی، تقویت و گسترش نظریه‌پردازی، پرسش‌گری، آزاداندیشی، نقد و مناظره مبتنی بر آموزه‌های اسلامی، ارتقای شأن و منزلت علمی و معنوی پژوهشگران و استادان، بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های تخصصی موجود، تقویت ارتباط میان عالمان برجسته و فضلای حوزه، صیانت از سنت حوزوی در عرصه فقه و حقوق اسلامی و شناسایی استعداد‌ها و ذخایر حوزه برگزار و فعالیت خود را شروع کرد.

شبانی افزود: در آغاز فعالیت اعضای پیوسته انجمن ۶۵ نفر بودند و الحمدلله هم‌اکنون اعضای انجمن نزدیک ۱۵۰ نفر عضو پیوسته می‌باشند که همگی از اساتید و فضلاء حوزه و دانشگاه هستند. زمینه فعالیت‌های انجمن بسیار گسترده است و شخصیت‌های ارزشمند حوزوی و دانشگاهی در آن حضور دارند که در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کنند؛ یکی از عرصه‌های انتشار دوفصلنامه «قرآن، فقه و حقوق اسلامی» است که با رتبه علمی ـ پژوهشی تاکنون ۵۰۰ مقاله با موضوع «قرآن، فقه و حقوق اسلامی» را منتشر کرده است.

عضو انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: از اعضای هیئت تحریریه می‌توان به اساتید معظم، آیات و حجج اسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، محمدجواد فاضل لنکرانی، محسن فقیهی، محمد محمدی قائینی، علی نکونام، عبدالکریم بهجت‌پور، احمد حاجی‌ده‌آبادی، محمود حکمت‌نیا، فتح‌الله نجارزادگان، محمدعلی رضایی اصفهانی، محمدحسن زمانی، زنده‌یاد دکتر ناصر قربان‌نیا اشاره کرد.

وی با اشاره به تاریخچه این دوفصلنامه خاطرنشان کرد: انجمن در آغاز تأسیس درصدد چاپ نشریه‌ای به نام «قرآن، فقه و حقوق اسلامی» بود که پیگیری و مقدمات اولیه دو فصلنامه از سال ۱۳۹۱(جهت کسب مجوز نشر و رتبه علمی پژوهشی و ...) شروع شد تا اینکه مجوز نشر و رتبه علمی آن در سال ۱۳۹۳ صادر شد و اولین شماره نشریه در پاییز و زمستان ۱۳۹۳ به چاپ رسید و تاکنون ۱۵ شماره از این دوفصلنامه منتشر و شماره ۱۶ نیز در حال انجام است.

دبیر اجرایی دوفصلنامه «قرآن، فقه و حقوق اسلامی»، ویژگی این مجله را قرآنی بودن آن دانست و افزود: ما مجلات فقهی و اصولی و حقوقی زیادی داریم، ولی انتشار نشریه‌ای که در زمینه فقه و حقوق بر محور قرآن کریم باشد، اهمیت زیادی دارد. خیلی از موضوعات فقهی و حقوقی است که در تراث روایی ما نص معتبر دارد، ولی شاید مستقیماً آیه قرآن برای آن نداریم. مطلبی که قرآنی باشد و رنگ فقه و حقوقی داشته باشد، اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. ما در این نشریه درباره آیات‌الاحکام بحث نمی‌کنیم، چون می‌خواهیم بحث‌های حقوقی قرآن را مورد توجه قرار دهیم.

شبانی ادامه داد: برای مثال یکی از شماره‌ها در زمان حیات گروهک تروریستی داعش بود که این شماره را به«جهاد در اسلام» و «آیات جهاد» اختصاص دادیم. اولین مقاله از آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی بود که در این مقاله به دنبال این بود ثابت کند جهاد ابتدایی داریم، مقاله دیگر را آیت‌الله قائینی نگاشت که در آن می‌گفت چنین جهادی نداریم. در کنار این دو مقاله، آیت‌الله علیدوست در مقاله‌ای که داشتند، بیان کردند که نه می‌توانیم بگوییم نداریم، نه می‌توانیم بگوییم داریم، بلکه شرایط زمانی در آن حاکم است که این‌ها همگی منتشر شد.

وی اظهار کرد: از اهداف علمی و کاربردی دوفصلنامه «قرآن، فقه و حقوق اسلامی» تلاش برای تبیین هرچه بیشتر و بهتر آیات‌الاحکام مرتبط با حقوق، تلاش برای شناسایی احکام فقهی ـ حقوقی مستخرج از قرآن کریم، تبیین مباحث اصولی مرتبط با قرآن کریم، مطالعه تطبیقی مکاتب و مذاهب فقهی درباره مقدار و چگونگی بهره‌برداری از قرآن کریم و همچنین ایجاد بستر مناسب برای مطالعات فقه مقارن با توجه به منبع مشترک بودن قرآن کریم در میان مذاهب اسلامی است.

عضو انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه از ۵۰۰ مقاله منتشر شده طی این سال‌ها، یک سوم آن قرآنی بوده است، افزود: «زمان شرعی ولوج روح در جنین در پرتو قرآن و روایات به قلم استاد ابوالقاسم علیدوست و محمد عشایری منفرد»، «نسبت حکم اعراض از جاهلان با امر به معروف و نهی از منکر، به قلم حسین الهی پارسا، مجتبی الهی خراسانی و حسین جوان آراسته»، «تکفیر سیئات در سیاست کیفری اسلام، به قلم محمدعلی حاجی‌ده‌آبادی و اسدالله روحانی»، «جستاری در معنای شرط محرّم حلال بر اساس ادله قرآنی و روایی و تطبیق آن با شرط مخالف کتاب و سنّت به قلم عبدالله جوان»، «محوریت قرائت اهل‌بیت(ع) و روش شناخت آن، به قلم محمدصادق یوسفی مقدم» و «انتخابات ازمنظر قرآن کریم؛ استعاره یا امانت حقیقیه؟ به قلم کریم کوخایی‌زاده و مصطفی بخرد» از جمله مقالات شماره پانزدهم این دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی است.

مدیر اجرایی دوفصلنامه قرآن فقه و حقوق اسلامی با بیان اینکه تاکنون ۱۵ شماره از این دوفصلنامه به چاپ رسیده و شانزدهمین شماره دوفصلنامه نیز در حال انتشار است، افزود: رتبه این دو فصلنامه بر اساس نامه شماره ۱۳۲ مورخ ۹۴/3/5 شورای اعطای مجوز‌ها و امتیاز‌های علمی حوزه‌های علمیه دارای رتبه«علمی ـ پژوهشی» است که در ۲۵۰ صفحه منتشر و در اختیار جامعه نخبگانی قرار می‌گیرد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند علاوه بر تماس با تلفن و دورنگار ۳۲۹۰۵۷۶۵ (۰۲۵) و ۰۹۳۵۹۸۳۹۲۲۸، جهت ارسال مقاله به سایت مجله به آدرس http://sijl.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha