جشنواره مالزی فرصتی برای نمایش هنرهای قرآنی است/ حضور پررنگ هنرمندان ایرانی + فیلم
کد خبر: 4115101
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
رئیس بنیاد رستو در گفت‌وگو با ایکنا:

جشنواره مالزی فرصتی برای نمایش هنرهای قرآنی است/ حضور پررنگ هنرمندان ایرانی + فیلم

عبداللطیف میراسا گفت: جشنواره رستو، فرصتی برای نمایش هنرهای قرآنی است، برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده و تلاش می‌کنیم که مردم به خصوص کودکان و خانواده‌ها با حضور در این رویداد از نزدیک با فرهنگ اسلام و هنر قرآنی آشنا شوند.

جشنواره جهانی هنرهای قرآنی رستو قرار است از 30 دی‌ماه تا 9 بهمن ماه، در مرکز چاپ و نشر قرآن پوتراجایا برگزار شود و عموم مردم می‎‌توانند در روزهای هفته بین ساعت ۹ الی ۱۸ و در روزهای آخر هفته بین ساعت ۹ الی ۲۱ از این رویداد بازدید کنند. این جشنواره به همت تعدادی از نهادهای مالزیایی از جمله بنیاد رستو و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در این کشور و مساعدت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سازماندهی شده است.

بر اساس برنامه‌ای که توسط برگزارکنندگان ارائه شده است، بازدیدکنندگان این فرصت را خواهند داشت تا از بخش‌های مختلف نمایشگاهی بازدید کنند و همزمان با کارآفرینان عرصه‌ محصولات اسلامی و قرآنی تعامل داشته باشند.

عبداللطیف میراسا(Abdul Latif Mirasa)، رئیس بنیاد کتابت و نشر قرآن مالزی(یایاسان رستو) در گفت‌وگویی استودیویی با خبرگزاری ایکنا در مورد این جشنواره و جزئیات آن صحبت کرد.


بیشتر بخوانید:


عبدالطیف میراسا، رئیس بنیاد رستو در مورد برپایی این جشنواره با اشاره به سابقه طولانی رستو در حوزه چاپ قرآن گفت: رستو یک سازمان غیر انتفاعی بوده و 36 سال است که در زمینه نسخه‌برداری، توزیع و چاپ قرآن فعالیت می‌کند.

میراسا ادامه داد: بعد از سه سال تعطیلی همایش‌ها و جشنواره‌ها ناشی از شیوع کرونا در دنیا  الحمدلله دوباره آماده برپایی برنامه‌های حضوری هستیم. ما می‌خواهیم هنرهای قرآنی و همچنین هنر مالزی به‌ویژه در حوزه هنرهای اسلامی را نه تنها به مردم مالزی بلکه به جهان معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: جای تشکر و قدردانی دارد که به واسطه آشنایی با آقای کریمی اورعی، رایزن محترم فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی تجارب ارزنده ایران در برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های قرآنی را دریافت کرده‌ایم تا در این رویداد که با مشارکت ایران رونق بیشتری گرفته، نشان دهیم که جشنواره رستو، مکانی واقعی برای نمایش هنرهای قرآنی و خوشنویسی است. برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده و تلاش می‌کنیم که مردم به خصوص بچه‌ها و خانواده‌ها با حضور در این رویداد از نزدیک با فرهنگ و هنر قرآنی آشنا شوند.

بخش‌های متنوع جشنواره قرآنی مالزی 

رئیس بنیاد رستو همچنین افزود: در این نمایشگاه نسخه‌های زیبایی از قرآن، هنر تذهیب قرآن و نحوه استفاده از نقوش، رسم‌الخط اسلامی و استفاده از آن در زیباسازی بناها، تزئینات و همچنین نسخه‌های قرآن دیجیتال نمایش داده می‌شود.

وی با بیان این که این نمایشگاه به مدت 10 روز میزبان بازدیدکنندگان است و نهادهای دولتی مختلفی در برپایی آن مشارکت دارند، گفت: در عین حال در حاشیه این رویداد بخش جانبی تفریحی تدارک دیده شده که مربوط به برپایی نمایشگاه غذا است. این بخش شامل غذاهای سنتی مالزی و نیز سبک غذا خوردن طبق سنت اسلامی است.

میراسا در ادامه با اشاره به فعالیت‌های خاص بنیاد رستو شرح داد: معمولاً این نوع مؤسسات از سوی دولت‌ها اداره می‌شوند، اما در مالزی، این کار توسط سازمان‌های غیردولتی انجام می‌شود. آنچه مهم است این که ما به خوبی از سوی دولت مالزی مورد حمایت هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله پس از برگزاری این رویداد در مالزی، با سفر به ایران بیش از پیش تجارب خود را از نمایشگاه‌های هنرهای اسلامی در آسیا، با جمهوری اسلامی به اشتراک بگذاریم.

رئیس بنیاد رستو همچنین گفت: این جشنواره را امسال با حضور چهار کشور برگزار می‌کنیم و با توجه به استقبال برخی دیگر کشورها در نظر داریم ان‌شاءالله در دوره‌های بعدی، میزبان کشورهای بیشتری برای حضور در این رویداد فرهنگی هنری باشیم.

حضور چهار کشور در جشنواره امسال قطعی است

وی گفت: ایران بهترین کشور شرکت‌کننده در این جشنواره است زیرا بیشترین همکاری را در برپایی این نمایشگاه دارد. قرآن محور مشترک فعالیت‌های دوجانبه ما است. خوشحالیم که با مردم ایران و سفارت ایران فعالیتی مشترک حول محور قرآن داریم.

میراسا در پاسخ به سؤالی در مورد تأثیر چنین جشنواره‌هایی در تقویت پیوند مردم با قرآن کریم و انس با این کتاب الهی گفت: ما نیاز به ترجمه و کارهای مقدماتی برای یادگیری قرآن داریم. منظورم داشتن دانشنامه‌ای از معارف قرآنی است و اینکه چگونه قرآن را برای غیر مسلمانان نیز  تبیین کنیم. در مورد آموزش اسلام ما خیلی خوب عمل می‌کنیم. یادگیری زبان عربی بسیار مهم است. ترجمه قرآن برای کسانی که عربی نمی‌دانند نیز لازم است که این کار در جمهوری اسلامی ایران هم انجام شده است.

رئیس بنیاد رستو تأکید کرد:‌ اما زیبایی قرآنِ ما فقط در ترجمه و تفسیر نیست، بلکه این زیبایی در روشن شدن معانی آن نیز هست. بنابراین این فرآیند بسیار مهمی است که مردم احساس کنند به قرآن نزدیک هستند؛ این کاری است که ما می‌کنیم.

 

حضور هنرمندان ایرانی؛ رونق جشنواره رستو

وی در مورد عمده‌ترین زمینه‌هایی که ایران و مالزی و به‌ویژه سازمان‌های ایرانی و بنیاد رستو می‌توانند به‌طور مشترک در راستای ترویج قرآن کریم فعالیت کنند، گفت: ایران از نظر تمدن اسلامی کشوری بسیار غنی است. ما مناطق زیادی داریم. در واقع ما از مردم ایران چیزهای زیادی یاد می‌گیریم. بهترین خوشنویسان و هنرمندان در این جشنواره حضور می‌یابند و همچنین قرار است صنایع دستی فاخر ایرانی در این رویداد به نمایش گذاشته شود. همچنین در مورد نحوه حکاکی روی سنگ‌ها، ساخت انگشتر و حتی ساخت کاشی‌، ایرانی‌های هنرمند حضور دارند. فکر می‌کنم طی برپایی این رویداد همکاری خوبی با ایران خواهیم داشت و این جشنواره فرصتی خواهد بود تا ما در مورد زیباسازی بناها با استفاده از فنون مقرنس‌ها و کاشی صحبت کنیم که از سنگ، چوب، سرامیک و سنگ مرمر ساخته شده‌اند. اینها سنتی دیرینه از فرهنگ ایرانی است که مایلیم در این رویداد با مالزی به اشتراک گذاشته شود.

وی تصریح کرد: خوشحالم که بگویم برخی از هنرمندان دعوت شده از ایران در جریان این رویداد،‌ درباره هنرهای اسلامی خود به مردم آموزش هم خواهند داد.

میراسا در پایان در مورد فعالیت‌های مشترک بنیاد رستو و ایران در حوزه صنعت حلال گفت: صنعت حلال یکی از مسائل مهم کشورهای اسلامی است که در نظر داریم در جریان این جشنواره با برگزاری پنلی به‌طور ویژه به آن بپردازیم تا نه تنها در مورد غذاهای سنتی، بلکه سایر محصولاتی که باید طبق سنت اسلامی پاک باشند، توضیح دهیم. این چیزی است که ما تبلیغ می‌کنیم. الحمدلله نهادهای دولتی مالزی نیز در این حوزه کارهای تخصصی و ویژه‌ای انجام داده‌اند.

گفت‌وگو: محمدعلی حق‌شناس

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha