انگشترهای قلم‌زنی؛ موزه سیار اعتقادات و هنر ایرانی اسلامی + عکس
کد خبر: 4116309
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
هنرمند ایرانی در جشنواره مالزی بیان کرد

انگشترهای قلم‌زنی؛ موزه سیار اعتقادات و هنر ایرانی اسلامی + عکس

علی جنگی، هنرمند قلم‌زن ایرانی شرکت‌کننده در جشنواره قرآنی مالزی گفت: انگشترهای قلم‌زنی، موزه‌ای سیار و متحرک از فرهنگ، تمدن، اعتقادات، هنر و نقوش اصیل ایرانی اسلامی بوده و این‌گونه کارها بهتر است در کشورهایی مانند ایتالیا و هلند که به کارهای موزه‌ای علاقه‌مند هستند نمایش داده شود.

جشنواره جهانی هنرهای قرآنی رستو از جمعه، 30 دی در «پوتراجایا»ی مالزی آغاز شده و در این جشنواره که تا نهم بهمن‌ماه ادامه دارد، آثار اسلامی مختلفی از هنرمندان مالزی، ایران، ترکیه و عراق با محوریت قرآن به نمایش درآمده است.

علی جنگی، از هنرمندان قلم‌زن ایرانی است که از خراسان رضوی آثار خود را در این جشنواره به نمایش درآورده است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعزامی ایکنا به مالزی از آثار هنری خود در جشنواره و تفاوت‌های نمایشگاه‌های داخلی و خارجی سخن گفت.

وی ابتدا ضمن معرفی خود گفت: علی جنگی، هنرمند قلم‌زن روی انگشتر، متولد 1356، فرزند استاد حاج اسماعیل جنگی هستم و پدرم حدود 75 سال سابقه هنر قلم‌زنی به سبک قلم‌گیری و تراش دارند، از 9 سالگی قلم‌زنی را با نظارت پدرم آغاز کردم. به نظر من بهترین سن برای درک و یادگیری هنر، 9 تا 10 سالگی است.

جنگی افزود: انگشتر «ضامن آهو» یکی از آثار هنری من است و مستندهای زیادی درباره این کار ساخته شده است، مجسمه‌سازی، خطاطی، طراحی، تذهیب و 20 سبک قلم‌زنی را با یکدیگر ادغام و پیشرفته‌ترین سبک قلم‌زنی جهان را ابداع کرده‌ام و در قلم‌زنی در ابعاد بسیار کوچک مهارت زیادی دارم.

وی با بیان اینکه دایرة المعارف انگشترها و نشان‌های جهان را به رشته تحریر درآورده است، تصریح کرد: این کتاب پس از حدود 10 سال تحقیق، قرار است طی سه تا چهار ماه آینده منتشر شود، در این کتاب درباره نشان‌ها و انگشترهای کشورها، قاره‌ها و اقلیم‌های مختلف جهان تحقیق و اطلاعاتی در این زمینه جمع‌آوری شده است.

ارتباط صرفاً تصویری تأثیرگذاری هنر را کم می‌کند

این هنرمند ایرانی درباره آثار ارائه‌شده در جشنواره مالزی گفت: در وهله نخست باید بگویم که برگزاری این جشنواره و حضور جمهوری اسلامی در آن یک فرصت خوب برای معرفی هنر و هرمندان کشورمان به دیگر کشورهاست و باید قدردان این حضور و دست‌اندرکاران آ‌ن باشیم. باید از این فرصت‌ها برای معرفی فعالیت‌های قرآنی کشور بهره‌ برده شود.

وی افزود: امروز هر کدام از کارهایی را که در این جشنواره به نمایش درآورده‌ایم، یک تابلوی نفیس است و بخشی از این آثار با نظارت خودم از سوی شاگردانم خلق شده است، البته هرچه فضای بزرگ‌تری در اختیار داشته باشیم بهتر می‌توانیم این کارها را معرفی کنیم.

علی جنگی در ادامه درباره تفاوت این جشنواره با نمایشگاه‌های داخلی ایران اظهار کرد: من تاکنون چندین نمایشگاه داخلی برگزار کرده‌ام و باید بگویم در نمایشگاه‌های داخلی، فضای موزه‌گونه در اختیار ما قرار می‌گیرد و چیدمان براساس چیدمان آثار موزه‌ها ترتیب داده می‌شود.

انگشترهای قلم‌زنی در جشنواره قرآن مالزی

وی افزود: ارتباط با داخل خیلی راحت‌تر از کشورهایی است که زبانشان با ما فرق دارد. به طور مثال خیلی از بازدیدکنندگان در نگاه اول فکر می‌کنند این کارها، با دستگاه و به صورت ماشینی خلق شده، اما وقتی متوجه می‌شوند که اثری دست‌ساز و با سوزن خلق شده است، تعجب می‌کنند.

نفیس‌ترین انگشتر جهان به نام «ضامن آهو» را در این نمایشگاه به نمایش درآورده‌ایم، همچنین ریزترین آیة الکرسی به خط ثلث روی انگشتر، گردنبند گنبد و بارگاه حضرت رضا(ع)، ریزترین تذهیب اسلیمی با نقوش اصیل ایرانی روی انگشتر، گردنبند حدیث نبوی «المهدی طاووس اهل الجنه: مهدی(عج) طاووس اهل بهشت» و گردنبند «اسماء الحسنی» از دیگر آثار ارائه‌ شده است

جنگی همچنین تأکید کرد: در چنین نمایشگاه‌هایی نوع نمایش و چیدمان مهم است تا بازدیدکنندگان متوجه باشند که این‌ها خاص هست و هر کدام چندین روز و حتی چندین ماه زمان برده است.

ضرورت نمایش آثار هنری در کشورهای علاقه‌مند به کارهای موزه‌ای

این هنرمند قلم‌زن ادامه داد: بهتر است برای نمایش این‌گونه کارها در کشورهایی مانند ایتالیا و هلند نیز مانند آنچه در مالزی انجام گرفت، برنامه‌ریزی کرد چرا که مراکز این کشورها به آثار موزه‌ای حساس هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آثار هنرمندان دیگر کشورها را در جشنواره چگونه دیدید، گفت: در مجموع همانطور که گفته شد این نمایشگاه یک فرصت است و که برای دوره‌های بعد می‌توان  به طور مثال سوزن‌دوزی را در کنار خطاطی و کار روی شیشه یا ... گذاشت، تا جذابیت بیشتری داشته باشد.

علی جنگی درباره شاخص‌ترین آثار ارائه‌شده خود در این نمایشگاه اظهار کرد: 213 اثر را که 45 عدد موزه‌ای و بقیه کلکسیونی است، در این نمایشگاه عرضه کرده‌ایم، نفیس‌ترین انگشتر جهان به نام «ضامن آهو» را در این نمایشگاه به نمایش درآورده‌ایم، همچنین ریزترین آیة الکرسی به خط ثلث روی انگشتر، گردنبند گنبد و بارگاه حضرت رضا(ع)، ریزترین تذهیب اسلیمی با نقوش اصیل ایرانی روی انگشتر، گردنبند حدیث نبوی «المهدی طاووس اهل الجنه: مهدی(عج) طاووس اهل بهشت» و گردنبند «اسماء الحسنی» از دیگر آثار ارائه‌شده است.

وی همچنین گفت: این انگشترها موزه‌ای متحرک از فرهنگ، تمدن، اعتقادات، هنر و نقوش اصیل ایرانی اسلامی است که هر یک پیام خاص خود را دارد، حتی یک مسیحی با دیدن یکی از این انگشترها که درباره امام علی(ع) بود و پس از چندین ماه تحقیق درباره اسلام، مسلمان شد.

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha