دستاوردها و فناوری‌های قرآنی ایران در مالزی معرفی می‌شود
کد خبر: 4115321
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد؛

دستاوردها و فناوری‌های قرآنی ایران در مالزی معرفی می‌شود

کارشناس فرهنگ و هنر قرآنی اداره کل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به برنامه‌های ایران در جشنواره قرآنی مالزی گفت: معرفی دستاوردها و سیاست‌های قرآنی ایران و تبیین آخرین فناوری‌های نوین قرآنی کشورمان از برنامه‌های این جشنواره خواهد بود.

رضا سلطانی پاشاجشنواره جهانی هنرهای قرآنی رستو از فردا، 30 دی تا 9 بهمن‌ماه در مرکز چاپ و نشر قرآن پوتراجایا در مالزی برگزار خواهد شد و عموم مردم می‎‌توانند در روزهای هفته بین ساعت ۹ تا ۱۸ و در روزهای آخر هفته بین ساعت ۹ تا ۲۱ از این رویداد بازدید کنند.

برپایی نمایشگاه آثار باستانی مربوط به پیامبر(ص) و صحابه، نمایشگاه پرده‌ کعبه، نمایشگاه محصولات بنیاد رستو و نمایشگاه بزرگ‌ترین کتاب سیره در جهان از جمله برنامه‌های این جشنواره اعلام شده است. همچنین بخشی از جشنواره به حراج آثار هنری، بازار محصولات حلال، جشنواره پویانمایی و فعالیت‌های مخصوص کودکان مانند رنگ‌‎آمیزی اختصاص خواهد یافت.

رایزنی فرهنگی ایران در مالزی به نمایندگی از ایران در این رویداد قرآنی حضوری فعال خواهد داشت و گروهی از هنرمندان ایرانی با هماهنگی رایزنی، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را در آن معرفی خواهند کرد.

برای آشنایی بیشتر با برنامه‌های ایران در این جشنواره خبرگزاری ایکنا با رضا سلطانی پاشا، کارشناس فرهنگ و هنر قرآنی اداره کل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که در اعزام هنرمندان و هیئت ایرانی به مالزی همکاری داشته است، گفت‌و‌گو کرد.

 وی اظهار کرد: جشنواره جهانی هنرهای قرآنی رستو از ۳۰ دی تا ۹ بهمن ماه سال جاری در مرکز چاپ و نشر قرآن پوتراجایا در مالزی برگزار خواهد شد و هیئتی از ایران شامل هنرمندان قرآنی و علیرضا بیژنی، قاری ایرانی در این برنامه حضور خواهند یافت.

وی افزود: علی جنگی، هنرمند مرمت‌کار و قلم‌زن و علی همتی، استاد خط و حکاکی روی عقیق هر دو از خراسان رضوی، محسن سلیمانی، هنرمند خوشنویس خط ثلث و کوفی ایرانی و از هنرمندان کالیگرافی، پیمان پیروی، هنرمند خوشنویسی نستعلیق و شکسته نستعلیق، محمد حاتمی، نماینده سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و همچنین یکی از هنرمندان ایرانی تذهیب‌کار مقیم مالزی اعضای هیئت ایرانی شرکت‌کننده در جشنواره خواهند بود.

این کارشناس فرهنگ و هنر قرآنی ادامه داد: علیرضا بیژنی، قاری ایرانی قرار است علاوه بر تلاوت قرآن در جشنواره، در محافل و مساجد مالزی نیز به قرائت قرآن بپردازد.

برپایی کارگاه آموزشی هنرمندان ایرانی

سلطانی تصریح کرد: این هنرمندان در مالزی نشست‌های مختلف تخصصی و کارگاه آموزشی(ورکشاپ) برگزار خواهند کرد و در این کارگاه‌ها که به صورت کلاس‌های آموزش موقت است، هنرشان را آموزش داده و آثار خود را معرفی کرده و به نمایش درخواهند آورد.

وی در ادامه درباره نحوه انتخاب هنرمندان ایرانی برای شرکت در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های خارج از کشور گفت: ما بانک اطلاعات هنرمندان را در اختیار داریم و با توجه به درخواست‌ کشورهایی که از ایران برای شرکت در برنامه‌ها و جشنواره‌های خود دعوت به عمل می‌آورند، هنرمندان انتخاب و معرفی شده‌اند.

دستاوردها و فناوری‌های قرآنی ایران در مالزی معرفی می‌شود

رضا سلطانی بیان کرد: امسال برای نخستین‌بار است که هیئتی از ایران در جشنواره قرآنی مالزی شرکت می‌کند و چند سال پیش برای کتابت قرآن در مالزی چند نفر از هنرمندان ایرانی به این کشور اعزام شدند و با همکاری چند تن از هنرمندان مالزی یک سوره از قرآن را کتابت کردند.

وی همچنین یادآور شد: معرفی دستاوردها و سیاست‌های قرآنی ایران در قالب کلیپ‌های ویدئویی به زبان انگلیسی، معرفی آخرین فناوری‌های نوین قرآنی ایران، معرفی دستاوردهای قرآنی ایران در حوزه کودک و نوجوان و آخرین دستاوردهای قرآنی در حوزه بانوان از برنامه‌های هیئت ایرانی در جشنواره جهانی هنرهای قرآنی رستو خواهد بود و در حاشیه این جشنواره مذاکره و گفت‌و‌گو با شخصیت‌ها، مسئولان و فعالان قرآنی مالزی انجام و نشست‌ها و میزگردهای قرآنی برگزار خواهد شد.

همکاری سازمان‌های داخلی در اعزام هنرمندان

این کارشناس فرهنگ و هنر قرآنی با اشاره به روند همکاری نهادهای ایرانی در اعزام هیئتی از هنرمندان ایرانی به مالزی و معرفی دستاوردهای قرآنی ایران در جشنواره گفت: معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آستان قدس رضوی، اداره میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور در این زمینه با یکدیگر همکاری و مساعدت لازم را داشته‌اند.

وی در پایان درباره تعاملات آینده ایران و مالزی در حوزه هنر قرآنی و دعوت از هنرمندان مالزیایی برای مشارکت در برنامه‌های قرآنی ایران گفت: این تعامل دو سویه خواهد بود و ما از هنرمندان و پژوهشگران قرآنی مالزی برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران و نیز هفته‌های قرآنی دعوت به عمل خواهیم آورد.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha