از اقبال عراقی‌ها به هنر ایرانی تا پرورش اشتیاق کودکان به قرآن‌آموزی
کد خبر: 4116287
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
در جشنواره قرآنی مالزی مطرح شد

از اقبال عراقی‌ها به هنر ایرانی تا پرورش اشتیاق کودکان به قرآن‌آموزی

هنرمند عراقی حاضر در جشنواره جهانی هنرهای قرآنی مالزی با تمجید از هنرمندان ایرانی گفت: هنر ایرانی در جهان شناخته شده است و عراقی‌ها به آثار هنری ایران علاقه‌مندند. همچنین مدیر مالزیایی بخش کودک این جشنواره، آشنایی کودکان با داستان‌های قرآنی را راهی مناسب برای پرورش نسل مطلوب اسلامی دانست.

جشنواره جهانی هنرهای قرآنی رستو از  ۳۰ دی تا ۹ بهمن‌ماه در مرکز چاپ و نشر قرآن پوتراجایا در مالزی در حال برگزاری است. عموم مردم می‎‌توانند در روزهای هفته بین ساعت ۹ تا ۱۸ و در روزهای آخر هفته بین ساعت ۹ تا ۲۱ از این رویداد بازدید کنند.
برپایی نمایشگاه آثار باستانی مربوط به پیامبر(ص) و صحابه، نمایشگاه پرده‌ کعبه، نمایشگاه محصولات بنیاد رستو و نمایشگاه بزرگ‌ترین کتاب سیره در جهان از جمله برنامه‌های این جشنواره است. همچنین بخشی از جشنواره به حراج آثار هنری، بازار محصولات حلال، جشنواره پویانمایی و فعالیت‌های مخصوص کودکان مانند رنگ‌‎آمیزی اختصاص یافته است.
رایزنی فرهنگی ایران در مالزی به نمایندگی از ایران در این رویداد قرآنی حضوری فعال دارد و گروهی از هنرمندان ایرانی و چند کشور دیگر، آثار هنری خود را در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته‌اند.

استقبال از هنر ایرانی در عراق

احمد البغدادی، عضو اتحادیه خوشنویسان عراق و عضو سندیکای هنرمندان این کشور  در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به مالزی گفت: من فعالیت خودم را با نقاشی شروع کردم سپس به تدریج به خط روی آوردم و تقریباً از 20 سال قبل در زمینه شیشه‌های رنگی به صورت حرفه‌ای کار می‌کنم اما در زمینه خط و نقاشی هم فعال هستم. بیشتر کارهایم به خط ثلث و نسخ است و به خطوط ایرانی تعلیق و نستعلیق هم علاقه‌مند هستم.

وی در ادامه گفت: من در نمایشگاه‌های زیادی در عراق حضور داشتم. بعد بیشتر به کار تجاری در بازار روی آوردم و از کار دانشگاهی دور شدم. در حال حاضر چهار سال است که در مالزی اقامت دارم و از طریق سفارت عراق با این جشنواره آشنا شدم.

جشنواره هنرهای قرآنی مالزی

وی درباره بخش هنری ایران در این جشنواره گفت: هنر ایران به‌ویژه هنرهای تزئینی و تذهیب در جهان شناخته شده است. من کار خطاطان ایرانی مثلاً امید ربانی را که استاد خوشنویسی ایرانی است دنبال و کارهای او را تحسین می‌کنم.

البغدادی افزود: هنر ایرانی بسیار پیشرفته است به طوری که هنرمندان خوشنویس عراقی کارهای خود را برای تذهیب به ایران می‌فرستند. وی هنر خوشنویسی در عراق را دارای جایگاه خوبی دانست و گفت در مالزی کار هنری چندان استقبال نمی‌شود و بیشتر کارهای تجاری مثلاً شیشه‌های رنگی رونق دارد.

این هنرمند عراقی ادامه داد: در غرفه ایران بیشتر کارهای سنتی و جدید دیدم اما در آثار هنری عرضه شده دیگر کشورها تقلیدی است.

وی افزود: من قبلاً برای شرکت در جشنواره‌ای که به مناسبت افتتاح سفارت عراق در تهران بعد از 35 سال برگزار شد به ایران آمدم و آرزو دارم در نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران که در ماه رمضان برگزار می‌شود حضور داشته باشم.

بخش کودکان و پرورش نسل قرآنی

همچنین مدیر بخش کودک جشنواره بین‌المللی هنرهای قرآنی مالزی درباره این بخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: پرورش اشتیاق کودکان به قرآن، به طوری که از این سن احساس شادی و عشق به خواندن قرآن داشته باشند، فعالیتی است که در نتیجه همکاری بین بلینداسپات استودیو (Blindspot Studio) دی. آی.وای (D.I.Y) و بنیاد رستو برای کودکان در رویداد جشنواره هنری قرآن بین‌المللی مالزی راه‌اندازی شده است.
وی درباره فعالیت‌های جالبی که برای کودکان در این بخش تدارک دیده شده است، گفت: امروز مسابقه رنگ‌آمیزی آغاز شده است که برای کودکان 4 تا 12 سال است. مسابقه رنگ‌آمیزی در سه تاریخ ۲۱، ۲۸ و ۲۹ ژانویه برگزار می‌شود که در زمینه مفاهیم قرآنی است.

جشنواره هنرهای قرآنی مالزی

وی افزود: از دیگر فعالیت‌های این بخش از جشنواره این است که والدینی که دارای فرزند ۴ تا ۱۲ ساله هستند، می‌توانند از محصولات خواندنی مثل داستان‌های تهیه شده برای کودکان در زمینه تاریخ اسلام، داستان‌های مربوط به پیامبران خدا و دیگر مفاهیم دینی دیدن کنند.

وی تأکید کرد: داستان‌های قرآنی که برای کودکان جالب هستند کار را برای والدین آسان می‌کنند تا فرزندان خود را با انس به قرآن پرورش بدهند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha