قصه‌گویی رسانه‌ای قدرتمند در انتقال تعالیم عالیه انسانی است
کد خبر: 4115159
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱

قصه‌گویی رسانه‌ای قدرتمند در انتقال تعالیم عالیه انسانی است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: قصه‌گویی رسانه‌ای قدرتمند در انتقال تعالیم عالیه انسانی برگرفته از فرهنگ و دین جامعه است.

محمود مروج، معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانبه گزارش ایکنا از یزد، محمود مروج، رئیس بیست‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که به میزبانی استان یزد در حال برگزاری است، در حاشیه این جشنواره گفت: قصه، دروازه ورود به عالم پُر رمز و راز و سرشار از معنا برای چگونه زیستن است. قصه روایت، پندار و اندیشه‌هاست و به راستی قصه‌گو در عالم خیال به صورت‌گری هنرمندانه از این پندارها می‌پردازد و به ما می‌آموزاند که چگونه از پس رویدادها خود را برای زندگی نیکوتر آماده سازیم و با گوش سپردن به آینده‌ها و روندها، ظرفیت‌های نوینی در خویش بنا نهیم و در فرصت‌های تأمل بر خود رشد را تجربه کنیم و پرورش یابیم.

وی ادامه داد: جشنواره قصه‌گویی یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور برای حفظ و پاسداشت ادبیات شفاهی است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی زمینه‌ای شایسته برای تجلی توانمندی‌های علمی و عملی کودکان ونوجوانان، اولیای تربیتی و اصحاب فرهنگ و هنر گشوده است.

مروج افزود: این رویداد برای حفظ زبان اصیل پارسی حفظ و گسترش ارزش‌های انسانی و احترام به تنوع گویش‌های محلی و خرده فرهنگ‌ها در تلاشی مستمر و نظام‌مند است. ما براین باور هستیم که تعالی فرهنگ و هنر جز با تعامل و تبادل فکر و اندیشه امکان‌پذیر نیست و بنیان قصه بر مبنای تعامل با خود هستی و دیگران است. با قصه‌گویی دقایقی دور از هیاهو و فارغ از هر تفاوت و تمایزی، جهان قصه‌ها بارها خلق می‌شوند و فرصتی برای روایت ما برای جهان و جهان برای ما مهیا  می‌شود.

وی تأکید کرد: دنیای جذاب قصه، گام نهادن بر مسیر بلوغ و سرسپردگی بر سرمایه‌های انسانی، درک اخلاقی، تربیتی  فراتر از زمان و مکان است و قصه‌گویی مجالی برای آموزش مرام‌های اخلاقی و انسانی و فرصتی برای تحول است، تحولی که قابی برای تمامی گونه‌های زندگی انسان و تغییر برخواسته از امید و شکفتگی دوباره است.

مروج گفت: قصه‌گویی رسانه‌ای قدرتمند در انتقال تعالیم عالیه انسانی برگرفته از فرهنگ و دین جامعه است. عناصر قصه در قامت یک رسانه می‌تواند ذهن و اندیشه مخاطب را درگیر و فرصت خودانگاری و خودشناسی را فراهم آورد. مخاطب با قصه‌گویی، قدرت اندیشه، خیال‌ورزی، خلاقیت و حل مسئله خویش را بهبود بخشیده و برای زندگی بهتر مهیا می‌شود.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: قصه‌گویی بستری مناسب برای گسترش کیفی از معنا، مفهوم و درک زندگی است و پنجره‌ای به سوی بیم‌ها و امیدهای انسانی و روزنه‌ای است که به حقیقت وجودی انسان و تلاش او برای رسیدن به سعادت گشوده می‌شود؛ سعادتی که خواسته تمامی ادیان فرهنگ‌ها و آرمان‌های بشری است. تلاش برای حفظ سبک زندگی، پایبندی به ارزش‌ها و اصول انسانی و باورهای دینی، عرفی و اهتمام به فرهنگ صلح و دوستی از دغدغه‌های جهانی دوستداران فرهنگ است.

وی افزود: جشنواره قصه‌گویی پاسخ به یک اضطرار فرهنگی در جهانی آکنده از التهاب، هیجانات کاذب و نمادسازی‌های پوشالی است. قصه‌گویی درنگی است برای روایت انسان، آفرینش دوباره انسانیت و رفتارهای برخاسته از نوع دوستی، احترام به ارزش‌های واقعی و تکریم شنیده شدن و فرصت تأمل کردن است. توسعه و ترویج فعالیت‌های محققانه و بهره‌مندی از دانش و تجارب قصه‌گویان و قصه‌پردازان به نوعی ریل‌گذاری برای اعتلای سرمایه‌های انسانی است و حاصل این توجه به درک اجتماعی ما خواهد افزود. بی‌شک حفظ حافظه تاریخی و تخیلی و واقعی انسان در گذشته چراغ پر فروغی برای ادامه محیط زیست فرهنگ کنونی خواهد بود و نقل روایت‌گری تاریخی و افسانه‌ها و حوادث، گاهی نقطه چالش برانگیزی خواهد بود که می‌تواند  به ساخت شخصیت‌های جامعه کمک مؤثری کند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تکریم تمامی فعالیت‌هایی که در جریان توسعه فرهنگی به اعتلای سرمایه‌های فرهنگی این مرز و بوم انجام می‌شود، این جشنواره را مدلی از سپهر فرهنگی خود در کاربرد مواریث فرهنگی برای پرورش ذوق  و اندیشه نسل نو به اصحاب فرهنگ و هنر و اولیای تربیتی عرضه می‌دارد تا با تاسی از ظرفیت‌های عمیق و گسترده فرهنگ ملی به پرورش نسلی تراز تاریخ، فرهنگ و ارزش‌های انسان دوستانه متعالی این مرز و بوم کوشا باشد.

وی گفت: در این مسیر ارزشمند، قصه‌گویان، قصه‌پردازان و قصه‌پژوهان مسئولیتی دو چندان است تا با درک مخاطرات جهان فرهنگی از گنجینه ناب گذشته هنرمندانه و متخصصانه طرحی نو دراندازند و به صدور و اشاعه این آیین کوشا باشند.

انتهای پیام
captcha