احصای نقش ایران در نظم جدید جهانی
کد خبر: 4117727
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
در نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب انجام می‌شود؛

احصای نقش ایران در نظم جدید جهانی

معاون فرهنگی و اجتماعی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، تبیین سرگذشت استعمار و احصای نقش ایران در نظم جدید جهانی برای دانش‌آموزان را از اهداف اصلی نمایشگاه‌های دانش‌آموزی مدرسه انقلاب بیان کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری یازدهمین دوره نمایشگاه‌های دانش‌آموزی مدرسه انقلاب امروز شنبه ۸ بهمن در ساختمان مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان برگزار شد.

وحید عظیمی‌وند، معاون فرهنگی و اجتماعی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر در این نشست بیان کرد: امسال یازدهمین دوره نمایشگاه در مقاطع متوسطه اول و دوم برگزار می‌شود. سعی شده در این دوره شاهد تغییر چشمگیری باشیم و کمیت و کیفیت نمایشگاه مدرسه انقلاب، نسبت به سال گذشته تغییر کند. تاکنون بیش از شش هزار نفر از مسئولان انجمن اسلامی از میان 14 هزار تقاضای برگزاری نمایشگاه مدرسه انقلاب را داشتند و در این دوره یک جهش 50 درصدی رخ داده است.

مطالبه مطالعه کتاب «سرگذشت استعمار»

وی ادامه داد: در گذشته برای نمایشگاه مدرسه و انقلاب صرفاً در مدرسه غرفه‌هایی برپا می‌کردند که طی آن، دیروز، امروز و فردای انقلاب اسلامی را تبیین می‌کردند؛ امسال به لحاظ کیفیت نیز در این موضوع تغییراتی رخ داده است. در یک سال گذشته دو مطالبه جدی از سوی مقام معظم رهبری داشتیم که می‌توان به مطالعه کتاب «سرگذشت استعمار» اشاره کرد. از همین روی در بخش دیروز انقلاب اسلامی مبحث مطالعه «سرگذشت استعمار» گنجانده شد.

عظیمی‌وند توجه به تحولی که در فردای انقلاب اسلامی رخ داده است را مطالبه بعدی مقام معظم رهبری بیان کرد و گفت:‌ مقام معظم رهبری بیان کردند که یک نظام جدید جهانی در حال شکل‌گیری است و به دانش‌آموزان مأموریت دادند که نقش ایران در نظم جدید جهانی را احصا کنند. به همین دلیل مهم‌ترین هدف نمایشگاه مدرسه انقلاب، نقش‌یابی ایران در نظم جدید جهانی است.

کمک به گسترش کشورهای آزاده و مستقل

معاون فرهنگی و اجتماعی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار کرد: اگر بخواهیم کمک کنیم به این نظم جدید جهانی که در حال شکل‌گیری است باید به گسترش کشورهای مستقل و آزاده دنیا کمک کنیم. یافتن نقش خود و کشورمان در نظم جدید جهانی از سوی دانش‌آموزان در انتهای این نمایشگاه برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

محمدرضا عرب‌پور، دبیر نمایشگاه مدرسه انقلاب در این نشست بیان کرد: در این نمایشگاه نزدیک ‌به شش هزار دانش‌آموز از مدارس سراسر کشور ثبت‌نام کرد‌ه‌اند که از این جمع سه هزار و 500 مدرسه متوسطه دوره دوم و بیش از دو هزار و 500 مدرسه متوسطه دوره اول هستند. برای شرکت در این برنامه دانش‌آموز باید حداقل سه برنامه را در مدرسه خود اجرا کند.

تبیین سرگذشت استعمار و احصا نقش ایران در نظم جدید جهانی

100 هزار دانش‌آموز؛ راوی تمدن

وی ادامه داد: بیش از صد هزار دانش‌آموز راوی تمدن در مدارس سراسر کشور در نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب نقش خواهند داشت. این دانش‌آموزان در حال جهاد تبیین هستند و قرار است که نقش خود را در این تمدن نوین پیدا کنند و هویت خود را در ایجاد تمدن نوین بیابند و ارائه دهنده ویژگی‌های این تمدن باشند و نقش دانش‌آموزان در این تمدن را برای همسالان خود بیان کنند.

عرب‌پور با بیان اینکه سیر نمایشگاه از دیروز استعمار شروع می‌شود، ادامه داد: در سه عنوان موضوع استعمار بررسی می‌شود. به استعمار مستقیم و غیرمستقیم در دوره پهلوی پرداخته می‌شود، سپس به دوره جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شویم که فضای استقلالی به وجود آمد و مؤلفه‌های استقلال را برای دانش‌آموز روایت می‌کند. در حوزه مؤلفه‌های استقلال به موضوع فضای مجازی به عنوان امپراتور دیکتاتور ورود می‌کند و شرح می‌دهد.

افزایش کشورهای علاقه‌مند به استقلال

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که ایران از ابتدای انقلاب بر آن ایستادگی کرد، نقش زن در نهاد خانواده است که ویژه‌ترین نقش بانوان دیده شده است و غرب اصلاً به این موضوع توجهی ندارد و در این غرفه‌ها به این موضوع پرداختیم. بعد از انقلاب اسلامی و استقلالی که در ایران به وجود آمد کشورهای مختلف طعم استقلال را چشیدند و ویژگی‌های استقلال را مشاهده کردند از همین روی کشورهایی که علاقه‌مند بودند استقلال یابند، افزایش پیدا کرد.

دبیر نمایشگاه مدرسه انقلاب اضافه کرد: یکی از اتفاقات بعد از انقلاب گسترش فرهنگ مقاومت و افزایش کشورهای مستقل در جهان است و این اتفاقات باعث افول غرب شده است. بنابراین کاهش سلطه غرب بر کشورها و افزایش کشورهای مستقل در حال رخ دادن است. اکنون که قرار است قدرت از غرب به غرب آسیا منتقل شود باید نقش ایران در این اتفاقی که در حال رخ دادن است بررسی شود. تمدن جدید ان‌شاءالله زمینه‌ساز ظهور خواهد بود.  

وی در رابطه با قالب‌های ارائه محتوا بیان کرد: محتواهای مختلفی در قالب نمایشنامه، بازی، معما و... آماده شد و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت تا آنها بتوانند از این طریق مبانی دیروز، امروز و فردای انقلاب اسلامی را روایت کنند.

عرب‌پور با بیان اینکه در مدارس متوسطه اول در عناوین مختلفی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنیم افزود: یکی از این قالب‌‌ها نمایشگاهی‌ است که دستاوردهای انقلاب اسلامی را به نمایش خواهیم گذاشت. همچنین بازی‌های گروهی و سرودهای همخوانی اجرا خواهد شد و نمایشنامه‌ای در طی ویژه برنامه‌ای با عنوان «رادیو مدرسه» در زنگ تفریح‌ها به دانش‌آموزان ارائه خواهد شد.

فعالیت جهادی درون مدرسه‌ای

وی اضافه کرد: از دیگر فعالیت‌ها می‌توان به فعالیت جهادی درون مدرسه‌ای اشاره کرد که یک عرصه جهادی در مدرسه شناخته می‌شود و دانش‌آموزان با سازماندهی فعالیت می‌‌کنند. پیشنهاد برگزاری رویداد هنری تمدن‌ساز داده شده است تا دانش‌آموزان هنرمند مدرسه فعالیت کنند و به ارائه هنر خود بپردازند.

عرب‌پور با اشاره به همزمانی دهه فجر با ایام ماه رجب گفت: پیشنهاد شد تا جشن انقلاب در تمامی مدارس در ۱۶ بهمن همزمان با سالروز ولادت حضرت علی(ع) برگزار شود و در پایان مراسم‌ دهه فجر در 22 بهمن در نظر گرفته شده تا دانش‌آموزان غرفه‌ برتر خود را در مسیر راهپیمایی هر شهر برپا کنند تا شاهد حضور پرشور دانش‌آموزان در آن غرفه باشیم.

وی در پایان گفت: نمایشگاه مدرسه انقلاب از 12 بهمن افتتاح می‌شود و تا ۳۰ بهمن ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha