از یورش صهیونیست‌ها به اردوگاهی در اریحا تا کمک اقتصادی اتحادیه اروپا به فلسطین
کد خبر: 4119627
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴
تحولات فلسطین/

از یورش صهیونیست‌ها به اردوگاهی در اریحا تا کمک اقتصادی اتحادیه اروپا به فلسطین

اخبار رسیده از سرزمین‌های اشغالی حاکی از ادامه کشتار فلسطینیان دارد. از سوی دیگر در عرصه سیاسی مذاکرات و تحولات با محوریت فلسطین همچنان ادامه دارد و اتحادیه اروپا کمک‌‌هایی در حوزه اقتصاد به فلسطین تصویب کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایکنا؛ اخبار منتشر شده از اریحا از هجوم نیروهای رژیم صهیونیستی به اردوگاه عقبه جیر و آسیب دیدن فلسطینیان خبر می‌دهند.

وبگاه خبری فلسطینی شهاب، با پوشش اخبار این تجاوز صهیونیست‌ها نوشت که بلندگوهای مساجد در اریحا، ساکنان اردوگاه عقبه جیر را به ادامه مقابله با صهیونیست‌ها فرا می‌خواند. این در حالی است که تاکنون به گفته رئیس بیمارستان اریحا، پنج فلسطینی مجروح شده و حال دو نفر از آنها وخیم است.

بر اساس این گزارش، نظامیان صهیونیست نیروها و تجهیزات نظامی بیشتر و چندین بولدوزر برای تخریب منازل فلسطینی‌ها را وارد این اردوگاه کرده‌اند و در سایه تداوم درگیری رزمندگان فلسطینی با متجاوزان صهیونیست، دود بلندی از این اردوگاه برخاسته است.

بر اساس این گزارش، اشغالگران همچنین راه‌های منتهی به ورودی اصلی شهر اریحا را مسدود کرده‌اند و کلیه ورودی‌های اردوگاه عقبه جبر را بسته‌اند.

حماس: انقلاب ما تا تحقق آزادی ادامه خواهد داشت

حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس در اظهاراتی گفت که به جوانان مقاومت که با شجاعت در اردوگاه «عقبه جبر» در شهر اریحا در مقابل نیروهای اشغالگر ایستادگی کردند، درود می فرستیم.

وی گفت که جوانان مقاومت نبرد مسلحانه با اشغالگران داشتند و به اعتراف خود صهیونیست‌ها، اشغالگران نتوانستند اهداف خود را محقق و نیروهای مقاومت را بازداشت کنند.

حازم قاسم گفت که گسترش مقاومت در شهرها، روستاها و اردوگاه‌های کرانه باختری نشان می‌دهد که انقلاب عظیم ما تا زمان تحقق اهداف خود و رسیدن به آزادی و استقلال ادامه خواهد داشت.

شهادت یک فلسطینی در نابلس

نظامیان رژیم صهیونیستی جمعه شب یک فلسطینی دیگر را در گذرگاه حواره واقع در جنوب نابلس به شهادت رساندند.

احمد جبریل، مدیر مرکز امداد و فوریت‌های پزشکی جمعیت هلال احمر فلسطین گفت که این جوان به نام «عبدالله سمیح احمد قلالوه» (۲۵ ساله) از روستای الجدیده در جنوب جنین است که در نتیجه شدت جراحت وارده به شهادت رسید و پیکر او به بیمارستان دولتی رفیدیا در نابلس منتقل شد.

بنابر گزارش وبگاه شهاب نیوز رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند که این جوان فلسطینی از خودروی خود پیاده شده و قصد حمله به یکی از نظامیان صهیونیست و تصرف اسلحه او را داشته است.

احتمال عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از الی کوهن وزیر خارجه این رژیم اعلام کردند که بر اساس ارزیابی او طی سال جاری میلادی، توافقنامه عادی‌سازی جدیدی با حداقل یک کشور و شاید با دو کشور دیگر  یعنی سودان و عربستان سعودی امضا خواهد شد.

کوهن در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی، اعلام کرد: عربستان سعودی به وضوح درک می‌کند که اسرائیل دشمن نیست، بلکه شریک او است.

وی در ادامه ادعا کرد که وزارت خارجه این رژیم شش یا هفت کشور را شناسایی کرده که روابط خود با اسرائیل را عادی‌سازی خواهند کرد و توضیح داد که به طور خاص درباره کشورهای اسلامی و عربی در آفریقا، آسیا و خلیج [فارس] صحبت می‌کند.

الی کوهن تأکید کرد که توافق صلح میان عربستان سعودی و اسرائیل به نفع هر دو طرف است. عربستان سعودی درک می‌کند که از حرکت به سمت توافق عادی سازی با اسرائیل دو منفعت امنیتی و اقتصادی دارد.

این در حالی است که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی دو هفته پیش تأکید کرد که توافق بر سر ایجاد کشور فلسطین پیش شرط برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل خواهد بود.

سفر پادشاه اردن به آمریکا در راستای کاهش تنش در سرزمین‌های فلسطینی

عبدالله دوم، شاه اردن در واشنگتن با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیدار و درباره همکاری دو کشور برای تقویت ثبات در منطقه و کاهش تنش‌ها در اراضی فلسطین گفت‌وگو کرد.

بنابر گزارش وبگاه اردنی عمون، شاه اردن در این دیدار که در کاخ سفید برگزار شد بر ایفای نقش رهبری آمریکا برای آرام‌سازی اوضاع و ایجاد افق سیاسی واقعی جهت حفظ فرصت‌های تحقق صلح فراگیر و عادلانه‌ بر اساس راه‌حل دو دولت، تأکید کرد.

عبدالله دوم همچنین ضرورت توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی را که به تضعیف راه‌حل دو دولتی منجر می‌شود و نیز اهمیت تشدید تلاش‌ها برای حمایت از ملت فلسطین با هدف دستیابی به حق عادلانه و مشروع خود و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی را مورد تأکید قرار داد.

واکنش‌ها به سفر الی کوهن به سودان

احزاب و گروههای مردمی سودان سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به کشورشان واکنش نشان دادند.

به گزارش الشرق الاوسط، حزب کنفرانس ملی که شاخه اخوان المسلمین در سودان دانسته می‌شود در بیانیه‌ای این سفر را یک لکه ننگ خواند و خواستار ادامه حمایت از فلسطین از سوی جریان‌ها و احزاب و نهادها و اتحادیه‌های سودان شد.

اتحادیه روزنامه‌نگاران سودان نیز در بیانیه‌ای این سفر را تلاش برای سوءاستفاده از بحران داخلی سودان و تحت فشار قراردادن نیروهای سیاسی این کشور برای رسیدن به توافقی تحمیلی و بستن راه در برابر انقلاب ملت سودان و خطری بزرگ برای کشور دانست.

حزب جریان عدالت اجتماعی که از احزاب ناصری سودان است نیز اقدام برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تلاش این رژیم برای خارج کردن عبدالفتاح البرهان از منجلابی که در آن افتاده است توصیف کرد و آن را زدوبندی برای حفظ منافع شخصی کودتاچیان خواند.

حزب کنفرانس ملی سودان به ریاست حسن الترابی نیز تأکید کرد که حاکمیت انتقالی حق تصمیم‌گیری از جانب ملت سودان را ندارد.

پنجشنبه خارطوم شاهد مذاکرات رسمی الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی و شماری از دیگر مقامات سودانی بود.

کمک مالی اتحادیه اروپا به فلسطین

روز گذشته، اتحادیه اروپا 323 میلیون دلار به مقامات دولت خودگردان فلسطینی برای حمایت از زیرساخت‌های دولتی و پروژه‌های محلی اهدا کرد.

به گزارش خبرگزاری WAFA ، هدف این کمک مالی حمایت از دولت فلسطین در تأمین مالی پروژه‌های محلی کشاورزی ، بهداشت و جامعه مدنی است. این بودجه علاوه بر پروژه‌های تأمین شده توسط اتحادیه اروپا در بیت‌المقدس شرقی ، مراجعه به پزشکی ، پرداخت حقوق کارمندان،  حقوق بازنشستگی و کمک‌های اجتماعی را نیز پوشش می دهد.

تخمین زده می شود 32 میلیون دلار از این کمکهای مالی به افزایش حجم و کیفیت آب آشامیدنی در غزه اختصاص داده شود. همچنین حدود 39 میلیون دلار برای تأمین بودجه مشاغل کوچکتر در کرانه باختری و همچنین برای کمک به تشکیلات خودگردان به راه اندازی پروژه‌های زیست محیطی استفاده خواهد شد.

انتهای پیام
captcha