کنفرانس مطالعات اسلامی در روسیه برگزار شد + عکس
کد خبر: 4119766
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸

کنفرانس مطالعات اسلامی در روسیه برگزار شد + عکس

کنفرانس «مطالعات اسلامی: حقیقت، روش، تفسیر» 13 و 14 بهمن با حضور كارشناسانی از ایران و روسیه در انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه برگزار شد.

به گزارش ایکنا، با حمایت بنیاد ابن سینای روسیه و مشارکت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، نشست اول کنفرانس روز پنجشنبه 13 بهمن 1401 (دوم فوریه 2023) در سالن انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه با حضور کاظم جلالی؛ سفیر ایران در روسیه، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد حسین شریفی؛ رئیس دانشگاه قم، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد غفاری؛ پژوهشگر ارشد انستیتو فلسفه ایران، حجت‌الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز؛ رئیس انستیتو فلسفه ایران،  پروفسور آندری اسمیرنوف؛ رئیس انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه و آقای دکتر حمید هادوی مقدم؛ مدیر بنیاد ابن سینا برگزار شد.

در ابتدای برنامه پروفسور آندری اسمیرنوف طی سخنانی به همکاری فعال و ثمربخش 15 ساله انستیتو فلسفه روسیه با بنیاد ابن سینا اشاره کرد و کنفرانس مطالعات اسلامی را یکی از ابعاد مهم همکاری‌های دو جانبه میان دو کشور در حوزه جهان فلسفه و اسلام دانست.

آندری اسمیرنوف به 21 یک اثر حاضر در کنفرانس اشاره کرد که مربوط به اندیشه فلسفه جهان اسلام  و 10 اثر تخصصی اشراق است که در چندین سال‌ نگارش و منتشر شده است.

کاظم جلالی، شناخت فرهنگ، تمدن ادیان و فلسفه اسلامی و برگزاری چنین کنفرانس‌هایی را برای همکاری فرهنگی میان دو کشور ایران و روسیه ضروری و مفید دانست و تأکید کرد که نباید فراموش کنیم کشورهای غربی همواره در صدد تخریب اسلام و توهین به مقدسات اسلام هستند، بنابراین روشنگری در حوزه مطالعات اسلامی و شناخت متقابل میان دو کشور لازم است و این مهم با برگزاری کنفرانس‌های علمی در حوزه شناخت صحیح اسلام و معرفی تمدن اسلامی ایرانی  به عنوان نمادِ صلح، عدالت، اخلاق و حقیقت امکان‌پذیر خواهد بود.

در ادامه حمید هادوی از حضور پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی از ایران و روسیه ابراز خرسندی کرد و هدف از برگزاری کنفرانس مطالعات اسلامی را گامی در مسیر همکاری‌های علمی دانشگاهی میان ایران و روسیه دانست و گفت: متفکران و دانشمندان ایرانی نقش مهمی در رشد، فهم و بینش تمدن اسلام داشته‌اند و فعالیت‌های علمی و پژوهشی در حوزه تمدن اسلامی بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران توسعه چشمگیری داشته است.

کنفرانس مطالعات اسلامی در روسیه برگزار شد + عکس

همچنین احمد حسین شریفی مقاله علمی خود را با عنوان اخلاق کاربردی و تفسیر آن در اسلام ارائه داد. سیداحمد غفاری در خصوص روش‌شناسی معارف اسلامی سخنرانی کرد و در ادامه عسکر دیرباز، استاد انستیتو فلسفه ایران در خصوص نظریه فمینیست و تأثیرگذاری آن بر زنان و جامعه، پروفسور نور کرابایف استاد فلسفه دانشگاه رودن، محمد جواد اسماعیلی از انستیتو فلسفه ایران و پروفسور نصیروف، استاد انستیتو فلسفه روسیه مقالات خود را ارائه دادند.

در پایان نشست اول، تفاهم‌نامه همکاری انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه، دانشگاه قم و انستیتو فلسفه ایران در راستای فعالیت‌های علمی پژوهشی در حوزه فلسفه و تمدن اسلامی امضا شد.

نشست دوم کنفرانس روز چهاردهم بهمن 1401 (سوم فوریه 2023) در انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه با حضور اساتید برجسته دانشگاه قم، انستیتو فلسفه ایران و روسیه برگزار شد. 

در ابتدای جلسه درازدوف سخنرانی خود را در حوزه نوشته‌های پارسی در قرون وسطی آغاز کرد و در ادامه خانم تاتیانا کارنیووا در باب «توحید از نظر ناصر خسرو و فریدالدین عطار»، اسکندر باتالوف استاد دانشگاه دولتی باشقیرستان در مورد «موضوعات صوفیانه در ادبیات اقوام منطقه اورال و ولگا» و آندره لوکاشف و فارس نوفال از پژوهشگران انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه و بنیاد ابن سینا در باب «متافیزیک عملی در سنت فلسفه عرب و ایران» سخن گفتند.

در ادامه کنفرانس آندره لوکاشف معاون پژوهشی بنیاد ابن سینا در مورد فعالیت‌های بنیاد در طول بیش از یک دهه فعالیت مستمر و ثمربخش توضیحاتی ارائه داد. سپس آندری اسمیرنوف درباره کتب منتشره در مجموعه «اندیشه فلسفی جهان اسلام» و کتب برجسته این مجموعه که جوایز دریافت کرده‌اند، توضیحاتی بیان کرد.

در پایان، پس از توضیحات پایانیِ حمید هادوی، رئیس بنیاد و  ناصر طبائی، رئیس انتشارات صدرا در مورد فعالیت‌های بنیاد و صدرا، جلسه پرسش و پاسخ میان اساتید فلسفه و پژوهشگران برگزار شد.

گفتنی است، هر ساله بنیاد ابن سینا در روسیه در جایگاه یک مرکز علمی فرهنگی در حوزه اسلام، تمدن ایرانی اسلامی و اسلام‌شناسی میزبان برگزاری چنین کنفرانس‌هایی بوده است و در آینده نیز این کنفرانس‌ها ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha