هتاکان به قرآن در کشور خود جایگاهی ندارند
کد خبر: 4120191
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

هتاکان به قرآن در کشور خود جایگاهی ندارند

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌‌پور گفت: توهین‌کنندگان به قرآن که راستگرایان افراطی هستند حتی در جامعه خود هم پایگاه چندانی ندارند. برای مثال مجله شارلی ابدو مجله‌ای درجه دوم است و تنها به دلیل اهانت‌ها و نگاهی که دارد و باعث آزار مسلمانان می‌شود، مهم تلقی می‌شود.

ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بعدازظهر امروز، دوشنبه، ۱۷ بهمن‌ماه در نشست خبری تشریح اقدامات این سازمان در یک سال گذشته گفت: در سه ماهه اول مسئولیت، هم از طرف رهبری و هم دولت برای تغییر و تحول طرحی در دست داشتیم که این تحول شامل مسائلی مانند روایتگری در عرصه بین‌الملل است. برای این طرح نیروهای جوان و انقلابی و آشنا به مسائل روز را به خدمت گرفتیم مطالبه رهبری از سازمان، شکل‌گیری قرارگاه مشترک در حوزه بین‌الملل بود.

وی درباره برنامه‌های دهه فجر در خارج از کشور اظهار کرد: تمام رایزنی‌های فرهنگی برگزاری نشست‌های علمی، جشنواره و جشن‌های انقلاب را در دستور کار دارند. همچنین گروه‌های موسیقی خوبی را در این‌ حوزه داشته‌ایم و ۲۰ گروه هنری برای برپایی این جشن‌ها اجرای برنامه خواهند داشت. از طرف دیگر نمایشگاه صنایع دستی و معرفی ایران و بحث‌های علمی فناورانه خود را هم خواهیم داشت. برخلاف انتظار، ایرانیان خارج از کشور به صورت خودجوش مراسم دهه فجر را برگزار می‌کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مورد وضعیت بودجه این سازمان نیز گفت: بودجه سازمان فرهنگ ۱۳ درصد افزایش داشته است؛ اما متأسفانه بودجه هدفمندی را از دست دادیم. با همین وضعیت قدرت خرید ارز ما بسیار کاهش پیدا می‌کند و با توجه به افزایش سنواتی؛ بودجه ما یک پنجم کاهش را در پی‌خواهد داشت و این امر بر روی موضوع اعزام‌ها و برنامه‌های ما تأثیر می‌گذارد. این در حالی است که رقیبان ما در آمریکای جنوبی و آفریقا در حال پیشروی هستند؛ اما دفاتر نمایندگی‌مان درحال کاهش است.

راه‌اندازی سامانه «دماوند» برای نشر برنامه‌های فرهنگی

ایمانی‌پور با اشاره به راه‌اندازی سامانه «دماوند» برای نشر برنامه‌های مهم فرهنگی و هنری ایران در خارج از کشور اعلام کرد: این سامانه در آینده نه چندان دور راه‌اندازی خواهد شد. این سامانه در حال آماده‌سازی و قرار است که محتواهای متناسب با داخل و خارج از کشور در این سامانه بارگذاری شود تا براساس آن علاقه‌مندان، رویدادهای مهم فرهنگی و هنری کشور را مشاهده و استفاده کنند.

ایمانی‌پور همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد نحوه انتخاب رایزنان فرهنگی اعلام کرد: در یک سال گذشته ۲۲ جابجایی در دفاتر نمایندگی خود را داشتیم. برای انتخاب رایزنان‌های فرهنگی این ۲۲ دفتر نزدیک به ۶۰۰ نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. شرایط ما هم برای انتخاب یک رایزن آشنایی با زبان بومی منطقه مورد نظر، داشتن سابقه مدیریتی فرهنگی و انقلابی‌گری، داشتن تألیفات و فعالیت به عنوان یک عنصر فرهنگی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از تأسیس پنج نمایندگی در ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: ساماندهی نیروی انسانی را در پی این اتفاق  داشته‌ایم و برای ‌روایتگری مؤثر در حال شناسایی نیروهای بومی هستیم، البته ۱۰ اندیشکده برتر که با ما همفکری می‌کنند را به همکاری دعوت کرده‌ایم.

وی همچنین تأکید کرد: آیین‌نامه خاصی برای اعزام رایزنان فرهنگی به خارج از کشور داریم، مهارت‌هایی را مد نظر قرار داده‌ایم که از جمله آنها سطح علمی، آشنایی با انقلاب اسلامی و مطالعات اسلامی و آشنایی به حوزه بین‌الملل است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد موضوع قرآن‌سوزی در اروپا و هتک حرمت مقدسات اسلامی با اشاره به اینکه کشورهای اسلامی مواضع تندی علیه این اقدامات داشتند، گفت: این اقدامات به نام آزادی بیان صورت گرفته و حقوق اقلیت‌ها در آن نادیده گرفته می‌شود.

ایمانی‌پور تصریح کرد: کشورهای اسلامی و حتی برخی از کشورهای غیراسلامی هم علیه این اقدامات موضع‌گیری کرده‌اند. این افراد (توهین‌کنندگان به قرآن) که راست‌گرایان افراطی هستند حتی در جامعه خود هم جایگاه چندانی ندارند.

وی در پایان افزود: حتی در موضوع مجله شارلی ابدو باید گفت که این مجله در خود فرانسه‌ هم مجله‌ای درجه دوم است و تنها به دلیل اهانت‌ها و نگاهی که دارد و باعث آزار مسلمانان می‌شود، مهم تلقی می‌شود. ما در نشست‌های بین ادیانی که داریم از ظرفیت چنین نشست‌هایی برای محکومیت این اقدامات استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha