خیز مردمی برای احیای «واجب فراموش شده» در آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 4120318
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸

خیز مردمی برای احیای «واجب فراموش شده» در آذربایجان‌شرقی

امر به معروف و نهی‌از منکر یکی از فرایض دینی مهم و اثرگذار در جامعه بوده که متأسفانه در عصر امروزی و حتی میان مسلمانان بسیار مورد غفلت واقع شده است، در حالی که در آموزه‌های دینی بسیار مورد توجه بوده و به‌عنوان یک وظیفه بر دوش مسلمانان نهاده شده است تا جامعه را از انحراف و زشتی‌ها باز دارد.

امربه معروف و نهی از منکرامر به معروف و نهی از منکر یکی از فرایض دینی مهم و اثرگذار در جامعه بوده که متأسفانه در عصر امروزی و حتی میان مسلمانان بسیار مورد غفلت واقع شده است، در حالی که در آموزه‌های دینی بسیار مورد توجه بوده و به‌عنوان یک وظیفه بر دوش مسلمانان نهاده شده است تا جامعه را از انحراف و زشتی‌ها بازدارد. اجرای امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان یک واجب دینی در جامعه به حدی ضرورت دارد که قرآن کریم در آیه 104سوره آل عمران «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» تاکید کرده است: «باید از شماها گروهی وجود داشته باشند که مردم را به نیکویی و خیر فرا خوانند و به معروف امر کنند و از منکر باز دارند و آنان رستگارانند».

همچنین پیامبر گرامی اسلام(ص) در حدیثی به بیان اهمیت و ضرورت اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پرداخته و فرموده است: «یک گنه دار در میان مردم، مانند کسی است که با گروهی سوار کشتی می‌شود و هنگامی که در وسط دریا قرار می‌گیرد، به سوراخ کردن جایگاه خویش می‌پردازد. اگر دیگران او را از این کار خطرناک باز ندارند، آب به کشتی نفوذ می‌کند و یک باره همگی غرق می‌شوند.»

در کشور عزیزمان نیز که قانون اساسی آن ماخوذ از قرآن کریم و در حقیقت در مسیر سعادت انسانی است، این امر مورد توجه بوده و اقدامات بسیاری طی 44 سال در این رابطه انجام شده است، اما همچنان این حوزه نیازمند توجه و ورودی هوشمندانه است تا با اتکای بدان، جامعه اسلامی در مسیر سعادت و کامیابی قرار گیرد.

بر این اساس، در کنار سایر مجموعه‌ها، حرکت‌های مردمی تحت عنوان «مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر» طی سال‌های اخیر آغاز شده و در آذربایجان شرقی نیز این مجمع در حال فعالیت بوده تا منویات رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهمیت و ضرورت اجرای امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه عملیاتی کرده و بتواند در اجرای این واجب دینی از ظرفیت‌های مردمی بهره گرفته و خیر و نیکی را در جامعه اسلامی بسط دهد.

ساماندهی 15 مجمع شهرستانی

یوسف شاکری، مدیر مجمع امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایکنا با تأکید بر اینکه مردم متدین و ولایتمدار استان خود پای کار آمده‌اند تا در راستای عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر، به وظیفه‌ دینی و دِین خود در این رابطه عمل کنند، اظهار کرد: مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان اولین نهاد اجتماعی ـ فرهنگی در این حوزه و به‌صورت ملی و مردمی تشکیل یافته است.

وی با بیان اینکه اعضای این مجمع افراد دغدغه‌مند در این‌ حوزه و همچنین بازماندگان جبهه‌های جنگ هستند که در این رابطه احساس وظیفه کرده و پای کار آمدند تا در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در رابطه با فریضه امر به معروف و نهی از منکر گام‌ بردارند، ادامه داد: بررسی علل و عوامل غفلت از این امر مهم که زندگی ما با آن معنا و مفهوم پیدا می‌کند از جمله ضروریات است، چراکه مسائل و مشکلاتی در جامعه داریم که در صورت اجرای درست امر به معروف و نهی از منکر، مرتفع می‌شود.

مدیر مجمع امر به معروف و نهی از منکر استان با تأکید بر ضرورت امر به معروف و بصیرت‌افزایی در جامعه برای مقابله با فتنه‌های دشمنان، یادآور شد: ما بهترین ظرفیت و محتوا را در دست داریم که توانست در دنیا چنین انقلابی به‌وجود آورده و صف‌ها را مشخص کند؛ انقلابی که ادله بسیاری برای دفاع از آن وجود دارد، باید این ظرفیت عظیم و ارزشمند را در راستای توسعه معارف در جامعه به‌کار بگیریم.

وی در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه از سه سال پیش به‌تدریج کارهای مطالعاتی در رابطه امر به معروف و نهی از منکر را انجام داده و تاکنون نسبت به تشکیل و سازماندهی ۱۵ شهرستان در قالب ساختار و راهبرد تعریف شده، اقدام کرده‌ایم، گفت: حرکت ما به‌تدریج، هوشمندانه و حکیمانه بوده و بدون تکرار یا مواجهه با اشتباهات گذشته، سازماندهی خود را انجام می‌دهیم.

شاکری با بیان اینکه در قالب این مجمع نزدیک ۴۰ برنامه و حدود ۱۸۰ فعالیت را از طریق شهرستان‌ها در شبکه‌های آمران به معروف و ناهیان از منکر ساماندهی کرده‌ایم، گفت: اعضای مجمع، کسانی هستند که با انگیزه دینی و الهی و بدون هیچ چشم داشتی پای کار آمده‌اند تا به‌عنوان پیشتازان و پیش قراولان جریان توسعه و ترویج خیرات که مصداق بارز آیه فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ است، در این کار خیر و فریضه دینی قدم بگذارند.

وی با بیان اینکه رهروان امر به معروف در انجام کار خیر ممکن است گاه با مشکلات و موانعی هم روبه‌رو شوند، اما آن‌را تحمل می‌کنند، چراکه نمی‌خواهند فریضه الهی بر زمین بماند، افزود: چشم پوشی از فرایضی که خداوند متعال مقدر کرده، در حقیقت معصیت بوده و کسانی که توانایی، مهارت و سابقه‌ این قبیل کارها را داشته و می‌توانند مؤثر واقع شوند، باید پای کار آمده و تا حد توان در راستای عمل به وظیفه فردی و اجتماعی خود، فعالیت کنند.

شاکری با اشاره به محورهای موضوعی در مجمع امر به معروف و نهی از منکر استان، گفت: سازماندهی روابط در حوزه اجتماع به‌صورت مردم به مردم، ارتباط دولت با مردم و مردم با دولت و همچنین مبحث فضای مجازی از جمله موضوعات مدنظر است، چنانچه در حوزه اجتماع شاهدیم که در حوادثی مثل زلزله خوی مردم برای تسکین آلام همدیگر کمک می‌کنند و گسیل کمک‌های مردمی در زلزله خوی نمونه آن است.

وی با بیان اینکه در محور وظایف و مطالبات دولت نسبت به مردم و مردم به دولت نیز در تلاش خواهیم بود تا در راستای تقویت اعتماد به دولت و قانون گام برداشته و همچنین مطالبات مردم از دولتمردان مورد توجه باشد، تصریح کرد: این حرکت را در مسیری حکیمانه و دوستانه پیش خواهیم برد.

مدیر مجمع امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان شرقی، با تأکید بر اینکه استفاده از فضای مجازی نیز یکی دیگر از محورهای ما در مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان بوده و یکی از ابزارهای بزرگ تنظیم ارتباطات و مدیریت افکار عمومی در جهان است، گفت: می‌توان از این ابزار برای امیدآفرینی در جامعه استفاده کرد که در این خصوص ساختارهایی برای فعالیت خواهران، جوانان و فرهیختگان تعیین شده است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا کارهایمان سنجیده و در مسیر بدون اضطراب باشد و موجب افزایش آرامش و تسکین و همچنین امیدآفرینی در جامعه شود. همراهی و اراده مشترک همگانی در راستای مردمی شدن این فریضه ضروری است.

شاکری در ادامه سخنانش با اشاره به برگزاری دومین همایش استانی مجمع امر به معروف و نهی از منکر استان، اظهار کرد: این همایش در راستای ارزیابی و جمع‌بندی فعالیت‌ها برگزار شد تا در سال آینده با رفع کاستی‌ها و همچنین پیگیری امورات، قدرتمندتر به مسیر خود ادامه دهیم.

اهمیت فضای مجازی در راستای اجرای امر به معروف و نهی از منکر

مهدی تمهیدی، مسئول معاونت فضای مجازی مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان شرقی، نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت مضاعف فضای مجازی در راستای اجرای امر به معروف و نهی از منکر، گفت: این حوزه به حدی اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب طی فرمایش خود همواره بدان تأکید فرموده و در جایی نیز عنوان کرده‌اند: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم». در جایی دیگر نیز فرموده‌اند: «اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است».

وی با بیان اینکه فضای مجازی تأثیر مستقیمی بر جامعه و افکار عمومی دارد، گفت: گاه شخصیت‌های مجازی کارهایی که در فضای واقعی نمی‌توانند انجام دهند را در فضای مجازی به راحتی انجام می‌دهند و حتی در برخی اوقات حدود اخلاقی و ادب نیز درنوردیده می‌شود که این موارد تأثیر مستقیمی بر جامعه دارد.

تمهیدی با تأکید بر اینکه برای اصلاح ناهنجاری‌های موجود در فضای مجازی و برای اثرگذاری بیشتر باید این فضا را بیش از سایر عرصه‌ها در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مورد توجه قرار دهیم، افزود: نشر معارف در فضای مجازی و تذکر دادن به اعمال نامناسب و همچنین افزایش اطلاعات و آگاهی مردم از جمله ضروریات در رابطه با فضای مجازی است، چراکه دشمنان از طریق شایعات و اخبار دروغی و جعلی سعی در انحراف افکار عمومی و سیاهنمایی در رابطه با جمهوری اسلامی ایران را دارند، چنانچه با انتساب تصویر یک دختر مهاجر سوری به زلزله خوی، در راستای زیرسال بردن خدمات نظام، دروغ‌پردازی کردند.

مسئول معاونت فضای مجازی مجمع رهروان امر به معروف استان در این رابطه بر ضرورت اجرای عمومی و مردمی امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی، بر اصل روشنگری و بیان حقایق و نشر مطالب صحیح، تأکید کرد.

 

انتهای پیام
captcha