سرمایه انسانی در رسیدن به اقتصاد پایدار مؤثر است
کد خبر: 4123085
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
سبک زندگی و خانواده/ ۱

سرمایه انسانی در رسیدن به اقتصاد پایدار مؤثر است

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت معتقد است که اگر علاقه‌مندیم رشد اقتصادی و توسعه را تجربه کنیم یا حداقل به وضعیتی بدتر از وضع موجود دچار نشویم باید فکری به حال نهاد خانواده و الگوی فرزندآوری کنیم.

صالح قاسمیصالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند برای پیشرفت کشور باید زاد و ولد کاهش یابد، گفت: در شرایطی که اغلب کارشناسان جمعیت اعلام می‌کنند شرایط خوبی نداریم و خانواده ایرانی هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود و چه بسا در آینده پدیده‌هایی مثل انقلاب خانوادگی را تجربه کنیم، شاهدیم که عده‌ای این‌طور تصور می‌کنند که کشورهای غربی با کنترل جمعیت  به رشد و توسعه رسیده‌اند پس چرا ما این کار را نکنیم.

وی ادامه داد: عده‌ای هم معتقدند که وقتی جمعیت کاهش پیدا کند، فرصت‌های شغلی افزایش می‌یابد و توزیع ثروت بهتری اتفاق می‌افتد و سرانه درآمد بیشتر می‌شود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت خاطرنشان‌ کرد: این گزاره‌ها کاملاً غیرعلمی و غلط است و شواهدی که از کشورهای توسعه‌یافته در دست داریم این مسائل را نقض می‌کند؛ مطالعات هم نشان می‌دهد کشورهای پیشرفته زمانی به توسعه‌یافتگی و رشد صنعتی و اقتصادی رسیده‌اند که هم جمعیت جوانی داشتند و هم از جمعیت جوان کشورهای دیگر استفاده کردند.

وی افزود: آن‌ها زمانی‌که در پنجره جمعیتی بودند و بخش بسیاری از جامعه را نیروی کار تشکیل می‌داد پیشرفته و توسعه‌یافته شدند و امروز که وارد سالخوردگی جمعیت شدند یکی پس از دیگری بحران‌های اقتصادی را تجربه می‌کنند.

قاسمی ادامه داد: در کشورهایی همچون ایتالیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه و ژاپن و برخی دیگر با اینکه توسعه‌یافته بودند امروز که وارد فاز سالمندی شده‌اند شاهدیم که با رکود اقتصادی شدید و بدهی بالا دست به گریبان هستند. اگر بنا داریم به اقتصادی پویا دست یابیم، اگر علاقه‌مندیم رشد اقتصادی و توسعه را تجربه کنیم یا به وضعیتی بدتر از وضع موجود دچار نشویم باید به حال نهاد خانواده و الگوی فرزندآوری فکری کنیم.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در پایان تصریح کرد: برای داشتن آینده‌ای روشن باید به فکر جمعیت جایگزین حوزه کار و فعالیت باشیم و چاره‌ای جز تقویت خانواده و فرزندآوری و حمایت از فرزندآوری زوج‌های جوان نداریم و به این وسیله است که می‌توانیم اقتصاد کشور را شکوفا و پویا کنیم.

انتهای پیام
captcha