آیا افزایش نسل مطلوبیت ذاتی دارد
کد خبر: 4144000
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت تبیین کرد؛

آیا افزایش نسل مطلوبیت ذاتی دارد

قاسمی ضمن طرح این پرسش که آیا افزایش نسل مطلوبیت ذاتی دارد و تکثیر و زاد و ولد امری واجب است؟ گفت: بر اساس آیات قرآن‌ و روایات متعدد و معتبر اسلامی، تکثیر اولاد یا افزایش جمعیت بین مسلمانان امری مستحب است که به آن سفارش فراوانی شده است.

صالح قاسمی

صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به اینکه مسئله مدیریت جمعیت از نظر شارع مقدس بسیار حائز اهمیت است، گفت: از نظر همه عقلای عالم و تمام ادیان به‌ویژه دین مبین اسلام؛ یکی از بالاترین و مهمترین اهداف ازدواج، به‌هم رسیدن دو جنس مخالف و به‌وجود آمدن نسل و فرزند است.

وی ادامه داد: این هدف اختصاص به انسان ندارد بلکه در مورد همه جانداران صادق است با این تفاوت که عقلا با عقل و شعور و غیر‌عقلا طبق غریزه فطری و درونی خود، به ازدواج رو می‌آورند.

این کارشناس تحولات اجتماعی اظهار کرد: آنچه از آموزه‌های قرآنی برداشت می‌شود؛ مطلوبیت افزایش کمی و کیفی نسل یا ازدیاد جمعیت است که در جای خود مایه مباهات پیشوایان دین هم قرار گرفته است و اسلام تنها در صورت وجود شرایط و دلایل خاص، سیاست کنترل‌ جمعیت را توجیه‌پذیر می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه ممکن است به گمان برخی سیاست افزایش‌ جمعیت تهدید پنداشته شود اما از دیگر جهات متعدد، یک فرصت بزرگ تلقی می‌شود و همواره یک جمعیت متحد و رو به رشد است که می‌تواند تغییرات بزرگی را رقم زده و روند مسائل جامعه و جهان را به‌طرز شگفت‌آوری متحول کند.

قاسمی ضمن طرح این پرسش که آیا افزایش نسل مطلوبیت ذاتی دارد و تکثیر و زاد و ولد امری واجب است؟ بیان کرد: بر اساس آیات قرآن‌ و روایات متعدد و معتبر اسلامی، تکثیر اولاد یا افزایش جمعیت در بین مسلمانان امری مستحب است که به آن سفارش فراوانی شده است. می‌توان گفت که چنانچه جامعه در مسیر تقوا و استغفار و صلاح پیش برود؛ خداوند متعال مردم را با باران، اموال و فرزندان یاری می‌کند و این فراوانی نعمت از آثار وجود و رعایت تقوا در جامعه است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت تصریح کرد: شرع مقدس نسبت به ازدیاد جمعیت و نسل همواره تأکید داشته و چنین نبوده که این پیگیری‌ها صرفاً مختص به زمانه‌ای باشد که تعداد مسلمانان کم شده است بلکه ازدیاد نسل همواره سنت الهی و سیاست دائمی و همیشگی دین بوده است.

وی اظهار کرد: اما در کنار تأکید بر این امر لازم است که حاکم اسلامی بتواند با پرداخت کمک‌های مالی مردم را به تکثیر نسل تشویق کند. لازم است این کمک‌ها را از بیت‌المال بپردازد. این موضوع که در قوانین تنظیم جمعیت سال ۱۳۷۲ فرزندان چهارم خانواده و به بعد، از حق بیمه و سایر مزایا محروم شدند، هیچ سنخیتی با اسلام و تعابیر آیات و شرع مقدس ندارد.

این کارشناس تحولات اجتماعی با اشاره به پرداختن قرآن به موضوع تکثیر نسل و ازدیاد فرزند، گفت: خداوند در آیه ۷۹ سوره نحل؛ گنجایش زمین را برای همه زندگان و حتی دفن مردگان کافی دانسته و تضمین کرده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ازدیاد جمعیت مطلوب آیات قرآن است، گفت: مطلوب آیات الهی آن است که هیچ فرد مسلمانی با اختیار خود، بدون فرزند نماند که قرآن کریم در این رابطه به تقاضای فرزند از سوی حضرت زکریا می‌پردازد که آن حضرت عنوان کرد «پیری‌ام فرارسید و موهایم سپید شد ولی نسلی از من باقی نماند که وارث من شود».

قاسمی در پایان بیان کرد: فرزند رحمت الهی است و خداوند در آیات خود، رزق فرزندان را تضمین کرده است. سنت پروردگار این است که رزق را برای هر کس بخواهد فراخ و برای هر کس بخواهد تنگ کند و سنت او چنین نیست که بی‌حساب و بی‌اندازه فراخ سازد یا به کلی قطع کند.

انتهای پیام
captcha