ثمرات معنوی روزه‌داری به سبک خواص + فیلم
کد خبر: 4127957
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶
فرصت بندگی / 3

ثمرات معنوی روزه‌داری به سبک خواص + فیلم

روزه‌داری به سبک خواص شرایط و ثمراتی معنوی دارد، خواص یعنی کسانی که می‌خواهند بهره روحی و روانی از روزه‌داری ببرند باید آلاینده‌های روح را که چهار چیز است، کنترل کنند؛ چشم، گوش، زبان و دست.

یوسف حسنی، کارشناس دیدنی مصر

به گزارش ایکنا، «مصطفی حسنی»، اسلام‌پژوه و کارشناس علوم دینی مصر در یکی از برنامه‌های ویدئویی خود به مناسبت ماه مبارک رمضان به مرتبه روزه‌داری نزد خواص اشاره می‌کند و از مواردی که آلاینده روح و مبطل روزه واقعی است، می‌گوید. مشروح این پیام دینی در ادامه می‌آید:

«امتناع از خوردن برای زمان‌هایی مشخص در ادیان مسیحیت، یهودیت و آیین‌های بودایی و هندی وجود دارد و در علم یوگا و انرژی درمانی هم به روزه‌داری توصیه شده است؛ بنابراین امتناع از خوردن و آشامیدن برای روح هم نظیر جسم مفید است؛ اما به یک شرط اینکه منافذ روح کنترل شوند.

زمانی که یک پزشک عمل جراحی انجام می‌دهد، تنها مهارت پزشک کافی نیست، بلکه ابزار و وسایل اتاق عمل و هوای اتاق عمل و همه چیز باید کنترل شده باشد؛ بنابراین انسان اگر بخواهد مثل خواص روزه بگیرد باید بتواند منافذ روح خود را کنترل کند خواص چه کسانی هستند؟

کسانی که می‌خواهند بهره روحی و روانی از روزه داری ببرند نه اینکه فقط روزه‌داری را فقط به دلیل اینکه فریضه و تکلیف دینی است و از ترس مجازات انجام دهند.

منافذ روح چهار چیز است، چشم، گوش، زبان و دست.

خداوند در آیه 30 سوره نور در قرآن کریم می‌فرماید: «به مؤمنان بگو چشم‌های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند، و فروج خود را حفظ كنند، اين برای آن‌ها پاكيزه‌تر است، خداوند از آنچه انجام می‌‏دهيد آگاه است».

و سپس در آیه 31 همین سوره می‌فرماید: «و به زنان با ايمان بگو چشم‌های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند».

نگاه از سر شهوت به نامحرم تیری مسموم از ناحیه شیطان است که روح را فاسد و شهوت را برمی‌انگیزد و کسی که از این نوع نگاه از ترس خدا بپرهیزد  خداوند در عوض آن به او ایمانی می‌دهد که شیرینی آن را در سینه‌اش می‌یابد.

بنابراین به این نکته در زمان روزه‌داری دقت کنید گاهی نگاه‌های زیادی خود انسان را از یاد خدا غافل می‌کند نظیر اینکه همیشه چشممان دنبال این باشد که دیگران چه دارند به خانه‌ها یا خودروهای مجلل به حسرت بنگریم. این‌ها انسان را از خداوند غافل می‌کند بنابراین کنترل نگاه همواره ضرورت است.

دومین منفذ فساد روح، گوش است حدیث است که «شنونده شریک گوینده است».

خداوند متعال در آیه 140 سوره نساء می‌فرماید: «پس با آن گروه (منافق) مجالست مکنید تا در حدیثی دیگر داخل شوند، که (اگر با آنان همنشین شوید) آن گاه شما هم مانند آنان هستید».

بنابراین شنیدن غیبت، سخن‌چینی و ناسزا نیز به روح در حین روزه‌داری لطمه می‌زند.

سومین منفذ روح زبان است که البته نخستین لطمه زننده به روح همین زبان است غیبت، شایعه‌پراکنی فحاشی روح را فاسد می‌کند و مانع استجابت دعا می‌شود.

پس بدان گوش دادن عمدی به غیبت، ناسزاگویی و سخن‌چینی جز اینکه روح را آلوده و روزه را باطل می‌کند هیچ فایده دیگری ندارد. پس چشم، گوش و زبان مراقبت می‌خواهد و زبان بیشتر از همه. زبان نخستین باعث و بانی معاصی است و به همان اندازه می‌تواند باعث بیشترین خیرات و برکات و ارتقای روح و معنویات برای انسان باشد. معاصی ناشی از زبان ادامه‌دار است.

غیبت، بدگویی از دیگران است و پشت سر افراد چیزهایی گفته می‌شود که آنها دوست ندارند.

سخن‌چینی هم حرف و حدیث را از جایی به جایی بردن با هدف فتنه‌انگیزی است. فحش و ناسزا هم گفتن الفاظی است که تنها میزان بدی‌ها را زیاد می‌کند و باعث می‌شود خوبی‌های هم که فرد کرده تبدیل به بدی‌ها شود.

پس از چشم، گوش و زبان آخرین آلاینده روح، دست است. دراز کردن دست به سمت چیزی که حلال نیست، روح را زائل می‌کند و مانع استجابت دعا می‌شود. از این مورد حساب کنید تا بزرگترین سرقت‌هایی که با دست انجام می‌شود، حتی امروز فیسبوک‌نویسی هم می‌تواند گناه باشد چیزی را با دست می‌نویسید که شایسته نیست یا تمسخر دیگران است همه این معاصی با دست انجام می‌شود و زائل کننده روح هستند.

با پایان ماه رمضان برای حفظ ارتقای روح، اصلاح دیدن و مداومت در ذکر لازم است اینکه همواره رو به سمت قطب‌نمای مسیر هدایت داشته و بر به زبان آوردن اذکار الهی و شکر خداوند مداومت داشته باشیم تا بدانیم هر لحظه در محضر خداییم و گناه نکنیم یکی از مهم‌ترین اذکار «یا رب العالمین» است.

ای پروردگار عالمیان توفیق بهترین روزه داری را به ما عطا کن و تقوا را روزی انفس ما فرما و جان و روح ما را تزکیه کن که تو بهترین تزکیه کننده انفس هستی و تو ولی و مولای نفس ما انسان‌ها هستی.


انتهای پیام
captcha