چگونه برای فرزندمان انیمیشن مناسب انتخاب کنیم + فیلم
کد خبر: 4128414
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
دانستنی‌های انیمیشنی برای خانواده/ 1

چگونه برای فرزندمان انیمیشن مناسب انتخاب کنیم + فیلم

یک کارشناس سواد رسانه‌ای ضمن اشاره به نگرانی‌های خانواده‌ها در مورد آسیب‌های فیلم‌ها و انیمیشن‌ها بر روی کودکان، به آموزش ابزارهایی برای کمک به خانواده‌ها در این خصوص اقدام کرده است.

چگونه در دنیای فیلم و انیمیشن والدین کافی برای تربیت رسانه‌ای فرزندانمان باشیم + فیلم

علاقه وافر کودکان و نوجوانان به دیدن انیمیشن و فیلم بر کسی پوشیده نیست، اما فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌های تولید شده در کشورهای مختلف جهان چه تأثیری بر کودکان ایرانی دارد؟ آیا این فیلم‌ها و انیمیشن‌ها با توجه به محتوای خشونت‌آمیز و داستان‌های مبتنی بر فرهنگی متفاوت می‌تواند تأثیر تخریبی بر ذهن و روان بچه‌های ما داشته باشد؟ اگر بله؛ چطور می‌توان این آسیب‌ها را به حداقل رساند یا از بروز آنها پیشگیری کرد.

خبرگزاری ایکنا، برای رفع نگرانی و دغدغه خانواده‌های ایرانی در این زمینه به تولید فیلم‌های تخصصی آموزشی اقدام کرده است. حسین حق‌پناه، کارشناس سواد رسانه‌ای طی 12 جلسه به بیان دانستنی‌های انیمیشنی برای خانواده‌ها می‌پردازد.

حق‌پناه در نخستین قسمت از این مجموعه به موضوع «انتخاب انیمیشن مناسب» پرداخته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید و مشاهده می‌کنید؛

«در این جلسات در مورد فیلم و انیمیشن دیدن اما با کودکان و نوجوانان صحبت خواهیم‌ کرد.

چطور مطمئن شویم فیلم و انیمیشنی که می‌خواهیم خودمان با بچه‌‌ها ببینیم یا حتی بچه‌ها به تنهایی آن را ببینند، سالم و مناسب سن آنها است؟

شنیده‌، دیده‌ یا خوانده‌ایم که برخی از این محصولات رسانه‌ای برای بچه‌ها آسیب‌زا هستند یا خیلی از مواقع والدین نگران الگوپذیری و تقلید کودکانشان از شخصیت‌های کارتونی یا قهرمانان‌های داخل فیلم‌ها هستند.

آیا ممکن است این فیلم‌ها و انیمیشن‌ها در لایه‌های اعتقادی باورها و ارزش‌های فرزندان ما رسوخ کرده و آنها را دچار تغییر، تردید یا تلاطم کنند.

موضوع گفت‌وگوهای ما در این کلیپ‌ها همین مباحث است که چطور برای بچه‌هایمان فیلم و انیمیشن خوب انتخاب کنیم و اگر بچه‌های ما در معرض پیام‌ها و تصاویری قرار گرفتند که ممکن است ما را نگران و فرزندانمان را دچار آسیب کند، چه باید انجام دهیم.

امیدواریم با شاخص‌دهی و تشخیص اینکه کدام شاخص‌ها و معیارها را باید در نظر بگیریم، اندکی از این نگرانی رفع ‌شود. در این کلیپ‌ها نگاه می‌کنیم به اینکه اساساً پیام‌هایی که فیلم‌ها و انیمیشن‌ها به کودکان ما منتقل می‌کنند چه روال‌هایی دارند و در چه انواع و دسته‌بندی‌هایی به دست مخاطب می‌سد. 

همچنین بررسی خواهیم کرد که چه ابزارهایی برای کمک به ما خانواده‌ها وجود دارد تا قبل، حین و بعد از مصرف فیلم‌ها و انیمیشن‌ها کارهایی انجام دهیم که مناسب و لازم است و به طور کلی چگونه می‌توان در دنیای فیلم و انیمیشن پدر و مادر کافی برای تربیت رسانه‌ای فرزندانمان باشیم.»

انتهای پیام
captcha