سیاست‌های فرعونی در جامعه امروز + فیلم
کد خبر: 4128951
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۱
خانواده و زن از دیدگاه قرآن/۹

سیاست‌های فرعونی در جامعه امروز + فیلم

عضو مجلس خبرگان رهبری در نهمین درس‌گفتار رمضانی با عنوان «خانواده و زن از دیدگاه قرآن» به سیاست‌های فرعونی در جامعه امروز پرداخت و گفت: هدف فرعون از قتل پسران و استحیاء زنان، متلاشی کردن نظام خانوادگی بنی اسرائیل بود.

سیاست‌های فرعونی در جامعه امروزمسئله زن و خانواده از چالش‌برانگیزترین موضوعات جهان امروز است. جهانی که سال‌هاست با جنبش‌های آزادی خواهی زنان مواجه شده و نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای جهان تلاش‌هایی برای اصلاح قوانین و حمایت از زنان در حال انجام است.
 
در خصوص نگاه اسلام به زنان و مسائل مرتبط با خانواده نیز نظرات و دیدگاه‌های متعددی در طول تاریخ اسلام مطرح و تلاش شده قوانین براساس دیدگاه حقیقی اسلام و به دور از دیدگاه‌های شخصی یا برداشت‌های سلیقه‌ای از آیات و روایت‌ها تدوین شود.
 
خبرگزاری ایکنا، با در نظر گرفتن همین چالش‌ها، با هدف بررسی دیدگاه‌های اسلام در خصوص زن و خانواده با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری مجموعه آموزشی «خانواده و زن از دیدگاه قرآن» را تدوین کرده است.
 
«وَإِذْ أَنْجَیْنَاکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذَابِ ۖ یُقَتِّلُونَ أَبْنَاءَکُمْ وَیَسْتَحْیُونَ نِسَاءَکُمْ ۚ وَفِی ذَٰلِکُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظِیمٌ». سیاست فرعون که خداوند متعال در آیات جزء نهم و آیه ۱۴۱ سوره اعراف به آن اشاره کرده است، متلاشی کردن نظام خانوادگی بنی اسرائیل از طریق قتل پسران و استحیاء زن‌ها بوده است. استحیا یا به معنای بی‌حیا کردن زن‌ها و یا به معنی نگهداری آن‌ها به عنوان کنیز و خادم به کار می‌رود. فرعون این سیاست را قبل از ولادت حضرت موسی(ع) با هدف تسلط بر بنی‌اسرائیل و استضعاف ایشان در پیش گرفت و بعد از ظهور حضرت موسی نیز این سیاست را ادامه داد.
 
در آیه ۱۲۷ سوره اعراف و در همین جزء به این نکته اشاره شده است؛ «وَقَالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسَىٰ وَقَوْمَهُ لِیُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَیَذَرَکَ وَآلِهَتَکَ ۚ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَاءَهُمْ وَنَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ وَإِنَّا فَوْقَهُمْ قَاهِرُونَ»، بعد از اعتراض اطرافیان فرعون به فعالیت‌های فرهنگی حضرت موسی(ع)، فرعون پاسخ داد که پسران آن‌ها را می‌کشیم و زن‌های آن‌ها را برای خدمت نگه می‌داریم و ما بر آن‌ها مسلط هستیم.    
 
علت اصلی این اقدام فرعون چه بود؛    
 
۱- از بین بردن نیروی جوان: نیروی اصلی که می‌توانست در برابر زورگویی فرعون ایستادگی کند، مرد‌ها بودند و با کاهش آن‌ها این نیرو، به شدت تضعیف می‌شد.   
 
۲- فروپاشی اجتماعی: اگر از زنان جامعه‌ای سلب حیا بشود، آن جامعه از درون دچار ضعف می‌شود و در نتیجه خودبه‌خود امکان مقابله با زورگویی را از دست خواهد داد. حتی مردان جامعه نیز در اثر فروپاشی حیای زن‌ها، فاسد و ضعیف می‌شوند و این یعنی فروپاشی اجتماعی.
 
۳- تضعیف خانواده: خانواده به عنوان محلی که می‌تواند مایه آرامش، کسب انرژی و قوت و شوق کار برای اعضای خودش باشد، اگر ضربه بخورد، افراد جامعه توان حرکت را از دست خواهند داد. فرعون قصد داشت خانواده را از بین ببرد تا امت را تضعیف کند.
 
۴- از بین بردن نسل توحیدی: با کاهش مردان و افزایش زنان و از بین رفتن نقطه تعادل جمعیتی، از آنجا که مرد‌ها هم نمی‌توانستند، چند خانواده را اداره کنند، طبیعتاً احتمال اینکه بسیاری از این زنان با فرعونیان ازدواج کنند زیاد بود، در نتیجه نسل موحد بنی اسرائیل به مرور از بین می‌رفت.
 
امروز هم شاهد همین سیاست فرعونی در تمام عرصه‌ها به اشکال جدیدتری هستیم؛
 
۱- بسیاری از مرد‌های امروز دیگر مرد نیستند. از یک موجود سرکش و مبارز به یک موجود نرم و آسیب‌پذیر و غیرمقاوم تبدیل شده‌اند. غیرت ضد ظلم و فساد مرد‌ها در دنیای مدرن فروکش کرده است.
 
۲- سلب حیا از زنان به صورت گسترده‌ای رخ داده و زایل شدن غیرت مردانه که می‌شود از آن با عنوان «قتل مرد‌ها» یاد کرد، زمینه ضعف ملت‌ها را فراهم کرده و این موجب افزایش فساد گسترده در بین مردم و درگیری ذهن‌ها و قلب‌ها شده است.
 
۳- تضعیف خانواده هم به شیوه‌های مختلف از جمله سلب حیای زنانه و تشویق‌های افراطی برای حضور بانوان در اجتماع که طبیعتاً قابل جمع با مقام مادری و همسری نیست و امروز کاهش شأن مادری، اتفاق افتاده است.
 
۴- کاهش موالید و کنترل سیاست‌های جمعیتی هم از مصادیق همان سیاست‌های فرعونی است. رابرت مُرداک یهودی درباره خانواده اینطور می‌گوید: برای نابودی ایران باید در رابطه با کلمه مقدسی به نام خانواده هزینه کرد. من قصد دارم تا موضوع مادر را در دستور کار خودم قرار دهم. در ایران مادر خانواده نقش مهمی دارد. اگر مفهوم مادر را به لجن بکشیم، تمام این جامعه به لجن کشیده خواهد شد.
 
وی و بسیاری از همفکرانش تلاش می‌کنند از طریق برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای به اهداف خودشان برسند. بسیاری از شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای با هدف تغییر باور‌ها و ارزش‌های جامعه ایرانی راه‌اندازی شده‌اند و هدف اصلی سازندگان این برنامه‌ها تضعیف بنیان خانواده و گسترش بی‌بند و باری در جامعه عزیز ایران است.    
 
مراقب خانواده‌های خودمان باشیم.
انتهای پیام
captcha