درخواست ممنوعیت تبلیغات تجاری از رادیو قرآن مصر
کد خبر: 4129444
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

درخواست ممنوعیت تبلیغات تجاری از رادیو قرآن مصر

بسیاری از فعالان قرآنی و شنوندگان رادیو قرآن مصر خواستار حذف تبلیغات تجاری از برنامه‌های این شبکه رادیویی هستند. آنها معتقدند پخش اینگونه آگهی‌ها، معنویت حاکم بر برنامه‌های قرآنی را مخدوش می‌کند.

رادیو قرآن مصربه گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، چشمان «اشرف» با شروع «دعای سحر» در رادیو «قرآن» که از رادیو کنار تختش پخش  می‌شود، باز می‌شود و گوش‌هایش پژواک همان صدا را از مسجدی در کنار خانه‌اش می‌شنود.

آغازی پربرکت برای سحرگاهان هر روز.  او که راننده یک اتوبوس مدرسه خصوصی است روز خود را با صرف صبحانه همراه با تلاوت قاری شیخ محمد رفعت آغاز می‌کند و سپس آماده بردن دانش‌آموزان به مدرسه می‌شود.

اشرف از طریق رادیوی مینی بوس خود برنامه «حدیث الصباح» را که درباره تفسیر آیات قرآن است گوش می‌کند. با این حال وی از حجم زیاد تبلیغات تجاری آزرده است. وی می‌گوید: معنویت این صبح‌های زیبا با تبلیغات مؤسسات تجاری مختل می‌شود.

الفت المزلاوی نماینده مجلس از رادیو قرآن خواست تا از پخش تبلیغات در این شبکه خودداری  کند، زیرا  به اعتقاد او برهم خوردن فضای معنوی و قرآنی باپخش تبلیغات درست نیست. وی تأکید کرد: آنچه مردم در دیگر شبکه‌ها می‌بینند و می‌شنوند با آنچه از رادیو قرآن کریم می‌شنوند متفاوت است.

براساس مطالعه میدانی انجام شده توسط مرکز مطالعات رسانه‌ها و افکار عمومی مصر در اواخر سال 2020، شبکه رادیویی قرآن  از نظر میزان مخاطب در میان مصری‌ها رتبه دوم را در بین شبکه‌های رادیویی این کشور کسب کرد.

این مطالعه نشان داد که 45 درصد از شنوندگان در خانه به آن گوش می‌دهند، در حالی که 47 درصد در وسایل حمل و نقل و 8 درصد در محل کار به آن گوش می‌دهند. همچنین نشان داد که 39٪ از شنوندگان در مورد برنامه‌های این رادیو برنامه‌ریزی می کنند، در حالی که 61٪ آن را به طور تصادفی می‌شنوند که توسط یکی از اعضای خانواده، رانندگان حمل و نقل یا همکاران  پخش می‌شود.

طرح تبلیغات در این رادیو از اواسط سال 2014 آغاز شد، زمانی که بخش اقتصادی اتحادیه رادیو و تلویزیون پیشنهاداتی را به عبدالرحمن رشاد، رئیس وقت رادیو، ارسال کرد. در این نامه آمده بود که این اتحادیه درخواست‌های زیادی از شرکت‌های تبلیغاتی برای پخش آگهی در این شبکه قرآنی که شنونده‌های زیادی دارد، دریافت می‌کند.

عمارعلی حسن، نویسنده، معتقد است که مأموریت این رادیو رفع عطش معنوی است و پخش آگهی‌هایی برای درخواست کمک‌های مالی و همچنین تبلیغات تجاری که مصرف‌گرایی را ترویج می‌کند، با اصل پیام ناب رادیو در تضاد است.

حسنعلی، استاد رسانه در دانشگاه سوئز مصر نیز به نوبه خود با تشریح تبلیغاتی که از این رادیو  پخش می‌شود، تأکید کرد که مأموریت رادیو قرآن کریم، خدماتی است و نه تجاری و پخش آگهی بازرگانی به مخاطبان آن آسیب می‌رساند و ارزش آن را تضعیف می‌کند.

یحیی سید النجار از فعالان توییتری هم نوشت: پخش تبلیغات در مورد حفر چاه و آبیاری! به احترام تعالیم الهی و سنت پاک نبوی این کار را متوقف کنید. ای مسئولان رادیو بیدار شوید!

رادیو قرآن کریم یکی از معروف‌ترین شبکه‌های رادیویی در مصر و جهان اسلام است که اولین بار پخش آن در مارس ۱۹۶۴ با تصمیم رئیس‌جمهور وقت مصر، جمال عبدالناصر صورت گرفت. این شبکه رادیویی اکنون پنجاه ونهمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد. 

انتهای پیام
captcha