لبنان برای نجات از بحران اقتصادی نیازمند مذاکره گروه‌های سیاسی است
کد خبر: 4129489
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲
سید حسن نصرالله:

لبنان برای نجات از بحران اقتصادی نیازمند مذاکره گروه‌های سیاسی است

دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی امروز خود در بیروت به مسائل اقتصادی لبنان پرداخت و گفت: لبنان امروز شاهد افزایش غیر منطقی قیمت دلار است. از گروه‌های سیاسی می‌خواهم که بر سر میز مذاکره اقتصادی حاضر شوند تا کشور را از این وضعیت اقتصادی نجات دهند.

به گزارش ایکنا به نقل از المنار، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بعد از ظهر امروز چهارشنبه در مراسمی به مناسبت بزرگداشت فرمانده مجاهد «حسین الشامی» در سالن امام مجتبی(ع) در منطقه ضاحیه جنوبی بیروت سخنرانی کرد.

سید حسن نصرالله تأکید کرد که مسیر حزب الله از روز اول بر پایه تقوا بود و رهبران مؤسس این جنبش جان خود را بر کف دست حمل کردند؛ برخی از آنها شهید شدند و برخی  دیگر به مرگ طبیعی جان خود را از دست دادند و برخی از آنها زندگی پر برکت و پر از دستاورد خود را ادامه می‌دهند. 

نصرالله در خصوص مرحوم حاج حسین الشامی گفت: وقتی از برادر حاج حسین صحبت می‌کنیم فقط از نسل مؤسس حزب الله سخن نمی‌گوییم؛ در بین نسل مؤسس نیز رهبرانی بودند که این ساختار را تقویت و مؤسسات آن را تأسیس کردند و الشامی یکی از آنها بود.

وی افزود: حاج حسین از اولین کسانی بود که انقلاب اسلامی ایران را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران باور کرد و از اولین کسانی بود که به امام خمینی(ره) پیوست و فرزند خانواده‌ای متدین بود که در راه خدا تلاش می‌کرد. او از جوانی دغدغه اسلام و دعوت به اسلام و فلسطین و حضور فرهنگی، تشکیلاتی و نظامی داشت.

نصرالله افزود: حاج حسین سال‌ها عضو شورای حزب‌الله بود و سمت‌های زیادی را بر عهده گرفت که بیشتر آن‌ها را خود بنیان‌گذاری کرد.

نصرالله در ادامه گفت: وی اولین مسئول منطقه بیروت بود که پایه‌های مدیریت مالی را در حزب‌الله پایه‌گذاری‌ و مبانی و قوانین مالی را وضع کرد.

وی تصریح کرد: حاج حسین مسئولیت اجتماعی محوری را بر عهده گرفت و ذهنی سازمان‌یافته و علمی داشت و در تأسیس نهادهای حزب‌الله در کنار برادرانش نقش تأثیرگذار و بزرگی داشت.

سید نصرالله توضیح داد: وی در تأسیس بنیاد «جهاد البناء» که مورد توجه سید عباس موسوی قرار گرفت و در تأسیس بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی بسیاری مشارکت داشت و یکی از پایه‌های این بنیاد مرکز مطالعات توسعه است.

وی در ادامه سخنرانی، به مسائل اقتصادی لبنان پرداخت و گفت: لبنان امروز شاهد افزایش غیر منطقی قیمت دلار است. از گروههای سیاسی می‌خواهم که بر سر میز مذاکره اقتصادی حاضر شوند تا کشور را از این وضعیت اقتصادی نجات دهند.

نصرالله ادامه داد: در شرایط سخت اقتصادی و معیشتی و قیمت دلار، دولت نمی‌تواند بگوید کاری از دستش بر نمی‌آید، اقداماتی وجود دارد که باید انجام شود و می‌توان دشواریها را کاهش داد.

سید حسن نصرالله خطاب به دولت لبنان گفت: سرنوشت کشور به عهده شماست و هر وقت کسی صحبت می کند می گوید قانون پول و اعتبار قضیهای حکومتی است. نجات اوضاع لیر نیاز به یک طرح جامع چند بعدی واقعی دارد، اما من منتظر این طرح هستم که نمی‌دانم چه زمانی به اجرا در می‌آید و عدم دعوت به میز گفت‌وگو مطلقاً توجیهی ندارد.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: امروز کل منطقه خلیج فارس به سمت شرق می‌رود و در اینجا عربستان سعودی رئیس جمهور چین را به ریاض دعوت کرده و سه اجلاس برای وی برپا کرده است و آمارها از سرمایه‌گذاری صدها میلیون دلاری چین حکایت دارد.

نصرالله تصریح کرد: آنچه در حال حاضر در ورشکستگی بانک ها می‌بینیم بخشی از نوک کوه یخ است و دعوت به همکاری، همبستگی، دلسوزی و ایستادگی در میان مردم را تکرار می‌کنیم.

سید حسن نصرالله درباره موضوع ریاست جمهوری لبنان گفت: این موضوع در درجه اول به درون بستگی دارد و مسائل خارجی فقط فضا را برای آن مساعد می کند.

وی در خصوص حادثه شمال فلسطین اشغالی گفت: این حادثه در سطوح مختلف دشمن را سردرگم کرد و بسیاری در مورد سکوت حزب الله اظهار نظر کردند و سکوت ما بخشی از نبرد روانی رسانه‌ای با دشمن است و پاسخگویی به آنچه که باید به عهده ما نیست دشمن را سردرگم می‌کند و گاهی پاسخ ما عدم اظهار نظر در مورد حادثه است.

نصرالله ادامه داد: دشمن تهدید می‌کند اگر ثابت شود حزب‌الله مسئول عملیات «مجدو» در اراضی اشغالی است، چنین و چنان می‌کند و من به آنها می‌گویم که حرف بیهوده می‌زنند. اسرائیلی‌ها حرف درستی گفتند که اگر حزب‌الله عامل این عملیات باشد از وارد شدن به معرکه نبرد بیمی نخواهد داشت.

سید حسن نصرالله درباره جنگ یمن گفت: از روز اول تجاوز به یمن در کنار مردم یمن بودیم و این موضعی است که به آن افتخار می‌کنیم و متعهد شده‌ایم که جلوی آن را بگیریم. با توجه به عوامل منطقه‌ای ممکن است راه حلی حاصل شود و این همان چیزی است که ما خواستار آن هستیم .نصرالله اظهار امیدواری کرد که اوضاع در یمن با پایان‌دادن به تجاوز و محاصره و بازگشت یمن به دست مردم یمن به خوبی پیش برود.

نصرالله ادامه داد: این روزها بیستمین سالگرد تهاجم آمریکا به عراق بود وخواست آمریکا این بود که این تهاجم مقدمه‌ای برای حمله به 6 کشور دیگر از جمله سوریه، لبنان، ایران، سومالی و لیبی باشد.

وی تصریح کرد: عراق به برکت مقاومت که در حال مبارزه با متجاوزان و اشغالگران بود آزاد شد، کسانی که برای ماندن در عراق آمده بودند پس از 8 سال با شکست بیرون آمدند و تلاش تکفیری‌هایی که در مساجد و دانشگاه‌ها مرگ کاشتند، در این کشور ناکام ماند.

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: مقاومت عراق و ایستادگی ایران همان چیزی است که پروژه آمریکا را در منطقه به شکست کشاند و همچنان چالش‌هایی پیش روی مردم عراق برای مقابله با نفوذ آمریکا وجود دارد.

سید حسن نصرالله در پایان گفت: حلول ماه مبارک رمضان، میهمانی الهی و بازگشت به سوی خداوند را به همه تبریک می‌گویم و خواستار بهره‌مندی حداکثری از آن در ابعاد معنوی، اعتقادی و اجتماعی هستم.

انتهای پیام
captcha