به گزارش ایکنا، چهارمین نشست بینالمللی «بانوی اول اسلام امالمؤمنین حضرت خدیجه(س)؛ طلایهدار بعثت نبوی» امروز سهشنبه ۱۵ فروردین ماه به همت شورای بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در سالن جلسات معاونت بینالمللی بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این نشست به تشریح ویژگیهای منحصر به فرد حضرت خدیجه(س) پرداخت و گفت: شخصیت بانوی اسلام حضرت خدیجه(س) بسیار ویژه است. جایگاه این شخصیت آنقدر بلند است که پیامبر اسلام، در مورد جناب خدیجه همیشه به مدح و ستایش نشستهاند. بعد از وفات حضرت خدیجه(س) برخی از همسران حضرت رسول به پیامبر گفتند: او را خدا از تو گرفت و او پیرزنی بود و خدا به تو بهتر از او عطا کرد اما پیامبر فرمود خداوند هرگز بهتر از خدیجه به من روزی نکرده است. او در دوره نیازمندی ما آمد و خدمت کرد. او نیامد که ام المؤمنین شود، او آمد که خدمتگزار دین شود ولی دیگران در زمان شکوه اسلام آمدند و به دنبال مسئله دیگری بودند.
وی اولین ویژگی حضرت خدیجه(س) را اهل معرفت و شناخت بودن دانست و گفت: در دوره جاهلیت که دختران را زنده به گور میکنند و زنان گناهکار علامت و برنامههایی دارند، دورهای که از نظر مسائل خرد و معنوی آنقدر انحطاط وجود دارد که بتی که خود ساخته بودند را میپرستیدند و از بت طلب کمک میکردند؛ در این دوره که اخلاق کاملاً انحطاط پیدا کرده، کسی که هم ثروت و امکانات دارد و هم خواستگارهای فراوان، دست رد به سینه همه خواستگاران میزند و خودش با توجه به شناختی که دارد پاک زندگی میکند و به زندگی دیگران به عنوان کارگزار خود نیز توجه دارد و همه از او به عنوان طاهره یاد میکنند.
حجتالاسلام والمسلمین نواب، حضرت خدیجه(س) را گلستانی در جهنمی از جاهلیت توصیف کرد و گفت: حضرت خدیجه چون از خانوادهای پاک و از نوادگان پیامبر بود اینگونه زیست و اهل معرفت و شناخت بود.
وی ادامه داد: ایشان دارای نگاه به آینده بود. وقتی که خواستگارانی از ثروتمندان قریش آمدند همه آنها را رد کرد، چراکه این ثروتمندان آنچه حضرت خدیجه به دنبال آن بود را نداشتند. حضرت خدیجه به دنبال شرافت، نسب، حسن خلق، راستی و امانتداری و ... بود که این موارد در کسی جز پیامبر(ص) وجود نداشت.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: حضرت خدیجه(س) با انسانیت و اخلاق ازدواج کرد و خودشان این راه را انتخاب کردند و زمینه ازدواج را فراهم کرد و گفتند که اگر پیامبر به خواستگاری من بیاید جواب رد نمیدهم. آن زمان پیامبر(ص) را به عنوان یتیم عبدالله میشناختند و وقتی پیامبر به خواستگاری خدیجه آمد، ایشان پذیرفت و شرط ضمن عقد کرد که مهریهام از مال خودم باشد یعنی حتی راضی نشدند که پیامبر لحظهای برای مهریه حضرت خدیجه دغدغه پیدا کنند و وقتی که ازدواج انجام شد گفتند که من کنیز شما هستم.
وی اضافه کرد: حضرت خدیجه(س) در مقابل پیامبر(ص) یک جهان کرنش و فروتنی بود. اگر تمام فروتنیهای انسانها را با هم جمع کنند به مقدار فروتنی این بانو نمیرسد. وقتی که خطبه عقد پیامبر و حضرت خدیجه جاری شد، پیامبر میخواستند حرکت کنند که حضرت خدیجه عرض کرد بیا در منزل خودتان، خانه من خانه شماست و من کنیز شما هستم.
حجتالاسلام والمسلمین نواب ایثار مال را از دیگر ویژگیهای حضرت خدیجه دانست و گفت: ایشان اهل ایثار مال برای نصرت دین بودند. خدیجه کبری تمام سرمایه خودشان را به ویژه در ایامی که در شعب ابی طالب بودند هزینه کردند. در همین عصر زن و شوهر حساب بانکی جدا دارند اما حضرت خدیجه تمام ثروتشان را برای نصرت دین صرف کرد.
وی افزود: خدیجه(س) یاور پیامبر در دوره خودسازی ایشان بود. پیامبر در 25 سالگی ازدواج کردند و تا 40 سالگی برای عبادت به غار حرا میرفتند و با خدا راز و نیاز میکردند. در تاریخ هست که حضرت خدیجه برای پیامبر آذوقه میبردند و در دامنه کوه نور میایستادند و صدا میکردند ای حبیب من؛ ای شریک زندگی من.
نواب اضافه کرد: حضرت زهرا(س) دختر همین بانو است. ایشان هم برای خودسازی حضرت علی(ع) خدمت کردند. وقتی پیامبر از حضرت علی سؤال کرد که فاطمه را چگونه یافتی، علی(ع) پاسخ دادند: خوب یاری است در اطاعت خدا. مادر در مکه پیامبر را در عبادت خدا کمک میکرد و دختر در مدینه حضرت علی(ع) را در خودسازی و عبادت خدا.
وی به نقش مؤثر حضرت خدیجه(س) در شکلگیری شخصیت حضرت علی(ع) و ایمان به حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی مدتی را در خانه پیامبر بودند، جناب خدیجه در شکلگیری شخصیت حضرت علی(ع) مؤثر بوده است و به حضرت علی قبل از اینکه سخن از امامت حضرت مطرح باشد، ایمان داشتند.
نواب صبوری در برابر معاندان و دشمنان به خصوص وقتی در شعب بودند و مراقبت از جان پیامبر(ص) در شعب ابیطالب را از دیگر ویژگیهای شخصی حضرت خدیجه بیان کرد و گفت: خداوند مزد این همه ایثار را به خدیجه عنایت کرد و به او کوثر هدیه کرد و این کوثر را خداوند به هیچ یک از بانوان پیامبر نداد.
وی اضافه کرد: دومین مزدی که خداوند به خدیجه کبری داد این بود که زنان بهشتی را برای زایمان حضرت خدیجه فرستاد که برای هیچ کسی در تاریخ این مسئله ذکر نشده است. خداوند توسط جبرئیل برای خدیجه سلام و درود فرستاد و از خدیجه تشکر کرد؛ یعنی خدیجه سپاس خدا را دارد که کسی چنین سپاسی را ندارد. پیامبر خدیجه کبری را در عبای خودشان و لباسی که با آن نماز شب میخواندند دفن کردند و جایگاه رفیع خدیجه هیچ گاه از خاطر پیامبر زائل نشد. پیامبر اگر میخواستند کمکهای مؤمنانه داشته باشند اول بین دوستان خدیجه توزیع میکردند و همیشه از او با عزت و نیکی یاد میکردند، چراکه هر کسی برای خدا قدمی بردارد خدا به او پاداش و اجر عنایت میکند.
انتهای پیام