طرح مطالبه‌ای جدی در نهمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی + فیلم و عکس
کد خبر: 4131525
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

طرح مطالبه‌ای جدی در نهمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی + فیلم و عکس

مراسم دیدار نوروزی جامعه قرآنی همزمان با بیستمین سال تأسیس ایکنا با تجلیل از علیرضا حشمتی برگزار شد و در آن مطالبه‌ای جدی مبنی بر راه‌اندازی تشکل منسجم قرآنی مورد تأکید قرار گرفت.

تجلیل از پیشکسوت گمنام و طرح مطالبه‌ای جدی در نهمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نهمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی با حضور جمعی از پیشکسوتان، اساتید، مدیران، قاریان، حافظان و فعالان حوزه قرآن کریم در فضایی صمیمی و ساعات نزدیک به افطار روز 15 فروردین‌ماه در ایکنا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را حبیب مهکام و محمدرضا پورمعین دو چهره شناخته شده عرصه اجرای برنامه‌های قرآنی بر عهده داشتند، محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه فرقان پرداخت.

اولین سخنران این مراسم عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان بود که در ابتدای صحبت‌های خود بیستمین سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا را تبریک گفت و در ادامه به بیان دشمنی یکی از دولتمردان بریتانیایی با اسلام و نسخه او برای مبارزه با این دین آسمانی پرداخت.

نقد به تلاوت قرآن در کنسرتی که اخیراً برگزار شد، گلایه از مهجور ماندن قرآن و همچنین طرح پیشنهادی مبنی بر راه‌اندازی اتحادیه منسجم قرآنیان و نیز شفاف‌سازی در زمینه بودجه‌های قرآنی بخش‌های دیگری از صحبت‌های این پیشکسوت قرآنی کشورمان بود.



معاون بهره‌وری موقوفات و مستغلات آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، در صحبت‌های خود ضمن تبریک به مناسبت ماه بهار و نزول قرآن کریم و نیز فرارسیدن بهار طبیعت، اظهار کرد: بهار طبیعت، مصداقی اکمل از اقتدار حضرت باری‌تعالی است.

وی همچنین با تبریک بیستمین سال تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌ بیان کرد: امیدوارم خداوند متعال به همه این توفیق را مرحمت کند تا خدمتگزاران با اخلاصی در محضر قرآن کریم باشیم.

سلیمی در ادامه از ریاست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا و همکاران این خبرگزاری تشکر کرد که همه ساله سنت زیبای دیدار نوروزی با خادمان قرآن کریم را صیانت می‌کنند و ادامه داد: حدود ۲۱۴ سال قبل در یکی از شهرهای بندری انگلستان به نام لیورپول کودکی به دنیا آمد که نام او را ویلیام نهادند. وی کودک با استعدادی بود و مدارج تحصیلی را طی کرد و در عنفوان جوانی به عنوان نماینده مردم انگلستان به مجلس عوام وارد شد. او یک دوره وزیر خزانه‌داری و چهار دوره نیز عنوان نخست‌وزیری انگلستان را که در آن زمان بریتانیای کبیر نامیده می‌شد، بر عهده داشت. یک سیاستمدار کهنه‌کار و بسیار خوش‌فکر البته فکری که در جبهه شیطان و ابلیس قرار داشت.

این پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: این شخص کسی جز ویلیام گلادستون، نخست‌وزیر مشهور انگلستان نبود. وی در همان سال‌های صدارت خود بیانی دارد که علمای بزرگوار ما آن را در منبرهای قبل از انقلاب برای ما تعریف می‌کردند. بعدها که تفسیر وزین نمونه منتشر شد، در صفحات پایانی جلد چهارم آن به این نکته به عنوان یک سند اشاره شد. گلادستون دشمنی وحشتناکی با دین، قرآن و پیامبر(ص) داشت.

تجلیل از پیشکسوت گمنام و طرح مطالبه‌ای جدی در نهمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی

وی بیان کرد: ثبت شده است که در یکی از روزها در نطق خود در مجلس عوام انگلستان، در حالی که یک قرآن در دست داشت، به صراحت به نمایندگان مجلس اعلام کرد تا زمانی که سه عنصر در میان امت اسلام حکومت می‌کند، امپراطوری انگلستان نمی‌تواند به اهداف خود در میان امت اسلام و خاورمیانه برسد. اول قرآن، دوم کعبه و سوم محمد(ص).(سخنان کامل عباس سلیمی)

تجلیل از پیشکسوت گمنام و طرح مطالبه‌ای جدی در نهمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا خرمیان، قاری بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی کشور، نیز به بیان نکاتی پرداخت. وی نیز در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تبریک سال نو و تبریک تقارن آن با ماه صیام و ماه مبارک رمضان، گفت: خوشحالیم که بار دیگر در این ایام گرد هم جمع آمدیم و همدیگر را ملاقات کردیم و از این بابت، خدا را شاکریم.

وی به حدیثی از پیامبر(ص) «أَنَّ هَذَا الْقُرْآنَ مَأْدُبَةُ اللَّهِ فَتَعَلَّمُوا مَأْدُبَتَهُ مَا اسْتَطَعْتُم‏» اشاره کرد و افزود: یکی از معنای «مَأْدُبَةُ اللَّهِ» سفره آماده است، هنگامی که شما در این جلسات عروسی، ختم و میهمانی‌ها دعوت می‌شوید، بعد از مراسم، سفره پهن است و انواع غذاها آماده است و شما را به آن دعوت می‌کنند. در این حدیث «مَأْدُبَةُ اللَّهِ» نیز مصداق همان سفره آماده است.(متن سخنان محمدرضا خرمیان)

در بخش دیگری از این مراسم مریم حاجی عبدالباقی، از بانوان فعال قرآنی کشور که طی روزهای گذشته و در بیست و هشتمین دوره تکریم خادمان قرآن نشان خادمی را از دستان رئیس‌جمهور دریافت کرد به بیان نکاتی اخلاقی از قرآن کریم پرداخت.(متن سخنان مریم حاجی عبدالباقی )

تجلیل از پیشکسوت گمنام و طرح مطالبه‌ای جدی در نهمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی و از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان خاطراتی از حضورش در مناطق محروم کشور و روستاهای زهک، حسین‌آباد و... در زاهدان اشاره کرد و گفت: چه بسیار خادمان قرآن واقعی که به صورت گمنام در مناطق محروم و کم‌برخوردار مشغول به تربیت صدها نفر از حافظان و قاریان هستند.

تجلیل از پیشکسوت گمنام و طرح مطالبه‌ای جدی در نهمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی

وی ادامه داد: با سفر در روستای زهک که از مناطق فوق‌العاده محروم است، بانویی را دیدم که تعدادی از بچه‌ها را در سایه دیواری نشانده و آیات را حفظ می‌کنند و مشغول تربیت حافظان قرآن است. این مدرس قرآن با توجه به اینکه خودش، متولد یکی از شهرهای خوش آب و هواست، اما به این منطقه مهاجرت کرده است و مکانی برای برگزاری کلاس ندارد، اما کلاس‌ها را در سایه دیوار تشکیل می‌دهد و مشغول تربیت حافظان و قاریان است.(متن سخنان محمدعلی خواجه‌پیری)

خاطره‌ کوتاه سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان بخش دیگری از برنامه‌های نهمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی و نیز بیستمین سالروز تأسیس ایکنا بود.

موسوی بلده در بیان خاطره خود گفت: در یکی از جلسات وقتی زمان جلسه به پایان رسیده بود یکی از قرآن‌آموزها جلو آمد و گفت ممکن است چند نوار از تلاوت شما را داشته باشم تا گوش کنم. به او گفتم این همه قاری درجه یک و طراز اول همچون عبدالباسط و مصطفی اسماعیل و شحات و... هستند بعد تو نوار تلاوت من را می‌خواهی؟

تجلیل از پیشکسوت گمنام و طرح مطالبه‌ای جدی در نهمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی

وی افزود: خیلی پیگیر آن قرآن‌آموز شدم تا متوجه شوم چرا نوار تلاوت من را می‌خواهد. در نهایت گفت حقیقت ماجرا این است که از وقتی تیروئیدم را عمل کرده‌ام از صدای خودم متنفر شده‌ام و احساس می‌کنم صدایم شبیه صدای شما شده است.

در ادامه محمد خواجوی، یکی دیگر از پیشکسوتان حاضر به بیان نکاتی پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری نسبت به جهاد تبیین و تأکید بر اینکه حتماً به آن توجه شود مطالبی فرمودند. در این باره به نظرم رسید که بگویم گاهی تغییر روش‌ها می‌تواند خروجی‌های خوبی داشته باشد و لزوماً نباید طرح‌های جدید را با هزینه‌های گزاف و سرمایه‌های جدید انجام دهیم. اگر ما روش را تغییر دهیم شاید به نتایج خوبی می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق جهاد تبیین می‌توانیم روش را تغییر دهیم و اگر این کار صورت گیرد به نتایج خوبی می‌رسیم، بیان کرد:‌ ما معلم‌ها می‌گوییم تدریس و آموزش چندین روش دارد. ضعیف‌ترین روش را روش سخنرانی می‌دانند یعنی معلم سر کلاس از ابتدا شروع به حرف زدن می‌کند و تا وقت تمام شود به صحبت خود ادامه می‌دهد. این شیوه در تبلیغات ما وجود دارد؛ مثلاً منبری‌های ما همین شیوه را دارند، اساتید دانشگاه و ما قرآنی‌ها نیز به همین روش عمل می‌کنیم.(متن سخنان محمد خواجوی)

تجلیل از پیشکسوت گمنام و طرح مطالبه‌ای جدی در نهمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم مهدی شجاع، قاری ممتاز کشوری و مدیر کل ارتباطات و توسعه مشارکت‌های مردمی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت.

در ادامه محمدرضا پورمعین، پیشکسوت قرآنی کشور اجرای مراسم را بر عهده گرفت. وی در این بخش یادی از شهید حجت‌الاسلام مهدی تقوی، رئیس اسبق سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا کرد و گفت: امروز شاهد تولد 20 سالگی ایکنا بودیم. رسانه‌ای که الان مایه افتخار همه ما شده است.

وی در ادامه از رحیم خاکی، قاری بین‌المللی که در زمره نخستین مدیران خبرگزاری ایکنا قرار دارد و فعالیت و تلاش وی در راه اعتلای قرآن و تجهیزات و بودجه‌ها و اعتبارات این خبرگزاری را ارج نهاد. در ادامه کیک 20 سالگی ایکنا با حضور و همراهی پیشکسوتان قرآنی بریده شد.

در بخش دیگری از این مراسم از تلاش‌ها، خدمات و زحمات علیرضا حشمتی، پیشکسوت قرآنی کشورمان تجلیل به عمل آمد. در این بخش ابتدا سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشور به بیان نکاتی پرداخت و گفت: امسال استاد علیرضا حشمتی را در بین ما حضور دارد. قبول کنیم مقداری در قدرشناسی و در معرفی این عزیزان کاهل هستیم.

تجلیل از پیشکسوت گمنام و طرح مطالبه‌ای جدی در نهمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی

وی افزود: علیرضا حشمتی از اساتیدی هست که سابقه حضورشان به جلسات استادان مولایی و مروت که حق پدری در فعالیت‌های قرآنی کشور داشته‌اند، برمی‌گردد. این جمع نمودی از زحمات این دو پدر قرآنی کشور است. استاد حشمتی در جلساتی که داشتند به حُسن خلق بسیار بالا و متواضع بودن شناخته می‌شدند. همین که خیلی از دوستان ایشان را نمی‌شناسند، نشان‌دهنده تواضع بیش از حد ایشان است.

موسوی‌بلده بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب وقتی فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی به اسم بخش قرآنی در یک اتاق راه‌اندازی شد، استاد سیدمحسن خدام‌حسینی، که جایشان در این جمع خالی است، مسئولیت کار را بر عهده گرفتند. در آن زمان 9 نفر عضو هیئت امنای دارالقرآن بودند که از جمله آنها استاد حشمتی بود. ایشان با رهنمودهای خودشان ما را به فیض می‌رساندند و همچنان مظلومانه و چراغ خاموش به کار خود ادامه دادند تا اینکه اتفاقاتی افتاد و انزوا گزیدند، اما جایشان در قلب ما هست. من از استاد بهروز یاریگل تشکر می‌کنم که یادآوری کردند تا قدر این عزیزان را بدانیم.

در ادامه علیرضا حشمتی نیز به بیان برخی نکات پرداخت و گفت: از همه دوستانی که زحمت برگزاری این جلسه را کشیده‌اند قدردانی می‌کنم. نکته‌ای که استاد خواجوی به آن اشاره کردند یکی از آرزوهای من است. آرزو دارم که جلسات قرآن را وسعت بیشتری بدهیم و نشست‌هایی مانند نشست امروز را تعدد ببخشیم.

در ادامه منصور آقامحمدی، یکی دیگر از پیشکسوتان قرآنی کشورمان در سخنانی کوتاه، گفت: سال 52 محضر یک سید بزرگوار در منطقه اتابک تهران رسیدم و سوره حمد را تلاوت کردم یک ده ریالی به من داد و همان مسیر حرکت من را تعیین کرد. بعد به همدان رفتم و در منطقه هم که بودم به فعالیت خودم ادامه دارم. من یک حکم نانوشته برای خودم دارم و آن هم این است که خادم جامعه قرآنی باشم.

وی در ادامه به نائل شدن به افتخار جانبازی و شرح پاره‌‌ای از این جانبازی‌ پرداخت و افزود: در سالروز تاسیس ایکنا این را می‌گویم تا ثبت شود که هر جایی هر کار قرآنی باشد و هر جمع قرآنی باشد این را بدانید که آقامحمدی کفش‌جفت کن آن جمع خواهد بود. همین بهترین مدال برای من است.

در ادامه محسن بادپا از پیشکسوتان قرآنی کشورمان نیز به بیان نکات کوتاهی پرداخت و گفت: من از اینکه دوستان و کسانی که از فامیل بیشتر به دل من می‌نشینند، اینجا می‌بینم، خوشحال می‌شوم. کسانی که از فامیل هم بیشتر به دل من می‌نشینند؛ ما دلبسته‌های هم هستیم، ولی از جهتی هم ناراحت هستم و ایراد و نقص برای همه ماست که در مملکت همه جا و همه کس و همه صنف‌ها تشکل دارند به غیر از جامعه قرآنی که از داشتن یک تشکل محروم است.

بادپا تصریح کرد: به این فکر می‌کردم که پیامبر(ص) هنوز پیغمبر نشده بودند در تشکلی به نام حلف الفضول عضو شدند. بعد که به نبوت رسیدند مسجد به عنوان یک تشکل جدید جای آن سازمان را گرفت. ان‌شاءلله به برکت این جلسه شاهد شکل‌گیری و تأسیس نقابت القراء ایران باشیم.

بر اساس این گزارش پایان‌بخش این مراسم طنین‌انداز شدن نوای اذان بهادر کاووسی‌فر، پدر دو شهید و سه جانباز، اقامه نماز و افطار حاضران در این مراسم بود.

انتهای پیام
captcha