آستان مقدس عباسی(ع)؛ کانون نشر معارف قرآنی در عراق
کد خبر: 4133993
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸

آستان مقدس عباسی(ع)؛ کانون نشر معارف قرآنی در عراق

نماینده آستان مقدس عباسی(ع) در نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران با تشریح فعالیت‌های گسترده این آستان مقدس گفت: قصد داریم ثابت کنیم عتبات مقدسه تنها مکانی برای زیارت عاشقان اهل بیت(ع) نیستند بلکه از مراکز مهم نشر معارف دینی و قرآنی به‌شمار می‌روند.

به گزارش ایکنا، آستان مقدس عباسی(ع) در عراق علاوه بر اینکه از زیارتگاه‌های مهم عاشقان مکتب اهل بیت(ع) به شمار می‌رود در زمینه نشر معارف اسلامی و قرآنی نیز فعالیت گسترده‌ای در این کشور دارد. علاوه بر نوجوانان و جوانان عراقی، طلاب کشورهای مختلف نیز از دوره‌های آموزشی این آستان مقدس استفاده می‌کنند.

شیخ مهدی البیاتی مسئول غرفه آستان مقدس عباسی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا درباره این فعالیت‌های گسترده گفت: من به نمایندگی از مجمع علمی آستان مقدس عباسی در این نمایشگاه حضور پیدا کردم.

برنامه‌های قرآنی مجمع علمی آستان عباسی

وی درباره مهمترین فعالیت‌های علمی، دینی و عمومی مجمع علمی آستان مقدس عباسی(ع) گفت: مهمترین فعالیت‌های این مجمع برنامه‌های قرآنی است. این مجمع چهار رکن اساسی دارد؛ نخستین رکن آن مرکز قرآن کریم در نجف اشرف است. همچنین مرکز قرآن در کربلا رکن دوم این مجمع است. مرکز چاپ قرآن این آستان، بخش مهم دیگر مجمع علمی است. همچنین مرکز پروژه‌های قرآنی که تمام فعالیت‌های قرآنی در آنجا برنامه‌ریزی می‌شود دیگر رکن اساسی این مجمع است.

وی افزود: در این مرکز 200 کودک و نوجوان اصول اولیه روخوانی صحیح قرآن کریم را می‌آموزند و قرائت و نغمات قرآنی را یاد می‌گیرند. همچنین چاپ برخی از کتاب‌های مهم علمی و دینی از دیگر فعالیت‌های ما بوده است.

این فعال دینی عراقی ادامه داد: ما همچنین در این مجمع، پروژه‌های قرآنی برای طلاب حوزه‌های علمیه در نجف اشرف داریم که 500 الی 600 طلبه از آنجا فارغ‌التحصیل می‌شوند و تمام آنها در زمینه صحیح‌خوانی و علوم قرآنی آموزش می‌بینند و خود در مجالس عزاداری و مجالس شب‌های رمضان و دیگر مناسبت‌ها به مردم آموزش می‌دهند.

وی افزود: همچنین شبکه ماهواره‌ای کربلا و شبکه قرآن کریم یک دوره ختم قرآن ویژه طلاب معمم برگزار می‌کند که ثبت نام آن انجام شده است.

آستان مقدس عباسی(ع)؛ کانون نشر معارف قرآنی در عراق

البیاتی افزود: علاوه بر این، مسابقات خاص قرائت قرآن برای طلاب حوزه‌های علمیه داریم و مسابقات بهترین مقاله قرآنی و بهترین تألیفات قرآنی که جوایز بسیار ارزشمندی تقدیم برندگان می‌شود. برنده دور اول این مسابقات 30 هزار دلار جایزه دریافت کرد و آستان عباسی این آثار برتر را چاپ می‌کند. همچنین ما فعالیت‌هایی در دانشگاه‌های عراق از جمله مسابقات قرآنی برای جوانان داریم. 

وی افزود: دوره‌های خاصی برای طلاب آفریقایی و پاکستانی داریم که به زبان اردو به آن‌ها آموزش قرآن می‌دهیم و به زبان‌های دیگر از جمله نیجر و سنگالی اساتیدی داریم که برای طلاب این کشورها که در نجف اشرف تحصیل می‌کنند به این زبان‌ها تدریس دارند.

وی ادامه داد: طلاب بیش از 40 کشور از جمله ترکیه، آذربایجان هند، اندونزی و کشورهای دیگر که برای تحصیل به حوزه نجف می‌آیند در دوره‌های قرآنی آستان عباسی شرکت می‌کنند.

عتبات عالیات؛ مرکز نشر معارف اسلامی

البیاتی درباره همکاری‌های قرآنی آستان عباسی و آستان مقدس حسینی(علیهماالسلام) هم گفت: طبعاً در این زمینه همکاری‌های خوبی داریم و هر یک از این دو آستان مقدس خلأهای خاصی را پر می‌کنند. شما می‌دانید که مؤسسات قرآنی در عراق به تنهایی نمی‌توانند همه نیازهای علاقه‌مندان به قرآن را مرتفع کنند زیرا جمعیت عراق، زیاد و حدود 40 میلیون نفر است و در جاهایی آستان عباسی و حسینی(ع) و آستان‌های مقدس علوی(ع) یا کاظمی(ع) یا عسکری(ع) باید در این زمینه فعالیت کنند.

وی درباره شعبات دیگر مراکز قرآنی این آستان در شهرهای دیگر عراق گفت: در بغداد، بابل، ذی‌قار، دیوانیه ناصریه، طواریج، کربلا و نجف شعباتی داریم.

البیاتی تأکید کرد: می‌خواهیم به جهانیان نشان دهیم که عتبات مقدسه تنها مکانی برای زیارت نیستند بلکه مرکزی برای نشر علوم قرآنی و فرهنگ اسلامی در اجتماع به‌شمار می‌روند. 

سطح معارف قرآنی ایران زبانزد است

وی درباره روابط آستان عباسی با مراکز قرآنی ایران گفت که روابط نزدیکی با برخی مؤسسات قرآنی ایران داریم که البته باید تقویت و فعالیت‌های مشترک بیشتری انجام شود.

 البیاتی درباره سطح فعالیت‌های قرآنی در ایران گفت که سطح بالای علوم قرآنی در ایران کاملاً مشخص و زبانزد همگان است و اساتید بسیار گرانقدر و مبرزی در ایران در این زمینه فعال هستند و من برای همه فعالان قرآنی در ایران آرزوی توفیق روزافزون دارم.  

گفت‌وگو از محسن حدادی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha