مسلمانان انگلستان و لذت افطار در اماکن تاریخی
کد خبر: 4134798
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۴:۱۲

مسلمانان انگلستان و لذت افطار در اماکن تاریخی

رمضان امسال برای مسلمانان انگلستان با لذت برپایی بی‌سابقه مراسم‌های افطاری بزرگ در اماکن تاریخی و فضاهای عمومی همراه بود با این حال آن‌ها از تبریکات سرد پادشاه و نخست‌وزیر و حضور نیافتن آنها در مراسم افطار ابراز نارضایتی کردند.

به گزارش ایکنا، اقلیت مسلمان در بریتانیا ماه رمضان امسال از افطارهای عمومی و آزاد در مکان‌های عمومی برخوردارند، از کتابخانه‌ها و موزه‌ها گرفته تا کاخ‌های قدیمی و حتی کلیساها که امکان برپایی مراسم رمضانی و پخش اذان مغرب در آنجا مهیا شده بود.

مسلمانان انگلستان می‌گویند که ماه رمضان امسال در هیچ کشور غربی به اندازه انگلیس برای مسلمانان، فضای برپایی افطار در اماکن تاریخی و عمومی مهیا نشده است. برای نخستین بار در انگلستان صدای اذان مغرب از داخل پارلمان تا کتابخانه لندن و تعدادی از موزه‌های تاریخی این شهر و کلیساها و ورزشگاه‌ها شنیده شد.

کمتر روزی از ایام ماه مبارک رمضان امسال در انگلستان بوده که تصاویر و کلیپ‌هایی از اجتماع مسلمانان و غیر مسلمانان در مراسم افطار در یک مکان مشهور در این کشور منتشر نشده باشد.


بیشتر بخوانید:


در همین حال، جامعه مسلمانان در انگلستان انتظار داشتند که برپایی جشن‌های مردمی ماه رمضان در فضاهای عمومی در بریتانیا با واکنشی از سوی مهم‌ترین شخصیت این کشور یعنی شاه چارلز سوم، پادشاه همراه شود که به شناخت گسترده از اسلام و دوستی با بسیاری از نمایندگان جامعه مسلمانان در زمان ولی‌عهد بودنش شناخته شده است.

به گفته مسلمانان انگلستان، این اولین ماه رمضان از زمان بر تخت پادشاهی نشستن چارلز است که با وجود اینکه روزهای پایانی این ماه مبارک پشت سر گذاشته می‌شود، هیچ اظهارات یا اقداماتی از سوی وی در خصوص ماه مبارک رمضان صورت نگرفته است.

مسلمانان انگلستان و لذت افطار در اماکن تاریخی

به گزارش الجزیره، چند ماه پس از به سلطنت رسیدن چارلز سوم، شماری از ناظران متوجه تغییراتی در حرکات و اظهارات وی نسبت به دوران ولی‌عهدی‌اش شدند. این موضوع حتی در رفتار وی برای تبریک حلول ماه رمضان به مسلمانان نیز مشهود بود، زیرا او بر خلاف آنچه در ماه مبارک رمضان‌های دوران ولی‌عهدی خود انجام می‌داد به انتشار تصویری در حساب رسمی خانواده سلطنتی بریتانیا برای تبریک به این مناسبت بسنده کرد.

دو سال پیش، چارلز سوم، که در آن زمان ولی‌عهد بود، سخنرانی تصویری به مناسبت ماه مبارک رمضان داشت که در آن به مسلمانان بریتانیا و جهان تبریک گفته و در مورد ارزش‌های ماه مبارک رمضان صحبت کرده و از نقش مؤثر مسلمانان و مساجد برای کمک به نیازمندان در این ماه در دوران کرونا تمجید کرده بود.

به نظر می‌رسد که چارلز سوم راه مادرش الیزابت دوم، پادشاه پیشین انگلستان را در پیش گرفته که وی نیز جز برای مناسبت کریسمس سخنرانی یا اظهار نظری نمی‌کرد.

از سوی دیگر رفتار ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلستان در شیوه تبریک حلول ماه مبارک رمضان نیز به مذاق مسلمانان این کشور خوش نیامده است. وی بر خلاف سلف خود بوریس جانسون که دست‌کم با یک عبارت «رمضان مبارک» به آنها تبریک می‌گفت هیچ پیامی از طرف خود منتشر نکرد و تنها حساب کاربری نخست‌وزیری این کشور و نه حساب شخصی سوناک توئیتی را در تبریک ماه مبارک رمضان منتشر کرد.

مسلمانان انگلستان و لذت افطار در اماکن تاریخی

حضور نیافتن نخست‌وزیر انگلستان در هیچ‌یک از مراسم‌های افطاری در طول ماه مبارک رمضان نیز برای مسلمانان این کشور ناخوشایند بوده است؛ بخصوص که وی هرگز در دوره مسئولیت نخست‌وزیری خود در هیچ فعالیت خاصی ویژه اقلیت مسلمانان در انگلستان هم شرکت نکرده است.

تنها صادق خان، شهردار مسلمان لندن است که به عادتی که از زمان تصدی سمت خود در آن انجام داده، وفادار مانده است. او در افطاری بزرگ که در میدان ترافالگار در مرکز لندن برگزار می‌شود حضور یافت و این روزها همچنین برای برگزاری مراسم و مهمانی بزرگ روز عید فطر برنامه‌ریزی می‌کند.

مسئولیت سازماندهی برنامه‌های افطار در فضای باز در تعدادی از مکان‌های مشهور لندن بر عهده مؤسسه‌ای به نام «پروژه خیمه رمضان» است که این افطاری‌ها را در محوطه‌های کتابخانه انگلیس، موزه ویکتوریا و آلبرت، میدان معروف رویال آلبرت و ورزشگاه باشگاه چلسی ترتیب داد.

مسلمانان انگلستان و لذت افطار در اماکن تاریخی

برپایی افطار در اماکن تاریخی در داخل و خارج از انگلستان با بازتاب رسانه‌ای زیادی مواجه شده و این ایده به شهرهای دیگر هم سرایت کرده است، به نحوی که کلیساهای انگلستان نیز درهایشان را به روی مسلمانان باز کرده و افطاری می‌دهند، اذان را پخش می‌کنند و مسلمانان و غیرمسلمانان در یک سفره کنار یکدیگر افطار می‌کنند.

خبرنگار: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha