شور گردهمایی محفلی‌ها و شیرینی موفقیت «مجید عنان‌پور» در لبنان
کد خبر: 4136717
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

شور گردهمایی محفلی‌ها و شیرینی موفقیت «مجید عنان‌پور» در لبنان

نخستین هفته اردیبهشت با گردهمایی عوامل برنامه تلویزیونی محفل و با شور استقبال مخاطبان در برج میلاد و شیرینی درخشش مجید عنان‌پور، قاری ممتاز کشورمان در هفتمین دوره مسابقات قرآن «افضل قار‌ی‌القرآن» کشور لبنان با رتبه دومی همراه بود.

رویدادهای قرآنیبه گزارش ایکنا، نخستین هفته اردیبهشت‌ماه اگر چه همراه با دو روز از تعطیلات رسمی عید سعید فطر بود اما شاهد برگزاری رویدادهایی چون گردهمایی عوامل برنامه تلویزیونی محفل در برج میلاد با حضور عموم مردم، داوری آثار متقاضیان حضور در دوره‌های تربیت مجری محافل قرآنی و انتشار ترتیل تند قرآن کریم با عنوان «آوای معرفت» و درخشش قاری ایرانی در مسابقات لبنان با کسب رتبه دومی و ... بود.

نگاهی به مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته؛

گردهمایی «محفل» در میان استقبال مخاطبان 

گردهمایی عوامل برنامه تلویزیونی محفل با حضور پنج داور و میزبان این برنامه، حجج اسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمع دیگری از مدیران فرهنگی و قرآنی کشورمان و عموم مردم در برج میلاد تهران برگزار شد.

البته در روزهای پایانی این برنامه طی فراخوانی از مخاطبان و متقاضیان حضور در برنامه محفل خواسته شده بود تا با ارسال عدد یک به شماره ۳۰۰۰۱۱۷۱ یا ثبت‌نام در سایت mahfeltv۳.ir یا ثبت‌نام از طریق لینک پرس‌لاین علاقه‌مندی خود به حضور در این برنامه را اعلام کنند.

بنابراین براساس آماری که از سوی عوامل برنامه محفل اعلام شده است، بیش از ۳۰ هزار نفر برای حضور در این برنامه اعلام آمادگی کردند.

گردهمایی عوامل برنامه محفل

حضور عطیه عزیزی، حافظ خردسال و زهرا خلیلی، حدیث و ثنا نظری، حنانه خلفی و مریم شفیعی از حافظان نوجوان بر جایگاه و پاسخ به سؤالات داوران، اجرای قطعه «اینجا ایرانه» از سوی گروه سرود دختران احسان بخش، سخنرانی حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، بیان نکاتی توسط رضوان ‌درویش، داور و میزبان برنامه محفل از کشور سوریه و منافسه قاریان بین‌المللی و ... از دیگر بخش‌های این برنامه با نشاط چند ساعته بود.

نتیجه نظرسنجی مردمی برنامه تلویزیونی «محفل»

سازمان دارالقرآن الکریم با توجه به استقبال مردم از برنامه تلویزیونی محفل در ایام ماه مبارک رمضان، در نظر گرفت تا برای امتداد و ارتقای هرچه بیشتر این برنامه، از نظر مردم به صورت نظرسنجی بهره‌مند شود بنابراین نظرسنجی را در پایگاه اینترنتی تلاوت راه‌اندازی کرد و مهلت شرکت در آن تا پنجم اردیبهشت‌ بود.

برهمین اساس تا ظهر چهارم اردیبهشت‌، تعداد ۳۱۱۵۶ نفر در نظرسنجی برنامه محفل شرکت کرده‌اند که آمار آن به تفکیک امتیاز به برنامه (از ۱۰)، امتیاز به میزبانان برنامه(از 10) و جذاب‌ترین بخش‌ها قابل رؤیت است.

آوای معرفت؛ ترتیل تند قرآن کریم 

پروژه قرآنی «آوای معرفت» مشتمل بر ترتیل‌خوانی کل قرآن به شکل تندخوانی همراه با ملودی و آواهای ایرانی و فارسی است که برای اولین بار در کشور به همت مؤسسه معرفت و مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

برگزاری مراسم تجلیل از مرتّلان رمضانیه بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص)

مراسم جزء‌خوانی ماه مبارک رمضان این بیمارستان با حضور ۱۶ قاری بین‌المللی و ملی از ساعت ۱۱ تا ۱۲ در نمازخانه بیمارستان همراه با پخش اذان ظهر به صورت زنده با صدای یکی از قاریان برگزار شد که طبق سنت سال گذشته، مراسم تجلیل از مرتّلان ۱۲ اردیبهشت‌ماه بعد از نماز ظهر و عصر در سالن جلسات بیمارستان با حضور هادی کاظمی، رئیس بیمارستان و تعدادی از مسئولان قرآنی انجام می‌شود.

آغاز داوری متقاضیان حضور در دوره‌های تربیت مجری محافل قرآنی

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه طی ماه‌های گذشته اقدام به انتشار فراخوان تربیت مجریان محافل و مسابقات قرآن کرد، ثبت‌نام برای حضور در این دوره‌ها طی ماه‌های گذشته آغاز شد و در حاشیه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در اسفندماه سال گذشته نیز ادامه داشت.

براساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیش از ۳۰۰ نفر برای حضور در دوره‌های آموزشی مربوط به این موضوع ثبت‌نام کردند که از بین آنها ۱۰۰ نفر آثار خود را برای بررسی بیشتر ارسال کردند که به منظور پذیرش جهت حضور در دوره‌های آموزشی، داوری میان آثار انجام شد.

موفقیت «مجید عنان‌پور» در مسابقات قرآن لبنان

مجید عنان‌پور، قاری ممتاز کشورمان موفق به کسب رتبه دوم هفتمین دوره مسابقات قرآن «افضل قار‌ی‌القرآن» کشور لبنان شد.

این مسابقات به همت جمعیت قرآنی توجیه و ارشاد لبنان تحت حمایت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و با همکاری شبکه رادیویی «صوت الهدی» پیش از ماه مبارک رمضان آغاز و طی چهار مرحله به صورت آفلاین و آنلاین برگزار شد.

مجید عنان‌پور

نفرات برگزیده این مسابقات در روز عید فطر معرفی شدند که براساس آن محمود الفکری از لبنان، مجید عنان‌پور از ایران و محمود سيدناصر از مصر رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

۲۷ راهبرد پیشنهادی برای گسترش حفظ عمومی قرآن

رضا نباتی، از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش طی یادداشتی با موضوع «۲۷ راهبرد پیشنهادی برای گسترش حفظ عمومی قرآن کریم در کشور» که در اختیار ایکنا قرار داده است به مصوبه اهداف ۹گانه آموزش عمومی قرآن در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، اشاره داشته است.

اجرای محافل قرآنی در روستاهای کاشان

شهر کاشان در ایام ماه مبارک رمضان برنامه‌های قرآنی را در نقاط مختلف شهری و روستایی خود برگزار کرده است. ۳۰ محفل قرآن و عترت، جلسات روخوانی، قرائت، تفسیر و آموزش قرآن در قالب محفل قرآن و عترت در امامزاده محمد اوسط(ع) و تمامی بقاع متبرکه شهرستان کاشان در ایام ماه مبارک از جمله برنامه‌های ماه میهمانی خدا بود.

ویژه‌برنامه محافل قرآنی شهر کاشان با حضور سید‌جواد حسینی، قاری بین‌المللی و قاریان ملی همچون علی‌اصغر غدیری‌فرد، محمدامین کهن، امیر‌علی عطایی و محمدباقر محسنی و گروه تواشیح صراط و حضور فعال قرآنی مشهد، سروش عظیمی برگزار شد.

اجرای محافل قرآنی در روستاهای کاشان

۲۹ چالش در مسیر تحقق تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن

در ایام برپایی سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن و در روزهای پایانی برگزاری این رویداد، غرفه شورای توسعه فرهنگ قرآنی اقدام به برگزاری نشست‌هایی با محوریت اقدامات و فعالیت‌های کمیسیون‌های تخصصی این شورا کرد.

در یکی از این نشست‌ها که به تشریح فعالیت‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم اختصاص داشت، محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه این ستاد از احصای ۲۹ چالش پیش روی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور خبر داد. چالش‌هایی که از طریق مطالعات کمیته‌های مختلف این ستاد صورت گرفته است.

انتشار رده‌بندی نهایی مشارکت استان‌ها در «ستاره‌های زمین»

پویش «ستاره‌های زمین» در ماه مبارک رمضان سال گذشته در راستای ترویج سنت حسنه جلسات خانگی قرآن کریم راه‌اندازی و امسال نیز در قالب و شیوه‌های متنوع مجدد تا پایان ماه مبارک برگزار شد.

با پایان یافتن این پویش در ماه مبارک رمضان، ۹۸۴۸۷ خانواده ایرانی که ۵۲۰۹۷ خانواده از طریق مراجعه به سایت این پویش و تکمیل فرم ثبت‌نام و ۴۶۳۹۰ خانواده از طریق سامانه پیامکی در این پویش شرکت کردند.

این پویش با هدف ترویج و گسترش فرهنگ و معارف قرآنی و همچنین رصد و شناسایی محافل قرآنی و کشف جلسات و استعداد‌های ناب قرآنی با رویکرد آموزش (روخوانی، روانخوانی، تجوید، مفاهیم و تفسیر) میان آحاد مردم و اقشار مختلف جامعه برگزار شد.

پویش «ستاره‌های زمین»

راه‌اندازی پویش «حال خوب»‌ با هدف تلاوت روزانه قرآن

پویش «حال خوب» با هدف تلاوت یک صفحه از قرآن کریم همراه با معنی در هر شبانه‌روز با پیام «#از_خودمان_شروع_کنیم» راه‌اندازی شد.

در پویش حال خوب، یک صفحه از قرآن کریم همراه با معنی در هر شبانه‌روز با پیام «#از_خودمان_شروع_کنیم» ویژه همه تشکل‌ها، گروه‌ها و عموم علاقه‌مندان و پیام «#از_خودم_شروع_کنم» ویژه هر نفر تلاوت خواهد شد.

پویش حال خوب از تمامی علاقه‌مندان به ساحت قرآن کریم ازجمله استادان، روحانیون، قاریان، حافظان، مداحان، فعالان قرآنی و فرهنگی، گروه‌ها و تشکل‌های قرآنی، افراد مؤثر و اثر‌گذار در حوزه قرآن برای پیوستن به این حرکت قرآنی دعوت کرده است.

برگزاری مرحله نیمه‌نهایی ششمین دوره رقابت‌های شوق تلاوت

مرحله نیمه‌نهایی ششمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت چهارشنبه و پنجشنبه، ششم و هفتم اردیبهشت‌ماه به صورت غیرحضوری و با قضاوت آثار ارسالی و با حضور داوران در مشهد مقدس در دو بخش دختران و پسران برگزار شد.

قضاوت بخش دختران را راحله اسکندری و لیلا بایست برعهده‌ داشتند و مرحله نیمه‌نهایی رقابت پسران با قضاوت محمدجواد رجایی، حمید هروی و ابوالفضل چمنی انجام شد.

زمان مرحله کشوری مسابقات قرآن جمعیت هلال احمر تغییر کرد

با توجه به تراکم فعالیت‌های جمعیت هلال احمر و جلوگیری از تداخل همزمانی مسابقات قرآن و برنامه‌های هفته هلال احمر، مرحله کشوری مسابقات کشوری قرآن و نهج‌البلاغه جمعیت هلال احمر تغییر کرد.

پیش از این اعلام شده بود که مرحله دوم این مسابقات در ایام سالروز صلیب سرخ و هلال احمر طی بازه زمانی ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌‌ماه برگزار شود که به دوم و سوم خردادماه سال جاری همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر تغییر کرد.

مرحله نهایی مسابقات قرآن کارکنان بانک سپه

مرحله نهایی هفتمین دوره مسابقات قرآن کارکنان بانک سپه، شنبه، 9 اردیبهشت‌ در مسجد بلال سازمان صدا و سیما و با حضور ۴۵ نفر از راه‌یافتگان در سه رشته قرائت، حفظ سه جزء و حفظ پنج جزء قرآن کریم برپا می‌شود.

یادآور می‌شود، مرحله مقدماتی این مسابقات طی ماه مبارک رمضان در ۳۱ منطقه برگزار شد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۸ - ۱۸:۵۸
0
0
شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بین دو مقوله تبلیغی و ترویجی و آموزشی و تربیتی ارتباط پایدار و معنادار برقرار کند چنان که فعالیت های تبلیغی و ترویجی باید پیوست آموزشی و تربیتی آن هم با محوریت اهداف آموزش عمومی قرآن کریم باشد.
captcha