تأکید رئیس‌جمهور بر اقدام همه‌جانبه به منظور ترویج قرآن
کد خبر: 4202628
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
اهم رویدادهای قرآنی هفته

تأکید رئیس‌جمهور بر اقدام همه‌جانبه به منظور ترویج قرآن

جلسه پنجاه‎‌ونهم شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان این هفته در نهاد ریاست جمهوری، مهمترین رویدادی بود که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی بر بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها به منظور ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه و اینکه این امر نباید معطل بودجه و امور مالی شود، تأکید کرد.

رویدادهای فرآنی هفتهبه گزارش ایکنا، عرصه قرآن کشور در این هفته، در فضایی آرام، روزهای پایانی سال را پشت سر گذاشت و تنها رویداد پراهمیت آن که درست در روز کاری پایانی هفته رخ داد، برگزاری جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور رئیس‌جمهور بود که مصوبات و تأکیداتی به همراه داشت. در ادامه به گزیده‌ای از رویدادهای قرآنی هفته گذشته اشاره می‌شود:

پرهیز از معطل نگه داشتن امر ترویج قرآن به خاطر مسائل مالی

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهور در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که 10 اسفند در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، استفاده از ظرفیت‌های مردمی را شرط موفقیت در توسعه فرهنگ قرآنی دانست و ضمن تأکید بر پرهیز از معطل نگه داشتن امر ترویج و تبلیغ قرآن کریم به دلیل بودجه و مسائل مالی، تصریح کرد: دست‌اندرکاران و متولیان ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی باید تلاش خود را معطوف به مردمی کردن و تقویت فعالیت‌های مردمی در حوزه قرآن کنند.

تصویب راه‌اندازی ستاد تدبر در قرآن و کارویژه‌های قرآنی ۱۴۰۳

و اما تشکیل ستاد تدبر در قرآن یکی از مصوبات پنجاه و نهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود که با حضور رئیس جمهوری در نهاد ریاست جمهوری مطرح و به تصویب اعضای شورا رسید.

«مردمی‌سازی»؛ اساس توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور و جلسات خانگی قرآن 

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمصطفی حسینی نیز در نخستین مصاحبه رسمی خود با ایکنا، پس از انتصاب به دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی، با اشاره به یکی از موضوعات مهم در اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی که همانا گسترش و رونق جلسات خانگی قرآن کریم است، گفت: تأکید بر تحقق این امر در راستای منویات مفام معظم رهبری مبنی بر مسئله مردمی‌سازی در همه بخش‌ها به ویژه حوزه فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته است.

ویژگی‌های مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

مصاحبه ایکنا با حجت‌الاسلام خاموشی؛ رئیس سازمان اوقاف که در حاشیه برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم صورت گرفته بود، این هفته منتشر شد که در آن، خاموشی با بیان ویژگی‌های این دوره از مسابقات، گفت که حضور نمایندگان ۱۱۰ کشور در مسابقات ایران سبب شده است که این رویداد در جهان اسلام به عنوان یکی از مسابقاتِ محوریِ جهانی در مسئله قرآن مطرح شود.

رویدادهای فرآنی هفته

 اعلام زمان‌بندی ثبت‌نام آزمون‌ اعطای مدرک به حافظان قرآن

خبر قرآنی مهم دیگر هفته گذشته، ثبت‌نام نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم بود که تا 15 اسفندماه ادامه دارد و اعلام شد که این دوره از آزمون‌ها در سه مقطع ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و کل قرآن کریم برگزار می‌شود که  مرحله اول آن، جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ به صورت همزمان در سراسر کشور خواهد بود.

اعلام زمان برگزاری مرحله حضوری جشنواره تلاوت‌های تقلیدی

براساس آنچه که هفته گذشته در اخبار قرآنی اعلام شد، مرحله حضوری نخستین دوره جشنواره «تلاوت‌های تقلیدی» از 15 تا 18 اسفند در آستان امامزاده صالح(ع) برگزار می‌شود.

در این دوره  بیش از ۸۰ قاری نوجوان و جوان راه یافته به این مرحله حضور دارند که از ساعت 15 تا 20 با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت و رقابت آنها از طریق شبکه قرآن و معارف سیما پخش زنده خواهد داشت.

اعلام اسامی هیئت داوران شانزدهمین دوره مسابقات مدهامتان

از جمله اخبار مهم هفته گذشته، اعلام برگزاری قطعی مرحله کشوری شانزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم «مدهامتان» بود که از 12 تا 13 اسفند و با رقابت 280 متسابق از سرتاسر کشور برگزار می‌شود.

براساس این گزارش داوری این دوره از مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان صورت می‌گیرد که از جمله داوران بخش آقایان می‌توان به حسن ربیعیان، علی‌اکبر ملکشاهی، حسن اخوان‌اقدم اشاره کرد و در بخش بانوان نیز نفراتی همچون نسرین رضانیا، نجات صحاف  و هاجر حیدری به داوری خواهند پرداخت.

رویدادهای فرآنی هفتهمیزبان مرحله کشوری شانزدهمین مسابقات «مدهامّتان» تعیین شد

در تکمیل خبر فوق، مهدی مقدم؛ معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با تأیید زمان برگزاری این دوره از مسابقات «مدهامتان» گفت که این دوره از مسابقات به میزبانی کردستان و شهر سنندج برگزار می‌شود. در مرحله استانی این مسابقات شاهد رقابت 18 هزار نفر بودیم که در نهایت 280 نفر به مرحله کشوری راه پیدا کردند که از این تعداد 200 متسابق، مرد هستند.

دعوت اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی برای حضور در انتخابات

هفته گذشته تب و تاب انتخاباتی در فضای عمومی کشور به اوج خود رسیده بود و جامعه قرآنی نیز همگام با سایر نهادها و سازمان‌ها، تشکل‌های رسمی و مردمی به نحوی از انحاء سعی در تهییج و ترغیب آحاد مردم برای حضور حداکثری در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را داشتند که  اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت(ع) کشور نیز از جمله آنها بود  و با صدور بیانیه‌ای از آحاد ملت برای حضور پُرشور در این انتخابات دعوت به عمل آورد.

چهارمین کارگاه توانمندسازی مدرسان درس انس با قرآن برگزار می‌شود

بنا بر اعلام اداره کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، چهارمین کارگاه توانمندسازی ویژه مدرسان درس «انس با قرآن کریم» به صورت مجازی و برخط در این دانشگاه برگزار می‌شود که مدرس این کارگاه نیز سعید وحیدی‌مهر خواهد بود.

اما زمان برگزاری کارگاه توانمندسازی مدرسان درس «انس با قرآن کریم» پنجشنبه ۱۷ اسفندماه از ساعت ۱۴ تا ۱۸ اعلام شده است که شرکت در این کارگاه، برای صدور یا تمدید مجوز تدریس این درس الزامی است و مدرسان تا 14 اسفند فرصت برای ثبت‌نام در کارگاه دارند.

درخشش کانون قرآنی دانشگاه علامه طباطبایی در جشنواره ملی رویش

کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبایی در اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره ملی رویش که هفته گذشته برگزار شد، توانست حائررتبه برتر شود. در این دوره از جشنواره که استان یزد آن را میزبانی می‌کرد، دو تن از اعضای کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبایی رتبه‌های برگزیده را از آن خود کردند که با حضور وزیر علوم، تحقیقات  و فناوری در اختتامیه از آنها تقدیر شد.

شرکت ۱۰۳ هزار مددجوی کمیته امداد در جشنواره قرآنی باران وحی

اختتامیه جشنواره قرآنی «باران وحی» هفته گذشته  و با حضور مسئولان استانی و کشوری در امامزاده سیدعباس(ع) بجنورد مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد که در این مراسم جعفر صباغیان، قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) به ایراد سخن پرداخت.

رویدادهای فرآنی هفته

وی گفت: بیش از ۱۰۳ هزار نفر از مددجویان در سراسر کشور در این جشنواره شرکت کرده و مورد قضاوت  ۶۳۰ داور قرار گرفتند.

اجرای طرح «در محضر قرآن» ویژه جهادگران جهاددانشگاهی

«در محضر قرآن» عنوان طرحی است که مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با همکاری دفتر امور فرهنگی جهادگران آن را برگزار می‌کند.

این طرح مربوط به دوره ضمن خدمت آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم ویژه جهادگران جهاددانشگاهی است که به صورت آفلاین برگزار شده و  در این دوره، فراگیران با اصول و قواعد اساسی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم آشنا خواهند شد.

ثبت‌نام برای شرکت در این طرح، روز گذشته پنجشنبه 10 اسفند به پایان رسید و برنامه‌ریزی برای برگزاری هر چه زودتر آن در حال انجام است.

ضبط تلاوت‌های اذان‌گاهی از قاریان استان زنجان

معاونت تولید و نظارت شورای عالی قرآن در هفته گذشته اعلام کرد که در ادامه ضبط تلاوت قرآنقاریان ممتاز استان‌ها، با همکاری مشترک بین شورای عالی قرآن و صدا و سیمای استان زنجان، تعداد ۸۷ تلاوت تصویری از اساتید و قاریان ممتاز این استان، تولید شده است.

این تولیدات تصویری، طی چهار روز از ۲۸ بهمن تا ۱ اسفندماه ۱۴۰۲ به انجام رسیده که پس از انجام مراحل تدوین و نظارت، در اوقات اذان‌گاهی شبکه استانی زنجان پخش خواهد شد.

برگزاری مسابقات حفظ قرآن ویژه کودکان

هفته گذشته و همزمان با نیمه‌شعبان، مهدالرضا مجتمع فرهنگی - آموزشی امام رضا (ع) نخستین دوره مسابقات حفظ قرآن کریم ویژه کودکان پنج و شش را برگزار کرد.

این مسابقات، چهارم اسفند با حضور اساتید و داوران مطرح کشوری و با عنوان «دُردانه مهدوی» برگزار شد که در آن 55 نفر شرکت داشتند و بعد از برگزاری دوره مقدماتی، شرکت‌کنندگان در چهار گروه «۱۰ سوره آخر قرآن»، «۲۰ سوره آخر قرآن»، «۳۰ سوره آخر قرآن» و حفظ جزء ۳۰ قرآن» به رقابت با یکدیگر پرداختند.

شرکت ۱۰۷ نفر در هفتمین دوره آزمون حفظ ۲۰ جزء مهد قرآن

در هفته‌ای که گذشت هفتمین دوره آزمون سراسری حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم ویژه حافظان عضو مؤسسه کشوری مهد قرآن به پایان رسید که در آن 107 نفر از سراسر کشور شرکت کردند.

شرکت‌کنندگان در آزمون این دوره، حافظان استان‌های تهران، قزوین، یزد، مرکزی (محلات و اراک)، مازندران (نکاء)، خوزستان (شوش و دزفول)، اصفهان (برخوار، درچه و خوانسار)، خراسان رضوی (کاشمر)، سمنان (مهدی‌شهر) و همدان (نهاوند) بودند.

رویدادهای فرآنی هفتهبرگزاری احیای قرآنی شب نیمه‌شعبان در مسجد صدوق

شب یکشنبه هفته گذشته مصادف با شب نیمه‌شعبان و ولادت امام عصر(عج) به تعبیری از جمله شب‌های قدر محسوب شده و احیای این شب ثواب و برکات فراوانی دارد. حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمدجوان موسوی درچه‌ای؛ قاری ممتاز و بین‌المللی قرآن به اتفاق جمعی از قُراء، این سنت حسنه را پاس داشته و همچون سنوات قبل با تجمع در مسجد صدوق شهر ری و تلاوت قرآن و خواند ادعیه و مولودی، به احیای این شب پرداختند.

محفل انس با قرآن کریم در آستان عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود

پیرو خبر احیای مذکور، محفل انس با قرآن کریم نیز از سوی اداره کل امور قرآنی حرم عبدالعظیم(ع)، شنبه ۵ اسفند در شبستان امام خمینی(ع) حرم عبدالعظیم(ع) برگزار شد که طی آن تنی چند از قاریان ممتاز به قرائت قرآن در تجلیل و قدردانی از این شب مبارک، پرداختند.

رویدادهای فرآنی هفتهرقابت ۱۱۰۰ قاری و حافظ در مسابقات قرآن خانواده کارکنان سپاه

در هفته گذشته مشهد مقدس میزبان سیزدهمین دوره مسابقات قرآن خانواده کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که با حضور یک هزار و صد شرکت‌کننده از 6 تا 9 اسفند برگزار شد.

 

انتهای پیام
captcha