جشنواره «کوچ عشایر»؛ فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های عشایر اردبیلی
کد خبر: 4136959
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
مدیرکل امور عشایر اردبیل بیان کرد:

جشنواره «کوچ عشایر»؛ فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های عشایر اردبیلی

حاتم طهماسپور با اشاره به احساس تعلق به کشور و تاریخ درخشان عشایر استان رویداد ۲۰۲۳ را فرصتی برای معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های فرهنگی و اقتصادی عشایر استان به کشورهای عضو اکو و جامعه بین‌الملل دانست.

رویداد اردبیل2023به گزارش ایکنا از اردبیل، حاتم طهماسپور، مدیرکل امور عشایر استان اردبیل، روز گذشته، هفتم اردیبهشت‌ماه، در حاشیه مراسم افتتاحیه جشنواره «کوچ عشایر» اظهار کرد: دهمین جشنواره «کوچ عشایر» در جعفرآباد مغان با حضور میهمانان کشوری و بین‌المللی برگزار شد که عشایر عرب، ترکمن، کرمانج، بختیاری، کرد و آذربایجان غربی نیز در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: این جشنواره در سال ۱۳۸۶ جزو آثار ملی غیرملموس کشور ثبت شد و امسال نیز با تلاقی رویداد اردبیل ۲۰۲۳ میزبان سفرای کشورهای عضو اکو و سفرای ۴ کشور صربستان، بلغارستان، رومانی و چین در روز جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه است.

طهماسپور با اشاره به احساس تعلق به کشور و تاریخ درخشان عشایر استان رویداد ۲۰۲۳ را فرصتی برای معرفی ظرفیت ها و فرصت‌های فرهنگی و اقتصادی عشایر استان به کشورهای عضو اکو و جامعه بین‌الملل دانست.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل از برپایی ۳۵ آلاچیق در محل برگزاری جشنواره خبر داد و گفت: امسال برای اولین بار برگزاری جشنواره با مشارکت و نقطه نظرات ریش سفیدان عشایر استان اردبیل انجام میشود و با دستور استاندار تمامی دستگاه‌های ذیربط برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره پای کار خواهند بود.

طهماسپور تصریح کرد: در جشنواره امسال تولیدات دامی، گیاهان دارویی و صنایع دستی از مرحله پشم چینی تا ریسندگی و تولید به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی افزود: ۳۲ غرفه با اختصاص دو غرفه به شهدای عشایر و کنگره ۳۴۰۰ شهید والامقام استان در این دوره از جشنواره کوچ عشایر دایرخواهد بود و همچنین با نمایش کوچ نمادین عشایر، شتر زیبا، کوچ برتر و نمایش اسب میزبان میهمانان خواهیم بود.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل با بیان اینکه این استان در سال‌های اخیر با خشکسالی مواجه بوده است بیان کرد: خشکسالی باعث شده عشایر استان نسبت به فروش دام‌های خود اقدام کنند که این کار در بلندمدت به از بین رفتن زندگی عشایری استان اردبیل منجر خواهد شد.

وی تنش آبی را سبب در تنگنا قرار گرفتن عشایر استان دانست و گفت: در سال جاری استان اردبیل به جهت نوع بارش و زمان بارش ها اولین استان کشور در خشکسالی است که مشکلات زیادی برای دامداران، زارعین و باغداران استان ایجاد کرده است.

انتهای پیام
captcha