دارالقرآن اروپا؛ پیشگام در آموزش مجازی معارف قرآنی
کد خبر: 4137633
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴

دارالقرآن اروپا؛ پیشگام در آموزش مجازی معارف قرآنی

مؤسسه دارالقرآن اروپا، یک دهه قبل با هدف آموزش معارف قرآنی به علاقه‌مندان در سرتاسر جهان آغاز به کار کرد. فعالیت‌های برخط آموزشی این مرکز اکنون با استقبال هزاران نفر از ده‌ها کشور روبرو شده است.

با گسترش پدیده جهانی‌شدن از سویی و افزایش مشغله‌های روزمره افراد از سوی دیگر، امر آموزش در دنیای امروز دستخوش تحولات زیادی شده است. بسیاری از مؤسسات اکنون محتوای آموزشی خود را براساس نیازهای خاص مخاطبان و زمان مورد نظر آنها طراحی می‌کنند و آموزش از راه دور و دوره‌های آنلاین بخش زیادی از نیازهای علاقه‌مندان به علم‌آموزی را پوشش می‌دهد.

در دهه اخیر در حوزه آموزش معارف دینی و قرآنی، مؤسسات زیادی محتوای خود را به صورت برخط در اختیار علاقه‌مندان در گوشه و کنار جهان قرار می‌دهند که با استقبال زیادی روبرو شده است. دارالقرآن اروپا (DarulQuran) یکی از این مؤسسات پیشرو در امر آموزش علوم قرآنی به صورت آنلاین به مخاطبان جهانی است.

عبدالحمید کاظمی، از مسئولان مؤسسه دارالقرآن اروپا در گفت‌وگو با ایکنا درباره پیشینه این مؤسسه گفت: دارالقرآن اروپا از سال 2012 با محوریت آموزش قرآن کریم به زبان انگلیسی در انگلیس آغاز به کار کرد.

آموزش معارف قرآنی به مخاطبان جهانی

کاظمی افزود: پس از گذشت 12 سال اکنون این مؤسسه در 5 زبان اسپانیولی، فرانسوی، انگلیسی، هلندی و عربی به ارائه خدمات آموزشی قرآنی مشغول است و تاکنون موفق به برگزاری دوره‌های مختلف تفسیر، حفظ، تجوید و روخوانی برای قرآن‌آموزان کشورهای مختلف به این زبان‌ها شده است.

کاظمی ادامه داد: مخاطبان ما از 190 کشور جهان هستند و ما تا کنون بیش از 3 هزار فارغ‌التحصیل داشتیم و 25 نماینده محلی در کشورهای مختلف در حال انجام کارهای مؤسسه هستند. همچنین 70 دوره تخصصی در هر کشور و هر زبان توسط تیم‌های مستقر در کشورها و کارشناسان بومی تولید شده که کار منحصر به فردی در جهان اسلام است.

کاظمی ادامه داد: این مؤسسه برنامه‌های قرآنی متعددی را برای کودکان در سراسر دنیا اجرا کرده است. همچنین براساس تقاضای مسلمانان خارج از کشور و افراد شاغل در خصوص بهره‌مندی از دوره‌های ثابت و در دسترس عموم بانوان، این دوره‌ها نیز به آن افزوده شده است و در حال حاضر هزاران قرآن‌آموز در وب‌سایت دارالقرآن از دوره‌های آموزش عمومی چون روخوانی، روانخوانی، تجوید و ... تا دوره‌های تخصصی بهره‌مند می‌شوند. در حال حاضر ۱۲۰ همکار در دارالقرآن اروپا مشغول تدریس و کارهای اجرایی و آموزشی هستند. این مؤسسه با نهادهای مختلف و مؤسسات قرآنی خارج از کشور چون آمریکا، مراکز شیعی هند و مؤسساتی در تایلند و گرجستان و ... مرتبط است و پشتیبانی از قرآن‌آموزان خود را تا زمان دریافت مدرک دارد.

ارائه خدمات آموزشی به مؤسسات بزرگ جهان

کاظمی ادامه داد: ما با برخی مؤسسات آموزشی بزرگ دنیا همکاری داریم و کارگزار آموزش قرآن آنها هستیم که بیشتر آنها در  آمریکا، انگلیس و فرانسه هستند. همچنین با دانشگاه‌های خارجی ارتباط داریم و در کالج‌های مختلف خدمات آموزشی خود را ارائه می‌دهیم.

کاظمی درباره منبع تأمین بودجه این مؤسسه گفت: مؤسسه ما کاملاً خصوصی است و ترکیبی از خیرین و سیستم اقتصادی درونی مؤسسه، هزینه‌ها را تأمین می‌کنند. ما به تازگی شهریه بسیار مختصری از دانشجویان می‌گیریم که صرفاً برای  ایجاد انگیزه و ترغیب دانشجویان به اتمام دوره‌ها است. این امر باعث شد انگیزه آنها بیشتر شود و بخشی از هزینه‌های مؤسسه پوشش داده شود. 

کاظمی درباره دیگر خدمات این مؤسسه ادامه داد: علاوه بر این، ما به فعالانی که قصد فعالیت دینی و قرآنی در خارج از کشور را دارند مشاوره می‌دهیم و در زمینه مخاطب‌شناسی و انتقال تجربه به آنها کمک و الزامات کار فرهنگی در خارج از کشور را برای آنها تبیین می‌کنیم. تاکنون به بیش از 20 مؤسسه داخلی که در حوزه بین‌الملل فعال هستند مشاوره تخصصی دادیم و همکاری‌هایی با مؤسساتی که قصد فعالیت در حوزه بین‌الملل دارند، تعریف کرده‌ایم.

وی افزود: ما در این مؤسسه هفتاد دوره تخصصی قرآنی به انگلیسی داریم. دوره‌های ما از روخوانی تجوید و تفسیر تا تربیت مدرس و مدیر قرآنی و سبک زندگی اسلامی را شامل می‌شود.

برنامه‌های بین‌ادیانی دارالقرآن اروپا

این فعال قرآنی ادامه داد: این مؤسسه در زمینه برنامه‌های بین ادیانی نیز فعال است. از جمله دپارتمان مطالعات تطبیقی ادیان این مؤسسه دوره‌ها وکارگاه‌هایی را در زمینه مطالعات تطبیقی ادیان اسلام و مسیحیت و با محوریت قرآن کریم و انجیل برگزار کرده است. دارالقرآن قصد دارد تا چنین رویدادهایی را در دو سطح عمومی و دانشگاهی و با همکاری و همفکری اساتید و محققان برجسته جهان اسلام و مسیحیت به شکل مجازی راه‌اندازی کند. مؤسسه دارالقرآن این اقدام را در راستای هم‌افزایی پیروان ادیان آسمانی و فراهم ساختن امکان گفت‌وگو و تعامل دو سویه میان مسلمانان و مسیحیان آغاز کرده است.

دارالقرآن اروپا

رفع نیازهای آموزشی علاقمندان به معارف قرآنی

وی افزود: به طور کلی ایجاد محیطی ایده‌آل برای یادگیری قرآن کریم به ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌ها برای همه علاقه‌مندان به یادگیری رشته‌های مختلف معارف قرآنی در سراسر جهان؛ تشکیل زیربنای آموزشی فراگیری علوم قرآنی با رویکرد آکادمیک منطبق بر فناوری‌های روز در زمینه آموزش؛ ارائه خدمات آموزشی به افرادی که به معلمان و کلاس‌های قرآنی دسترسی ندارند؛ زمینه‌سازی برای پرورش اساتید، طلاب و قاریان قرآن در نقاط مختلف جهان؛ برگزاری دوره‌های قرآنی برای کودکان، دوره تربیت مدرس قرآن، دوره روخوانی، دوره حفظ کل قرآن، دوره حفظ موضوعی قرآن، دوره تفسیر، مسابقات‌ بین‌المللی قرآن، برقراری ارتباط با فعالان برجسته قرآنی از اهداف اصلی این مؤسسه هستند.

کاظمی ادامه داد: در دوره‌ها و فرآیند آموزش از سیستم مدیریت آموزش(LMS) استفاده می‌شود که توسط معلمان حرفه‌ای با استفاده از نرم‌افزارهای روز انجام می‌شود. سؤالات قرآن‌آموزان در کمترین زمان ممکن توسط متخصصان پاسخ داده می‌شود. پشتیبانی و کمک تمام وقت کارشناسان وب‌سایت در طول دوره از ابتدای ثبت نام تا فارغ‌التحصیلی و پذیرش گواهینامه، پشتیبانی و کمک تمام‌وقت کارشناسان وب‌سایت در طول دوره از ابتدای ثبت نام تا فارغ‌التحصیلی از خدمات این مؤسسه است.

وی افزود: دوره‌هایی که در این وب‌سایت تدریس می‌شود شامل روخوانی برای مبتدیان، تجوید، صوت و لحن، روش ترجمه قرآن کریم، علوم قرآنی، تفسیر قرآن، حفظ کامل قرآن کریم، حفظ موضوعی قرآن کریم و حفظ سوره‌های برگزیده قرآن کریم است. همچنین یک دوره مسابقه بین‌المللی قرآن مخصوص بانوان با عنوان (RAB Award) داریم  که امسال دومین دوره آن برگزار می‌شود.

کاظمی در پایان گفت: وب‌سایت و محتوای آموزشی ما به تدریج توسط تیمی متشکل از بیش از 60 نفر از همکاران مستعد تمام وقت و پاره وقت از چندین کشور از جمله انگلستان، ایالات متحده، کانادا، عربستان سعودی، فرانسه، ایرلند، هند، پاکستان و روسیه ایجاد و توسعه داده شده و هم‌اکنون به نشانی www.DarulQuran.co.UK در دسترس علاقه‌مندان است. 

گفت‌وگو: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha