هدف دشمنان از تخریب نهاد روحانیت/ شهید الداغی روح غیرت را در جامعه دمید
کد خبر: 4138649
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

هدف دشمنان از تخریب نهاد روحانیت/ شهید الداغی روح غیرت را در جامعه دمید

حجت‌الاسلام خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران گفت: شیاطین نهاد روحانیت را تخریب می‌کنند و در فضای مجازی بی‌هنری برخی در تخریب این نهاد خدمتگزار است؛ روحانیت خار در چشم و استخوان در گلوی استکباریان است. هدف عمده تخریب‌ها این است که روحانیت از موضع حقش عقب‌نشینی کند و آنها این آرزو را به گور خواهند برد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی امروز 15 اردیبهشت، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، که در دانشگاه تهران برگزار شد، با تأکید بر حریم نگهداری برای ذات مقدس ربوبی گفت: امام علی(ع) در خطبه 88 نهج‌البلاغه می‌فرمایند که شما را به یاد مرگ توصیه می‌کنم. آن را کمتر از یاد ببرید. چگونه از چیزی غافل می‌مانید که او از شما غفلت نمی‌کند.

وی در ادامه با اشاره به طرح مباحث توحیدی در خطبه‌های اول گفت: از صفاتی که قرآن برای پروردگار بیان کرده آن است که خداوند به وعده‌هایی که به بندگانش می‌دهد وفا می‌کند. آنها که به وعده‌ها وفا نمی‌کنند، ناتوان، جاهل و یا نیازمند هستند و تمام اینها از ساحت ذات پروردگار به دور است.

خاتمی اظهار کرد: در آیه 122 سوره «نساء» خداوند به آنهایی که اهل ایمان و عمل صالح هستند وعده داده دکه وارد بهشت می‌شوند و همیشه در آنجا هستند و وعده خدا حق است و چه کسی در وعده از خداوند صادق‌تر است.

وعده مشروط خدا

خطیب جمعه تهران بیان کرد: آیه 7 سوره «محمد(ص)» هم آمده است که شما یار خدا باشید خدا یار شما خواهد بود و او شما را ثابت قدم و استوار نگه می‌دارد. این از وعده‌های خداوند است که البته مشروط است. سؤال این است که آیا خدا نیازی به یاری ما دارد. قطعا نیازی ندارد زیرا در 18 آیه قرآن، «غنی» از صفات خدا بیان شده است؛ کسی که محتاج باشد واجب الوجود نیست. در آیه 8 سوره «ابراهیم(ع)» نیز آمده که جناب موسی فرمود اگر شما و تمام عالم کافر شوید ضرری به خدا نمی‌زنید.

مصادیق یاری خداوند

وی ادامه داد: حال این سؤال مطرح می‌شود اگر خدا نیاز به کمک و یاری ما ندارد پس یاری خداوند به چه معناست؟ قرآن مصداق این یاری خداوند را در دو آیه بیان کرده است. در آیه 40 سوره «حج» آمده که دفاع از دین خدا را مصادیق یاری خدا بیان کرده است. در هر عرصه؛ فردی، اجتماعی، اداری، سیاسی و ... باید محور ما دین‌مدارانه عمل کردن باشد. اگر مدافع حریم دین نباشید دشمنان خدا نمی‌گذارند نام خدا برده شود. زیرا دشمنان خدا با خدا دعوا دارند و لذا آنهایی که به یاری دین خدا بشنابند قطعا خدا آنها را یاری می‌دهد.

خاتمی ابراز کرد: یاری خدا فقط پیروزی نیست؛ القای رعب در دل دشمنان، ایجاد آرامش در دل مؤمنان و خنثی شدن توطئه‌ها جزو یاری خداست. آمریکا می‌خواست کشورهای همسایه را علیه ما متحد کند اما دیدید که ورق 180 درجه برگشت و همسایگان برای ایجاد روابط با ایران مسابقه گذاشته اند و این همان نصرت و یاری خداست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری آیه 14 سوره «صف» را مصداق دوم یاری خدا خواند و گفت: این آیه می‌فرماید: مؤمنین یاران خدا باشید، همانگونه که حواریون حضرت عیسی(ع) عمل کردند عمل کنید وقتی که عیسی (ع) گفت یاران من به سوی خدا چه کسانی هستند و آنها گفتند ما یاران خدا هستیم؛ پس مصداق دیگر یاری خدا، یاری حجت خدا است.

وی یادآور شد: زمانی که پیامبر اکرم(ص) زنده هستند ایشان حجت خدا هستند و پس از ایشان طبق «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» امام علی(ع) و بعد از ایشان سایر ائمه حجت خدا هستند. در زمان غیبت نیز طبق روایت معتبر و موثق اسحاق بن یعقوب باید به روات حدیث مراجعه کنیم و روات حدیث همان ولی فقیه است و ولی فقیه حجت امام زمان(عج) بر ماست و لذا تنها نگذاشتن حجت شرعی و حمایت از او از مصادیق یاری خداست.

یاری حجت شرعی یاری خداوند است

خاتمی تصریح کرد: در عصر حاضر امام زمان(عج) حجت ماست و ایشان ولی فقیه را تعیین کرده اند و لذا یاری حجت شرعی یاری خداوند است. معنای این وعده الهی آن است که اگر ما دین خدا را تنها نگذاریم و شعائر دین را باشکوه نگه داریم و حجت شرعی را تنها نگذاریم خدا ما را یاری می کند و این وعده، حتمی است.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با توصیه مجدد همگان به رعایت تقوا به برخی مناسبت‌های مهم اشاره کرد و گفت: یاد شهید مجاهد، خدمتگزار بزرگ فرهنگ شیعه، آیت‌الله شهید مرتضی مطهری را گرامی می‌داریم. امروز 15 اردیبهشت، یاد محدث بزرگ، شیخ صدوق را گرامی می‌داریم. 16 اردیبهشت سالروز شهادت حمزه سیدالشهدا(ع)، نماد غیرت دین، است. همچنین یاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را گرامی می‌داریم که قبرشان قبله تهران است و فردا روز وفات این احیاگر راه اهل بیت(ع) است. روز 19 اردیبهشت، روز تجلیل از محدث بزرگ، مرحوم کلینی صاحب کتاب کافی است.

وی افزود: به عنوان یک شاگرد لازم می‌دانم از آیت‌الله سیدرسول موسوی تهرانی تجلیل کنم که هفته قبل از دنیا رفت. استادی که حداقل 50 سال در حوزه علمیه قم شاگرد تربیت کرد. من خودم به دیدن ایشان رفتم و می‌گفت فرمایشات رهبر معظم انقلاب به دقت از اول تا آخر گوش می‌دهند و ارادتمند مقام معظم رهبری و نظام بود.

خاتمی در ادامه با اشاره به شهادت آیت‌الله سلیمانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، گفت: صحنه را همه دیدند که جنایتکار ضارب با آرامش خاطر این شهید عزیز را به رگبار بست و کشت. این شهید عزیز حداقل چهار دهه عمرش را یکسره در خدمت مردم در سنگر امامت جمعه و جاهای دیگر بود.

روحانیت در قلب مردم جا دارد

وی در خصوص پیام تجلیل‌ها از ایشان گفت: در بابلسر و کل مازندران و قم دیدید چه تجلیلی کردند. اینها نشانه محبوبیت روحانیت است و نشان می‌دهد روحانیت در قلب مردم جا دارد و روحانیت به پاس خدمت به مردم علیرغم تمام تخریب‌ها در دل‌های مردم هست. روحانیت در سه عرصه خدمات شایان عرضه کرده و می‌کند؛ فرهنگی، سیاسی و خدمات اجتماعی.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: شیاطین نهاد روحانیت را تخریب می‌کنند و در فضای مجازی بی‌هنری برخی در تخریب این نهاد خدمتگزار است. دلیل آن هم روشن است؛ روحانیت خار در چشم و استخوان در گلوی استکباریان بوده و هست و خواهد بود. هدف عمده این تخریب‌ها این است که روحانیت از موضع حقش عقب‌نشینی کند و آنها این آرزو را به گور خواهند برد.

خاتمی در ادامه به موضوع شهید غیرت پرداخت و گفت: این شهید عزیز؛ شهید حمیدرضا الداغی، در سبزوار در برابر کسانی که می‌خواستند ناموس مردم را به غارت ببرند، ایستاد. این غیرت ستودنی است و خداوند این غیرت را در وجود هر کسی باشد دوست دارد. در روایتی از پیامبر اکرم(ص) داریم که خداوند بندگان غیورش را دوست دارد و این جوان غیرت خودش را نشان داد و روح غیرت را بار دیگر در جامعه دمید.

وی اضافه کرد: انصافا مردم هم خوب تجلیل کردند و بیش از 100 هزار نفر در تشییع او حاضر شدند که در تاریخ سبزوار این تشییع بی‌سابقه است. نکته ستودنی دیگر کاروان‌هایی است که از سایر شهرها به پاس تجلیل از این غیرتمند دینی به مزارش در سبزوار آمدند و خود این هم گویای آن است که ایران اسلامی غیرت را ارج می نهد و غیرتمندان را بزرگ می‌شمارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان سپس به موضوع به شهادت رساندن شهید علیرضا شهرکی، رئیس پلیس آگاهی سراوان، و همسرش در سراوان اشاره کرد و گفت: جنایتکاران ضد این مردم این دو را به گلوله بستند و این افتخاری برای نیروهای مسلح و به ویژه نیروی انتظامی است که فداکارانه در این راه خدمت می ‌نند و از خود می‌گذرند.

خاتمی با اشاره به واکنش رئیس قوه قضاییه گفت: ایشان بیانیه جانداری در رابطه با پیگیری این مسئله و به سزای اعمال ننگین رساندن جانیان در موضوع شهید آیت‌الله سلیمانی، شهید غیرت و شهید امنیت صادر کرد. من به عنوان طلب مردم نکته‌ای را بیان می‌کنم که در تشییع جنازه شهید الداغی هم مردم در شعارها سر دادند؛ به رئیس دستگاه قضا می‌گویم همانگونه که در عرصه عفو و رحمت اسلامی با تدبیر شما و البته با تأیید مقام معظم رهبری، 90 هزار نفر آزاد شدند، انتظار از قوه قضاییه این است که در عرصه مقابله با این جانیان قاطعیت اسلامی را طبق موازین اسلامی نشان بدهند تا دیگر جانیان جرئت این جنایات را نداشته باشند و ببینند تیغ این نظام قاطعانه جنایتکاران آدمکش را هدف قرار داده است.

خطیب جمعه تهران افزود: همانگونه که رئیس قوه قضاییه در کردستان بیان کرد بعضی پرونده‌ها را خارج از نوبت به سرعت بررسی کنید تا اثربخش باشد. اگر جانیان و آدم‌کش‌ها احساس ناامنی کنند، دست به این جنایات نزده و نخواهند زد. مردم انتظار قاطعیت انقلابی منطبق بر موازین اسلامی دارند.

وی در ادامه به سفر مبارک و ارزشمند رئیس جمهور به سوریه اشاره کرد و گفت: نفس سفر رئیس جمهور، تأیید دیگر بر جبهه استوار مقاومت و تقویت این جبهه است. به خصوص که سوریه در خط مقدم مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی قرار دارد. مسئله بعد این است که تجلیل فوق‌العاده مردم سوریه از رئیس جمهور در حقیقت تجلیل از ملت ایران و نشان دهنده پیوند عمیق و ناگسستنی بین دو ملت و تشکر آنها از حمایت‌های ملت ایران در دوره غربت و مظلومیت شان است.

خاتمی با اشاره به تعمیق و گسترش روابط ایران و سوریه در تمام ابعاد، اظهار کرد: این سفر نشان داد سیاست مقاومت مقام معظم رهبری جواب داده و به بار نشسته است. همه در خارج در مقابل سوریه بودند و تنها کشوری که محکم و مقاوم در حمایت از سوریه ایستاد ایران اسلامی بود و این سیاست درست مقام معظم رهبری بود.

خطیب جمعه تهران در پایان با تجلیل از عزیزان هلال احمر گفت: این عزیزان کانون خدمت هستند و در هر جای کشور که بحران ایجاد شود این خوبان در خط مقدم به سرعت می شتابند. رئیس جمهور ترکیه از هلال احمر ما تشکر کرد، سوریه از هلال احمر ما تشکر کرده و من بالاتر می گویم خداوند از شما خادمان تشکر می کند و تشکر خداوند بالاترین تشکر از شما خدمتگزارانی است که به موقع در عرصه خدمت حاضر می‌شوید.

انتهای پیام
captcha