خداوند چه اکسیری در نماز شب گنجانده است؟
کد خبر: 4139916
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

خداوند چه اکسیری در نماز شب گنجانده است؟

نماینده ولی‌‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم گفت: کرامت ارزشمندترین رزق دنیاست و نماز شب عامل رزق است؛ خداوند می‌فرماید که اگر مردم اهل ایمان و تقوا باشند ما همیشه درِ برکاتمان را از زمین و آسمان به روی آن‌ها می‌گشاییم.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌‌فقیه در استان قزوین، در جلسه تفسیر قرآن کریم و در ادامه شرح آیات سوره مبارکه مزمل، گفت: ۲ موضوع در آیات ابتدایی این سوره مورد بحث است یکی قرآن و دیگری نماز شب که این دو مقوله از فرصت‌های بسیار مهم معنوی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: خوب است بررسی کنیم که ما تا چه حد از فرصت معنوی نماز برخورداریم و چطور با آن زندگی می‌کنیم؟ چقدر از نماز شب بهره‌مندیم؟ نماز شبی که با نهایت سهولت ارائه شده تا حدی که می‌توان با تیمم در رختخواب آن را اقامه کرد و زمان‌های آن به تناسب توان افراد متفاوت است و علاوه بر آن توصیه شده در صورت ترک نماز ادا، قضای آن را هم می‌توان به‌جای آورد؛ آیا ما از این فرصت‌ها و امتیازات بهره‌مند شده‌ایم یا نه به سهولت از کنارش عبور کردیم؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در باب «قرآن» در تفسیر بحارالانوار حدیثی از امام صادق (ع) مطرح شده که از کنار آیاتی که وعده بهشت داده به سادگی عبور نکنید، توقف و تفقدی کنید و درخواستی داشته باشید و اگر به آیه‌ای رسیدید که به جهنم پرداخته تأملی کنید و به خدا پناه ببرید از اینکه عاقبت کار انسان جهنم شود این امر سبب خواهد شد کارهایی را پیشه کنید که به دوری از جهنم و وصال بهشت منتهی شود.

وی در ادامه تفسیر آیات ابتدایی سوره مزمل به بیان احادیثی مرتبط با مضامین این آیات پرداخت و گفت: در حدیثی امام سجاد(ع) فرمودند که آیه‌های قرآن خزائن و گنجینه‌ها و معادن علم هستند، اگر گنجینه‌ای را باز کنند با اشتیاق و علم به آن جلب می‌شویم بنابراین هر آیه‌ای معدنی است که وقتی در آن گشوده می‌شود باید در آن دقت و تأمل کنیم.

وی افزود: اینگونه احادیث ما را به تأمل و تدبر در قرآن تشویق می‌کند تا اینکه بخواهیم بی‌توجه از کنار آیات عبور کنیم. تدبر؛ توقفی است که برای بهره‌گیری بیشتر از آیات توصیه شده است.

آیت‌الله عابدینی گفت: در کتاب ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال از ابن باب وی حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که توصیه کردند؛ جان شما و نماز شب (شما را به نماز شب توصیه می‌کنم) این سنت پیامبر شما و شایستگان قبل از شماست که زندگی خود را به نماز شب گره زده بودند و عادت آن‌ها شده بود. نماز شب حتی دردهای جسمانی را هم از شما دور می‌کند.

وی افزود: خداوند چه اکسیری در نماز شب گنجانده است؟ اصل برخاستن در نیمه‌شب چه ویژگی‌هایی دارد که آلام انسان را تسکین می‌دهد. امام صادق می‌فرمایند؛ نماز شب انسان را روسفید می‌کند. اهل عبادت و بندگی از نظر ظاهری و عزت و آبرو و شرف ارتقا پیدا می‌کنند اما اهل ریا و معصیت، چهره‌ای متفاوت از اهل ایمان دارند.

چگونه از بوی تعفن گناهان رها شویم؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در باب استغفار بیان کرد: روایت داریم که زیاد استغفار کنید مبادا بوی بد گناهان آبروی شما را ببرد. اگر کسی نزد خدا بی‌آبرویی کند، بوی بد گناهان، او را رسوا خواهد کرد؛ اما نماز شب است که با خود روسفیدی و آبرو و عزت به همراه دارد چون یکی از آداب نماز شب ۷۰ مرتبه استغفار است که انسان را مطهر و خوشبو می‌کند. گناهان بدبو و متعفن‌ هستند و پاک شدن آن‌ها انسان را خوشبو می‌کند.

وی در ادامه بیان برکات نماز شب به افزایش رزق اشاره کرد و گفت: سومین خروجی و اثر نماز شب؛ افزایش رزق و روزی است. رزق فقط نان و آب نیست بلکه ارزاق کرامت هم مد نظر است و آنچه روزی شهدا شد. کرامت ارزشمندترین رزق دنیاست. در قیامت چیزی همراه ما نخواهد بود اما رزق کریم چیزی است که هرگز دست از ما نمی‌کشد و در قیامت و عبور از پل صراط دست ما را خواهد گرفت.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: نماز شب عامل رزق است؛ گناهان مانع رزق‌اند و برکت را از زندگی ما می‌گیرند، خداوند می‌فرماید که اگر مردم اهل ایمان و تقوا باشند ما همیشه درِ برکاتمان را از زمین و آسمان به روی آن‌ها می‌گشاییم. وقتی در نماز شب ۷۰ بار استغفار می‌کنیم سبب گشایش رحمت خدا و برکت عمر و زندگی می‌شود.

وی در ادامه افزود: اگر مال و فرزند زینت دنیاست، نماز شب زینت آخرت است. هر چیزی روی زمین است (خانه و ماشین و ثروت و پست و مقام) همگی زینت‌های این دنیاست و نفس انسان را زینت نمی‌دهد و تنها دنیای اطراف او را زیبا می‌کنند، این‌ها زینت دنیا هستند نه زینت انسان اما ما اشتباه برداشت کردیم که هر چیزی که روی زمین است زینت ما انسان‌هاست؛ در حالی‌که قرآن می‌فرماید هر آن چیزی که روی زمین است زینت این دنیاست.

این مفسر قرآن کریم گفت: حتی ظاهر آراسته ما هم زینت زمین محسوب می‌شود و آنچه که وجود انسان را زینت داده و یار همیشگی او در این دنیا و جهان آخرت باقی خواهد ماند «ایمان» است. در زمان کوچ کردن از این دنیا، مال و ثروت و فرزند و زیورهای دنیایی به کار نمی‌آیند و تنها چیزی که در وقت جان دادن و در برزخ و قیامت ما را یاری می‌کند ایمان است. ایمان تنها رفیقی است که در نیمه راه ما را رها نخواهد کرد.

ایمان، زینت انسان است

وی افزود: ایمان همان دوستی است که خدا به انسان‌ها معرفی کرده است. اگر به دنبال زینت و زیبایی در دنیا هستیم ایمان همان صفتی است که با نفوذ در عمق جان و قلب ما، زیبایی ظاهری را هم به ارمغان خواهد آورد و یکی از راه‌های تحصیل این زیبایی به جا آوردن نماز شب است.

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: منابع تحصیل زیبایی برای انسان ایمان، نماز، قرآن و نماز شب و عبادت و خلوص نیت است. در احادیث ثواب‌الاعمال شیخ صدوق از امام صادق(ع) نقل است که کسی نزد امام صادق آمد و عرض حاجت و نیاز کرد و در بیان نیازها و شکایات خود زیاده‌روی کرد، گرفتاری‌ها و مشکلات زندگی‌اش را شرح داد و به جایی رسید که عنوان کرد من گرسنه هستم.

وی بیان کرد: امام در پاسخ گفت، ای بنده خدا، اهل نماز شب هستی؟ مرد پاسخ داد بله و امام رو به همراه او کرد و گفت، اگر کسی اهل نماز شب باشد و از گرسنگی شکوه کند در صحت سخن او شک و تردید وجود دارد چون ممکن نیست کسی اهل نماز شب باشد و در روز گرفتار شود چون سفره رزق و روزی خداوند برای اهل نماز شب همواره پهن و گسترده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: از حضرت امیرالمؤمنین(ع) نقل شده است که ایشان فرمودند نماز شب باعث سلامتی بدن می‌شود و خشنودی خدا را به دنبال دارد. خواندن نماز شب متمسک شدن به اخلاق انبیا الهی است. کسی که نماز شب می‌خواند خود را در معرض خدا عرضه کرده تا رحمت‌الهی را به سمت خود جلب و جذب کند و خود را به جایی برساند که رحمت خدا در آن باریدن گرفته است.

این مفسر قرآن بیان کرد: از معصومین نقل است زمانی که آن بنده خدا که طول روز را به کار و خدمت و تلاش سپری کرده و با خستگی به خواب می‌رود اما خود را به نماز شب می‌رساند و نیمه شب را به رازونیاز با خدا می‌پردازد و از فرط خستگی به سمت راست و چپ متمایل شده و پس از ادای نماز در حالت خواب آلودگی چانه‌اش به سینه‌اش می‌چسبد آن زمان است که خدا فرمان می‌دهد درهای آسمان به روی او گشوده شود و باب رحمت به روی او باز شود و آن زمان به ملائکه خود مباهات می‌کند که بنده مرا ببینید که با شدت خستگی برای عبادت کردن به پا خاسته و راز و نیاز را رها نکرده است.

دعای مؤمن در دل شب مستجاب است

وی ادامه داد: خداوند خطاب به ملائکه می‌گوید؛ این بنده مؤمن به خاطر امیدی که به من بسته این زحمت را به جان می‌خرد و سه چیز را از من طلب می‌کند که گناهانی را که مرتکب شده بیامرزم، توبه‌اش را بپذیرم و رزق و روزی و برکات دنیوی اخروی او را بیفزایم پس فرشتگان من شما را شاهد می‌گیرم که هر سه درخواست این بنده مؤمن خود را پذیرفته و اجابت می‌کنم.

این مفسر قرآن گفت: نماز شب واجب نیست اما خدا رحمتی دوچندان را در ادای آن نهاده است. امام صادق (ع) فرمودند که نماز شب چهره و صورت را حسن و نیکو و اخلاق را خوب می‌کند. انسان را خوشبو کرده و رزق و روزی فراوان می‌شود.

آیت‌الله عابدینی گفت: اگر استغفار کنید فراوان باران می‌بارد. این نشان می‌دهد که گناهان مانع از بارش رحمت الهی می‌شود پس استغفار کنیم تا گناهان کنار رفته و انسداد رحمت برطرف شود. با نماز شب و استغفار آن، غم و غصه و حزن و اندوه هم از بین می‌رود و چشم بصیر می‌شود.

وی افزود: در حدیثی آمده اگر کسی دروغی بگوید؛ به سبب آن دروغ رزقش بر او حرام شده و قطع می‌شود و از نماز شب محروم شده، و رزق و روزی هم به او نخواهد رسید. حسنات، سیئات را از بین می‌برند. اثر بدی‌ها روسیاهی، دل‌مردگی، قساوت قلب و بی‌بصیرتی است اما نماز مؤمن در دل شب گناه روز او را پاک می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خانه‌هایی که در آن نماز شب خوانده شده و قرآن تلاوت می‌شود در انظار اهل آسمان نورافشانی شده و می‌درخشد همانطور که ستارگان آسمان در چشم ساکنان زمین می‌درخشند.

سحر محمدعلیخانی

انتهای پیام
captcha