بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شد
کد خبر: 4140293
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵

بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شد

آیین افتتاح بخش بین‌الملل سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و غرفه کشور تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و زلفیه دولت‌زاده، وزیر فرهنگ تاجیکستان برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ امروز پنجشنبه، بیست و یکم اردیبهشت ماه همزمان با افتتاح بخش بین‌الملل سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران و افتتاح رسمی غرفه کشور تاجیکستان به عنوان میهمان ویژه این دوره، در نشست «چشم‌انداز تعاملات فرهنگی ایران و تاجیکستان» حضور یافت.

وی با اشاره به استقبال گرم اهالی فرهنگ و مخاطبان از سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: نمایشگاه کتاب محمل ارتقای تعاملات و گسترش مهرورزی و دوستی میان فرهنگ به شمار می‌رود به همین خاطر امسال شاهد حضور پرشور ناشران خارجی در بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستیم.

وزیر فرهنگ با یادآوری حضور کشور تاجیکستان به عنوان میهمان ویژه سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران، گفت: رئیس جمهور دولت مردمی نخستین سفر خارجی خود را به کشور تاجیکستان اختصاص داد و در راستای همین سفر، دور تازه روابط تهران و دوشنبه رقم خورد. پس از آن تعاملات و ارتباطات فرهنگی میان دو کشور افزایش یافت و روزهای فرهنگی دو کشور به صورت متقابل برگزار شد.
اسماعیلی حضور ویژه کشور تاجیکستان در نمایشگاه کتاب تهران را نشانه گسترش روزافزون تعاملات فرهنگی ایران و تاجیکستان دانست و گفت: پیوندهای تاریخی و فرهنگ مشترک عمیق میان دو کشور زمینه فعالیت اهالی فرهنگ و هنر در دو کشور فراهم کرده است و امیدواریم با افتتاح نمایندگی‌های فرهنگی ایران در تاجیکستان این مهم تقویت شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که اهالی فرهنگ ایران و تاجیکستان با شعرای دو کشور آشنا هستند، به دستاوردهای سفر سال گذشته خود به این کشور اشاره کرد و گفت: در این سفر یازده جلد از آثار شاعران ایرانی در تاجیکستان رونمایی شد که اهالی فرهنگ و ادب تاجیکستان، استقبال قابل توجه ای از این آثار داشته‌اند.
وزیر فرهنگ با تأکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط فرهنگی با کشورهای دوست منطقه گفت: ایران بزرگ فرهنگی ریشه در آداب و سنن مردم منطقه دارد و و امیدواریم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران زمینه ساز این تعامل فرهنگی گسترده باشد.

روابط عمیق فرهنگی ایران و تاجیکستان

زلفیه دولت‌زاده، وزیر فرهنگ تاجیکستان در این مراسم گفت: سال گذشته ناشران تاجیکستان در سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کردند و همچنین ایران در دهمین دوره نمایشگاه کتاب تاجیکستان شرکت کرد که این مراودات فرهنگی نشان از روابط عمیق دو کشور دارد.

وزیر فرهنگ تاجیکستان با اشاره به دعوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران، بیان کرد: در ادامه فعالیت‌های ادبی اقدامات بیشتری انجام خواهدشد تا بتوانیم بهترین مؤلف‌ها را بشناسیم و بهترین تألیف‌ها را انتخاب و ترجمه کنیم.

گفتنی است، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این مراسم به همراه زلفیه دولت زاده وزیر فرهنگ تاجیکستان ضمن افتتاح غرفه تاجیکستان از غرفه‌های مختلف بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید به عمل آورد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha