کتاب «بیست از بیست» در مقابل سند ۲۰۳۰ نگاشته شد
کد خبر: 4141970
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
یکشنبه با کتاب/ 3

کتاب «بیست از بیست» در مقابل سند ۲۰۳۰ نگاشته شد

نویسنده همدانی با اشاره به اینکه کتاب «بیست از بیست» با رویکرد مقابله با سند 2030 نوشته شده است، گفت: این کتاب خاطرات و زندگی‌نامه شهید 16 ساله است که به‌مدت ۱۶ سال پیکرش مفقود بوده و در همان روزی که شهید شده پیکرش پیدا می‌شود.

کتاب بیست از بیستبه‌منظور توسعه فرهنگ مطالعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین معرفی الگوهای برتر زندگی، ایکنای همدان هر هفته روزهای یکشنبه به معرفی یک کتاب می‌پردازد که این هفته به سراغ یکی از تازه‌کارترین و در عین حال از علاقه‌مندان نویسندگی در حوزه ادبیات پایداری رفته است. کتاب «بیست از بیست» خاطرات و زندگی‌نامه شهیدی است که معجزات فراوانی را به همراه داشته است.

محمدمهدی طبیبانی، نویسنده همدانی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه کتاب «بیست از بیست» در زمینه زندگی‌نامه شهید مسلم طاهری نگاشته شده است، اظهار کرد: این شهید 16 ساله، در سال 1358 شهید می‌شود و به‌مدت ۱۶ سال پیکرش مفقود بود و سرانجام در همان روزی که شهید شد، پیکر مطهرش پیدا می‌شود.

وی با بیان اینکه پیکر این شهید والامقام در شهرهای مختلف ایران بر روی دستان مردم تشییع شد، افزود: شهیدی که در کنار شهید زین‌الدین در قم دفن شده است به خواب مادر خود می‌آید و به مادرش می‌گوید فردا بیا و دور مزارم را آب و جارو کن که مهمان عزیزی داریم. مادر این شهید فردا با اضطراب بر سر مزار پسرش می‌رود و اطراف آن‌را آب و جارو می‌کند و ساعاتی بر سر مزار شهید خود می‌نشیند که در این حین می‌بیند شهیدی را آوردند و در کنار مزار پسرش و شهید زین‌الدین دفن کردند. این شهید، مسلم طاهری بود که در سن 16 سالگی به مقام والای شهادت رسیده بود.

طبیبانی با تأکید بر اینکه این کتاب با رویکرد مقابله با سند ۲۰۳۰ نوشته شده است، گفت: کشور ما نیازی به این سند ندارد، ایران اسلامی دانش‌آموزانی دارد که برای جهانیان الگوی جوانمردی و فتوت هستند، با این جوانان است که می‌توان هویت ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشید. تا زمانی که چنین الگوهایی در کشور وجود دارد آموزش و پرورش ما نیازی به فرهنگ غربی و سند ۲۰۳۰ ندارد تا کودکان و نوجوانان خود را با این فرهنگ پرورش دهد.

وی تصریح کرد: آنچه از روایات پدر، مادر، خواهر و نزدیکان و همچنین خاطرات دوستان و آشنایان و همرزمان شهید فهمیده می‌شود، این است که مسلم یک قهرمان بی‌ادعای مخلص و سختی کشیده و خودساخته‌ای بود که در عین سادگی، زندگی‌اش پر از راز و رمز و پیچیدگی است و این پیچیدگی شخصیتش با ایمان راسخ گره خورده است، ایمان به قدرت لایزالی که در کلام وحی، شهید را زنده همیشه تاریخ وصف می‌کند.

طبیبانی در معرفی این شخصیت گفت: مسلم طاهری، پسر پاک، خوش اخلاق، مؤمن و طاهری بود که به هیچ وجه اهداف و آرزوهایش کودکانه و محدود به دنیا نبود. همیشه از پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی بر دشمنان و نابودی استکبار جهانی، ظلم، کفر و جهل حرف می‌زد و شهادت در راه خدا، آرزوی همیشگی‌اش بود، با دیگران فرق داشت او شبیه دوستان شهیدش بود و همواره  سعی می‌کرد همانند شهدا زندگی کند، تا همانند آنها بمیرد. وابستگی به خانواده و عشقی که به پدر و مادر و خواهرش داشت نتوانست او را از عشق واقعی و مسیر رسیدن به خداوند، باز دارد و تعلقات دنیوی اصلا نتوانستند مانعی برای رسیدن مسلم به هدف اصلی‌اش بشوند.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: تفکر ناب انقلابی او را در تصمیم‌گیری قوی و قوی‌‎تر کرده بود. از همان کودکی به جای شعاردادن، عمل می‌کرد و در سختی‌ها، به جای ناامید شدن، به دنبال راه‌حل بود و برای حل مشکلات خود و دیگران لحظه‌ای کوتاهی نمی‌کرد. کتاب بیست از بیست در سال ۹۷ رونمایی و چاپ شد که انتشارات حماسه ماندگار وظیفه چاپ این کتاب را بر عهده گرفته بود.

محمد برخوردار، مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اهداف و رسالت‌های مدیریت ادبیات دفاع مقدس شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های نوقلمان و استعدادیابی آنها در تمامی شهرستان‌هاست، اظهار کرد: مدیریت ادبیات و تاریخ دفاع مقدس درصدد است کتاب خاطرات همه اقشار مختلف جامعه که در جنگ حضور داشته‌اند و سهمی از جنگ را به خود اختصاص داده بودند را ثبت و ضبط کند.

وی ادامه داد: این خاطرات ممکن است خاطرات یک رزمنده، یک روحانی، یک بانوی پشتیبان‌کننده جبهه و... باشد که در تلاش هستیم این خاطرات را جمع‌آوری و آنها را تبدیل به یک سند و الگوسازی کنیم. درصدد هستیم این سوژه‌ها را به‌صورت شهرستانی شناسایی و بانک سوژه را تشکیل دهیم و آن‌را در اختیار نویسندگان هر شهرستان قرار دهیم.

مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس درباره کتاب بیست از بیست گفت: این کتاب یکی از بهترین الگوهایی است که می‌توان برای کودکان و نوجوانان معرفی کرد، این شهید 16 ساله با وجود اینکه سن بسیار کمی دارد، اما دارای قدرت درک و فهم بسیاری است. آموزش و پرورش با معرفی چنین شخصیت‌های پنهانی می‌تواند بهترین الگو را برای دانش‌آموزان معرفی کند.

انتهای پیام
captcha