جلد دوم کتاب «قرآن و حقایق علمی» در الجزایر منتشر شد
کد خبر: 4142054
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶

جلد دوم کتاب «قرآن و حقایق علمی» در الجزایر منتشر شد

جلد دوم کتاب «قرآن و حقایق علمی» که دوازدهمین مدخل از تفسیر موضوعی ـ داستانی «التنزیل و التأویل» به شمار می‌رود از سوی دارالانوار للنشر و التوزیع، به صورت مجازی منتشر شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پرفسور نورالدین ابولحیه، مؤلف این تفسیر، در این مدخل(جلد) تلاش می‌­کند حقایق قرآنی را با داده­‌های علمی جدید مقایسه کند، او این بحث را از آسمان شروع کرده و با موضوع انسان به پایان رسانده است.

استاد دانشگاه الجزایر مدخل قرآن و حقایق علمی را از جوانب زیر مورد بررسی قرار داده است:
ـ  تلاش می­‌کند تا آرای مختلف مفسران را در زمینه انطباق آیات قرآنی با علوم تجربی و جواز یا عدم جواز تفسیر علمی قرآن را مطرح کرده و خواننده را برای پذیرش آرای موافق یا مخالف آزاد می­‌گذارد.
ـ نظرات اندیشمندان  و مفسران قرآن در دوره­‌های گذشته تاریخ را درباره آیات متعلق به طبیعت مطرح می­‌کند.
ـ تلاش می­‌کند خواننده کتاب را در فضای علمی جدید قرار داده تا با دیدگاهی عالمانه آیات متعلق به عالم خلقت را تلاوت کند. او در این زمینه منابع معتبر علمی جدید را اساس پژوهش خود  قرار می‌­دهد.
ـ   تلاش می­‌کند داده‌­های علمی جدید را با بیانی ساده شرح و توضیح دهد تا فهم داده­‌های علمی جدید برای طالبان تفسیر قرآن آسان شود.
ـ  تلاش می‌­کند تا به تفاسیر انحرافی که گاهی موجب وهن قرآن مجید و حقایق آن می­‌شود و نیز  تفاسیر قرآن با مطالب شبه علمی و نا معتبر پاسخ مسئولانه و علمی ارائه دهد.
ـ تلاش می­‌کند با توجه به این‌که هدف اصلی قرآن که همانا هدایت معنوی، تربیت انسان و تکامل روحی اوست، آیات علمی مورد اشاره را تبیین کند تا خواننده بداند که هدف قرآن مجید از ذکر و توصیف پدیده‌­های طبیعی، ارائه علوم تجربی نیست، بلکه در قالب این علوم، هدف اصلی، هدایت و تربیت انسان در مسیر فطرت و تکامل انسانی اوست.
ـ  جلد دوم کتاب «قرآن و حقایق علمی» که به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در الجزایر توسط آقای پروفسور نورالدین ابولحیه تألیف شده است در 503 صفحه سامان یافته و به تفسیر موضوعات زیر از دیدگاه آیات قرآنی و داده‌­های علوم جدید می‌­پردازد.
ـ خورشید و حالات مختلف آن که در قرآن توصیف شده است، ماه و آیات مربوط به آن و زمین و پدیده‌­های طبیعی و حرکات مختلف آن که در قرآن بدان اشاره شده، در این جلد از تفسیر آمده است.

انتهای پیام
captcha