انتشار دو جلد جدید از تفسیر داستانی قرآن در الجزایر
کد خبر: 4120717
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶

انتشار دو جلد جدید از تفسیر داستانی قرآن در الجزایر

دو جلد جدید از تفسیر «التنزیل و التأویل» در قالب رمان تألیف نورالدین ابولحیه، استاد دانشگاه الجزایر در این کشور منتشر شد.

به گزارش ایکنا از الجزایر، تفسیر «التنزیل و التأویل» اثری سترگ و قرآنی است که به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در الجزایر و به قلم توانای اندیشمند الجزایری پروفسور نورالدین ابولحیه در دست تألیف است و مجلدات آن به تدریج آماده و در فضای مجازی منتشر می­‌شود.

ویژگی اصلی این تفسیر موضوعی‌بودن آن است که در قالب رمانی بلند ارائه می‌­شود‌. با انتشار دو جلد جدید از این تألیف گران‌سنگ، تعداد مجلدات انتشاریافته به 16 جلد می‌رسد.

در طراحی اولیه این تفسیر بیست مدخل مقدماتی به منظور ورود به اصل تفسیر در نظر گرفته شده است که مجلدات پانزده و شانزده، یازدهمین مدخل مقدماتی را شامل می‌­شود.

پیش‌بینی می­‌شود که مجلدات تفسیر «التنزیل و التأویل» در صورت کامل شدن به پنجاه جلد برسد.

تفسیر «التنزیل و التأویل» چهارمین تفسیر نگاشته‌شده در الجزایر در طول تاریخ و اولین تفسیر شیعی در منطقه شمال آفریقا به شمار می­رود. این تفسیر از نظر سبک ارائه به صورت رمان (داستان بلند‌) نیز در جهان بی‌نظیر است.

عنوان مجلدات پانزده و شانزده تفسیر التنزیل و التاویل «القرآن و القصص و الاعتبار» است که طی آن داستان­های قرآنی و آیات مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفته است‌.

نویسنده در این بررسی به دنبال پاسخگویی به اهداف قرآن در ذکر داستان­‌ها و وقایع تاریخی است و تلاش می‌­کند فلسفه قصه‌­های قرآنی و درس‌­های توحیدی و تربیتی نهفته در آن را از دیدگاه قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) مورد بررسی قرار دهد.

از دیدگاه نورالدین ابولحیه، داستان­‌های قرآنی، تاریخ‌گویی و داستان‌سرایی نیست، بلکه همگی زیر مجموعه عنوان موعظه حسنه و با اهداف هدایتی و تربیتی قرار می­‌گیرند که یکی از شیوه­‌های اصلی دعوت پیامبران الهی به راه حق شمرده می­‌شود.

مطالب این دو جلد در مجموع در سی و یک فصل و بیش از یک‌هزار صفحه ارائه شده است.

انتهای پیام
captcha