کد خبر: 4142673
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
محمدمهدی بحرالعلوم بیان کرد:

لزوم تعریف فضای آموزشی در کنار جشنواره‌های قرآنی

یکی از پیشکسوتان قرآنی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های قرآنی دانشجویی و رشد این جشنواره‌ها، گفت: در برخی از این جشنواره‌ها شاهد حضور گروه‌های داوری سطح بالایی هستیم که بعضاً در ایام مسابقات در محاصره سؤالات بی‌شمار شرکت‌کنندگان هستند؛ این موضوع نشان می‌دهد در کنار جشنواره‌‌های قرآنی باید به فضایی برای آموزش آنها نیز اندیشید.

بحرالعلوممحمدمهدی بحرالعلوم، پیشکسوت قرآنی کشور و از داوران بخش آوایی بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت اساتید، کارکنان و دانشجویان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه پنج سال به عنوان مسئول مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و چندین دوره نیز به عنوان داور از نزدیک در جریان این جشنواره بوده است، گفت:‌ خوشبختانه این جشنواره از برنامه منظمی برخوردار است و نکته‌ای که وجود دارد این است که مخاطبان این رویداد از نخبگان حوزه پزشکی هستند.

وی در ادامه به گستردگی رشته‌ها و بخش‌های این جشنواره اشاره کرد و افزود:‌ جمع کردن جشنواره‌ای با شش بخش و 53 رشته که داوری‌های مختلف و سلیقه‌های متفاوت و مختلفی در آن حضور می‌یابد کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است. 

این پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: بسیاری از افرادی که به این مسابقات می‌آیند را می‌شناسم و چهره‌های شناخته شده‌ای هستند. حضور تعداد زیادی از شرکت کنندگان با کیفیت در جشنواره‌های قرآنی – دانشجویی نشان می‌دهد دانشگاه‌ها روی این موضوع کار کرده‌اند. 

بحرالعلوم تصریح کرد: ما از مسابقات وزارت بهداشت توقع مسابقاتی در سطح مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف را نداریم چراکه برخی از شرکت کنندگان در این مسابقات در ابتدای راه مسابقاتی خود هستند و زمان زیادی برای کسب تجربه و ... دارند. لذا شرکت کنندگان در این رویداد در سطح مسابقات وزارتخانه با کیفیت هستند و البته جای رشد بسیار زیادی هم دارند.

این داور بخش آوایی بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه به طراحی مباحث آموزشی برای شرکت کنندگان در جشنواره‌های قرآنی اشاره و بیان کرد: در ایام فراغت داوران شاهد پرسش‌های متعدد، تعداد زیادی از شرکت کنندگان از گروه داوری برای بهره‌مندی از نکات آموزشی بودیم، موضوعی که میزان تشنه بودن شرکت کنندگان به مباحث آموزشی را نشان می‌دهد. 

وی اظهار کرد: مسابقات و جشنواره‌های دانشجویی معمولاً به صورت فشرده برگزار می‌شود و فرصتی برای بیان مطالب و مباحث آموزشی و کارهای کارگاهی ایجاد نمی‌شود یا کمتر ایجاد می‌شود. بسیاری از افرادی که در این جشنواره‌ها حضور می‌یابند از اساتید حفظ و قرائت مبرزی که در تهران حضور دارند برخوردار نیستند و تشنه آموزش هستند. 

سطح بالای داوری

بحرالعلوم در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سطح بالای داوری بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآنی وزارت بهداشت، بیان کرد: حضور تعداد زیادی از اساتید طراز اول کشوری در متن یک رویدادِ رقابتی علاوه بر مباحث مفیدی که به همراه دارد می‌تواند با یک برنامه‌ریزی مطلوب بهره‌های آموزشی از این قبیل حضورها هم برده شود. 

این داور بخش آوایی بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری جشنواره قرآنی به قرآنی شدن فضای دانشگاه و جامعه کمک می‌کند یا خیر،‌ گفت: مسابقات قرآن یک بخش از فعالیت‌های قرآنی است، این بخش به تنهایی نمی‌تواند موجب توسعه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگ قرآنی در جامعه شود. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه مخاطبان ما در جامعه و از جمله در دانشگاه‌های علوم پزشکی چهار دسته یا چهار طیف هستند، افزود: یکی از این گروه‌ها، فعالان قرآنی هستند، ما چه برای این گروه مسابقه برگزار کنیم و چه نکنیم فعال قرآنی هستند و خواهند بود. گروه دوم آنهایی هستند که قرآنی نیستند اما واکنش مثبتی به برنامه‌های قرآنی دارند که جمعیت این طیف از همه بیشتر است. 

بحرالعلوم تصریح کرد: طیف یا گروه سوم هم گروه خنثی هستند، این گروه نسبت به موضوعات و برنامه‌های قرآنی هیچ واکنشی ندارند. چهارمین گروه هم افراد مخالف فعالیت‌های قرآنی هستند. دو طیف اول و چهارم جمعیت اندکی دارند و طیف‌های وسط پرجمعیت هستند.

اهمیت عملکرد فعالان قرآنی

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه برای هر کدام از این طیف‌ها وظایفی داریم، بیان کرد: برای طیف اول وظیفه داریم آنها را شناسایی کرده و به روز نگه داریم، برگزاری جشنواره قرآنی در همین راستا و برای پاسخ دادن به نیازهای این طیف است. ما باید برای سایر طیف‌ها هم برنامه داشته باشیم، اگر از کنار آنها بی‌تفاوت عبور کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد. لذا در پاسخ به سوال شما باید بگویم تنها بخشی از توسعه فرهنگ قرآنی بر عهده مسابقات است. بخش عمده دیگر این توسعه باید از طریق کارهای دیگر انجام شود. ما باید به سمت جمعیت سه طیف دیگر برویم و قرآن را با زبان‌های هنر و رسانه و ...به آنها  ارائه دهیم.

وی در پایان بیان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌توان روی طیف‌های دوم، سوم و چهارم اثر بگذارد، رفتارهای قرآنیان است. هرچقدر از قرآن صحبت کنیم اما استاد و مدیر و مسئول و مجموعه مدیران و قرآنی عمل نکنند بچه‌ها به قرآن گرایش پیدا نمی‌کنند. 

انتهای پیام
captcha