طراحی تور مجازی سفر از غزه به قدس و مسجدالاقصی
کد خبر: 4143226
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

طراحی تور مجازی سفر از غزه به قدس و مسجدالاقصی

تیمی از جوانان فلسطینی با استفاده از فناوری‌های جدید و تهیه فیلم‌های ویدئویی از اماکن تاریخی و باستانی شهرهای فلسطینی و مهم‌ترین آن بیت‌المقدس و مسجد الاقصی توانستند بر محرومیت ساکنان غزه برای سفر به بیت‌المقدس غلبه کنند.

تور 360 درجه سفر از غزه به قدس و مسجدالاقصی

به گزارش ایکنا به نقل از العربی الجدید، شور و شوق سجی ابودلال، دختر جوان فلسطینی او را بر آن داشت تا با استفاده از پروژه‌ای با عنوان PAL VR و استفاده از فضای مجازی، شهرهای فلسطینی را به یکدیگر متصل کرده و بر محرومیت‌های اِعمالی از سوی رژیم صهیونیستی غلبه کند.

ابودلال با همراهی پنج تن از همکاران زن و مرد خود از طریق این پروژه که با پیوند بخش قدیمی شهر غزه و بخش قدیمی قدس آغاز شد، به دنبال غلبه بر موانع ناشی از اشغالگری اسرائیل در شهرهای مختلف فلسطین است؛ به نحوی که فلسطینی‌ها دست‌کم در فضای مجازی بتوانند فارغ از محدودیت‌ها و پست‌های ایست و بازرسی رژیم صهیونیستی در شهر گشتی بزنند.

این جوانان در پروژه مشترکی که با هزینه مالی خودشان راه‌اندازی کردند با عکاسی از مکان‌های باستان‌شناسی و توریستی و با فناوری 360 درجه و تقویت آن‌ها با فناوری واقعیت مجازی، بیننده را قادر می‌سازد به صورت دیجیتالی در شهرهای فلسطینی و اماکن تاریخی و دینی گشت بزند و از زوایای مختلف دقیق‌ترین جزئیات آنجا را هم مشاهد کند، به نحوی که به او این حس را القا می‌کند که در قلب آن مکان است.

تور مجازی  مسجدالاقصی

جوانان فلسطینی صاحب این پروژه می‌گویند که دو عامل اصلی به آنها برای اجرای این پروژه انگیزه داده است؛ نخست دشواری دسترسی اهالی نوار غزه به بیت المقدس و مسجد الاقصی و محله‌های این شهر در نتیجه محاصره ظالمانه‌ای است که رژیم صهیونیستی از 16 سال پیش علیه این منطقه تحمیل کرده و دوم ممنوعیت سفر اهالی قدس به نوار غزه است.

عصام الاشهب، عکاس اهل قدس و عضو تیم اجرای این پروژه که مسئولیت عکسبرداری از بخش قدیمی قدس و مسجد الاقصی را برعهده داشته است، می‌گوید که مردم غزه در واقع امر دسترسی به اماکن تاریخی و باستانی قدس دسترسی ندارند، اما حداقل از این طریق بر محاصره پیروز شده‌اند.

اعضای این تیم تصمیم دارند در گام جدید خود ارتباط بین شهرهای دیگری از کرانه باختری را به تصویر بکشند به نحوی که در آن خبری از پست‌های ایست و بازرسی نظامیان اشغالگر صهیونیست نیست.

فرآیند تهیه مواد بصری این پروژه، چندین مرحله را پشت سر می‌گذارد، از بازدید از مکان‌های با اهمیت تاریخی یا میراث فرهنگی یا مکان‌های معروفی که همه مایلند از آنجا بازدید کنند و عکاسی از زوایای آن‌ها در 360 درجه و سپس مونتاژ فیلم‌ها و تصاویر گرفته‌شده از طریق برنامه‌های اختصاصی و سپس افزودن کلیپ‌های صوتی برای توضیحات مربوط به  جزئیات و اطلاعات مربوط به یک مکان به بیننده ویدئو و سپس نمایش آن در یوتیوب و اشتراک‌گذاری آن در صفحات از طریق سایت‌های شبکه‌های اجتماعی است.

این تیم فلسطینی می‌گوید که تلاش دارد با در دسترس قرار دادن امکانات باستان‌شناسی از طریق واقعیت مجازی همه فلسطینی‌ها، از جمله آوارگان فلسطینی خارج از وطن، ساکنان کرانه باختری، بیت‌المقدس و مناطق داخلی اشغال شده در سال 1948 از دیدن شهرها و اماکن تاریخی وطن خود لذت ببرند به امید اینکه در آینده نزدیک پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی را جشن بگیرند.

انتهای پیام
captcha