روایتی عجیب درباره زیارت حضرت معصومه(س)
کد خبر: 4143569
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
آیت‌الله محمدجعفر طبسی:

روایتی عجیب درباره زیارت حضرت معصومه(س)

استاد درس خارج حوزه علمیه، با برشمردن برخی از روایات شیخ صدوق در مورد اهمیت و ثواب زیارت امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س)، گفت: ما تمام تلاش خود را بکار می‌گیریم که دستمان را به ضریح برسانیم ولی از اینکه امام(ع)، نور خدا در تاریکی‌های زمین است غافلیم.

آیت الله محمدجعفر طبسیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدجعفر طبسی، استاد درس خارج حوزه علمیه، شامگاه 4 خرداد، در نشست علمی «گوهرهای معرفت در زیارتنامه حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)» از سلسله نشست‌های کنگره بین‌المللی امام رضا(ع)، گفت: مرحوم شیخ اجل و اقدم، شیخ صدوق در کتاب عیون اخبارالرضا(ع) که اخیرا به خوبی تحقیق شده است و از بهترین کتبی است که در مورد امام رضا(ع) نوشته شده است. در این کتاب 35 روایت در مورد اهمیت زیارت بارگاه امام مطرح کرده است که بنده بیش از ده بار این روایات را مطالعه کرده‌ام و مضامین و عبارات و خصوصیات هر کدام با دیگری فرق دارد.

وی با اشاره به یکی از این روایات که سند آن از امام علی(ع) به پیامبر(ص) می‌رسد، افزود: در این روایات بیان شده است که به‌زودی پاره‌ای از تن من در خراسان دفن می‌شود و هیچ مؤمنی او را زیارت نمی‌کند مگر اینکه خداوند بهشت را بر او واجب  و بدنش را بر آتش حرام می‌کند. در این روایت واژه «بضعة منی» به کار رفته است؛ پیامبر بدون تردید معصوم است و پاره تن او هم مانند خود ایشان باید معصوم باشد کما اینکه چنین روایتی در مورد صدیقه طاهره هم بیان شده است و دلالت تام بر عصمت فاطمه(س) دارد.

وی با بیان اینکه  روایات زیادی از سوی شیعه و سنی نقل شده است که پیامبر(ص) در مورد امام علی(ع) فرمودند: علی منی، گفت: جناب بخاری شما که این روایت را آورده‌ای ولی چرا آن را عامل عصمت امام علی(ع) نمی‌دانی؟ بنابراین ما می‌گوییم عصمت امام علی(ع) ریشه در صحیحین اهل سنت دارد. روایت دیگری هم عبدالعظیم حسنی از امام باقر(ع) نقل کرده است که من برای زائر پدرم که عارفا بحقه است بهشت را ضمانت می‌کنم و این عارفا بحقه، باید مورد توجه وافی ما زائران آن امام باشد.

تمجید قمی‌ها از سوی امام رضا(ع)

طبسی بیان کرد: در روایات صدوق عارفا بحق هم معنا شده است. ما زارنی اولیایی عارفا بحقی ...؛ در اینجا مسئله شفاعت هم مطرح است که در روایت قبل مطرح نشده است؛ بنده همه روات این حدیث را بررسی کرده‌ام و همگی ثقه هستند. روایت دیگر را صدوق از اباصلت هروی نقل کرده است؛ ایشان گفته است روزی نزد امام نشسته بودم و عده‌ای از مردم قم نزد ایشان آمدند و سلام کردند و حضرت جواب دادند و فرمودند: مرحبا باهل قم؛ این تعبیر در روایات قبل وجود نداشت. فرمودند شما حقیقتا از شیعیان ما هستید و زمانی خواهد آمد تربت مرا در طوس زیارت خواهید کرد و آگاه باشید که هر شخصی مرا با غسل زیارت کند از گناهانش خارج می‌شود همانند روزی که از مادر متولد شده است.

وی با بیان اینکه برخی بزرگان ما نسبت به اباصلت هروی کم‌لطفی دارند، اظهار کرد: این عده گفته‌اند اباصلت سنی مذهب بوده است؛ بنده در مقاله‌ای ثابت کرده‌ام که وی با اهل سنت محشور بود ولی هم عقیده آنها نبود و بین این دو خیلی فرق وجود دارد. بنده ثابت کردم که جناب اباصلت از شیعیان پرو پا قرص امام رضا(ع) بوده است. ذهبی گفته است که او «شیعه جلد» یعنی شیعه داغ و دو آتشه  بوده است. بنده معتقدم در مورد تربیت‌یافتگان علی بن موسی الرضا(ع) یا اصلا کار نشده و یا کم کار شده است.

طبسی تصریح کرد: کتابی توسط مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شده است که روایان اهل سنت همه ائمه(ع) را معرفی کرده‌اند و بنده در این کتاب 25 نفر از راویان اهل سنت امام رضا(ع) را آورده‌ام و فایده این کار آن است که ائمه(ع) ارتباطات تنگاتنگ با اهل سنت و برعکس داشتند. نصف این کتاب بنده مختص راویان اهل سنت امام علی(ع) است و به نظرم اگر بیشتر هم در این زمینه مطالعه و بررسی شود راویان بیشتری هم قابل استخراج خواهند بود.

اباصلت هروی سنی نبوده است

طبسی با تاکید بر اینکه اباصلت، سنی نبوده است، اضافه کرد: همه روایات قرائت‌شده مقدمه بحث بعدی بنده یعنی نیم‌نگاهی بر گوهرهای معرفت در زیارتنامه امام رضا(ع) و خواهر گرامیشان است. امام رضا، ولی  و فرزند ولی خدا، عبد خدا، قیام‌کننده به عدل و داعی به دین خدا و دین آباء صادق، برپادارنده امر الهی، حجت خدا و فرزند حجت خداوند است و اینها نمونه‌هایی از گوهرهایی است که در زیارتنامه شریف ایشان وجود دارد. وارث آدم، وارث نوح، وارث اسماعیل، برگزیده خدا، وارث موسی کلیم الله، وارث عیسی روح الله، وارث علی و فاطمه، وارث امام حسن و امام حسین، وارث باقرالعلم الاولین، وارث امام صادق و موسی بن جعفر، سعید و مظلوم، مقتول، راستگوی بی‌همتا، نیکوکار با تقوا، نورالله فی ظلمات الارض و ... هم از دیگر صفات ایشان است.

وی افزود: اینکه می‌گوییم امام رضا(ع) نور خدا در ظلمات روی زمین است یعنی چه؟ اینکه امام ستون دین است یعنی چه؟ ما کنار مرقد ایشان می‌رویم ولی همه هم و غم ما این است که دستمان به ضریح برسد که نمی‌گویم بد است ولی ایشان عروة الوثقی و نورالله است.

طبسی در ادامه با بیان اینکه در بین امامزادگان معتبر فقط سه زیارتنامه ماثور داریم، افزود: حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س)، سه بزرگواری هستند که فقط زیارتنامه ماثور دارند و حتی حضرت عبدالعظیم(ع) و دیگران با جلالت شانی که دارند چنین زیارتنامه‌ای ندارند. راوی زیارتنامه حضرت معصومه(س)، امام رضا(ع) است که بنده چندین ویژگی عجیب را درباره ایشان نقل کردم.

وی ادامه داد: حضرت معصومه هم برادر امام، هم خواهر امام و همه عمه امام است یعنی از سه جهت دارای نسب محکم و قوی است ولی ما نسبت به ایشان چه می‌دانیم؟ در زیارتنامه ایشان این تعبیر وجود دارد: ان لفی عندالله شان من الشان؛ خود این عبارت یک ساعت زمان نیاز  دارد تا بتوانیم توضیح دهیم؛ اینکه این چه شانی است و این شان را چه کسی به آن حضرت بخشیده است؟

روایتی عجیب درباره فاطمه معصومه(س)

وی افزود: مرحوم میرزا محمد تنکابنی، متوفای 1302 قمری، در رساله فاطمیه، روایتی نقل کرده است که واقعا در مورد حضرت معصومه(س) محیرالعقول است؛ من زار فاطمه بقم فکانما زار الحسین بکربلاء. چه رابطه‌ای بین خواهر امام و امام حسین(ع) وجود دارد؛ در مورد حضرت عبدالعظیم(ع) هم داریم که زیارت ایشان زیارت امام حسین(ع) است ولی این تعبیر در مورد زیارت حضرت معصومه(س) تکان‌دهنده است.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم امام زنده و مرده ندارد و امام رضا(ع) شهید هستند و هر گاه به زیارت بارگاهشان برویم گویی به محضر ایشان مشرف شده‌ایم.

 

انتهای پیام
captcha